1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová Přecházíme k obsahu 1. tématu Úvod do profesního poradenství, které je členěno na 1.1, 1.2., 1.3. Přecházíme k charakteristice Profesního poradenství jako specifického typu pracovního poradenství. 1.1 Profesní poradenství jako specifický typ pracovního poradenství Přecházíme k vysvětlení konceptu profesního poradenství. •Profesní poradenství lze chápat jako specifický typ pracovního poradenství, které se zabývá hledáním pracovních příležitostí k uplatnění kvalifikací a kompetencí klientů podle aktuální situace na trhu práce. •Do rámce profesního poradenství lze jako součást zařadit pojmy personální činnosti a poradenské služby. •Pojem personální činnosti v profesním poradenství vymezuje aktivity směřující k poznávání osobního potenciálu a k rozvoji sociálních kompetencí klienta. •Pojem poradenské služby v profesním poradenství vymezuje činnosti směřující k aktivnímu a samostatnému profesnímu rozhodování klienta při hledání a volbě optimálního pracovního uplatnění. •Pojmy personální činnosti a poradenské služby lze chápat jako východisko k hledání optimálního uplatnění na trhu práce. Profesní poradenství se zabývá rozvojem schopností klienta rozhodovat se o povolání, hledat pracovní uplatnění a rozvíjet sociální kompetence v souladu s profesním očekáváním. •Profesní poradenství označuje poradenské služby, jejichž cílem je vzdělávat klienty o povolání, profesi a zaměstnání. • Přecházíme k vysvětlení profesního poradenství jako pomáhající poradenské práce s klientem. •Pomáhající poradenská práce s klientem v profesním poradenství spočívá v jeho výchově k povolání, což je dlouhodobý proces usměrňování profesního vývoje, který probíhá v rámci všeobecné výchovy a vzdělávání. • •Pomáhající poradenská práce spočívá v dlouhodobém formování profesní orientace klienta a při výběru povolání. Ukazuje klientovi, jak sbírat informace o sobě sama, světě práce a poznávat svůj osobnostní typ. • •Jako odborná pomoc a činnost se vykonává ve sféře práce, zaměstnání a povolání. Pomáhající poradenská práce s klientem je aplikovaným interdisciplinárním oborem psychologie, sociologie, pedagogiky, andragogiky, řízení lidských zdrojů a mentorování. • •Profesní orientace je sociálním vedením ve vzdělávání a volbě povolání. • •Profesní poradenství je osobnější a osobnostně akceptované, uskutečňované poradenskými pracovníky a pomáhá klientovi řešit intra-personální překážky v uskutečňování volby povolání. • Přecházíme na paradigmata profesně poradenské práce s klientem. •Hledání identity profesně poradenské práce lze vysvětlit pomocí tří konceptů malých paradigmat podle Payna (1991). • •Otázkou ovšem zůstává, zda se prosadí pouze jeden z malých konceptů profesně poradenské práce v původní podobě nebo zda lze obsah teoretických hranic profesně poradenské práce s klienty pochopit a identifikovat v trojím pojetí. • •Trojí pojetí profesně poradenské práce s klienty vychází ze tři různých poradenských přístupů, které se liší teoretickými východisky a praktickými aspekty. Jejich vymezení podle malých paradigmat je zajímavé sledovat s ohledem na budoucí vývoj profesně poradenské práce s klienty. • •Malá paradigmata a trojí pojetí profesně poradenské práce s klienty mají charakter obecných teorií poradenské práce jako praktické pomáhající činnosti. Přecházíme k vysvětlení jednotlivých paradigmat profesně poradenské práce s klientem. Reflexivně terapeutické paradigma Klíčová slova reflexivně terapeutického paradigmatu: reflexe, empatie, komunikace, interakce, Rogersovská humanistická koncepce. Klíčová slova socialististicko kolektivistického paradigmatu: kooperace, solidarita, posilování vědomí, poradenské instituce, radikální koncepty. Klíčová slova individualisticko reformistického paradigmatu: pracovně právní služba, individuální potřeby, mediace, psychologie, sociologie, pracovní právo.