Přecházíme k obsahu 2. tématu Systém a organizace profesního poradenství, které je členěno na: 2.1, 2.2. a 2.3. 2. Systém a organizace profesního poradenství Přecházíme k vysvětlení liniové organizace profesního poradenství. •Jakým způsobem lze systém profesního poradenství vytvářet? • •S odvoláním na integritu poradenských systémů zemí Evropské unie lze doporučit vytvářet systém profesního poradenství v liniové kontinuální návaznosti jako poradenský proces : • •guidance pre-entry guidance entry guidance during guidance exit • • zvyšuje pravděpodobnost přijetí zájemců na vysoké školy • • snižuje počet studentů opouštějících vysokou školu • předčasně • poskytuje studentům informace při změně studijní • orientace v rámci školního curricula • zajišťuje přechod absolventů s vysokoškolským vzděláním • do světa práce • guidance pre-entry guidance entry guidance during guidance exit Přecházíme na vysvětlení funkčnosti liniové organizace profesního poradenství. Funkčnost liniové organizace profesního poradenství Přecházíme k popisu systému agentur profesního poradenství na trhu práce. Přecházíme k analýze systému agentur profesního poradenství v resortu MŠMT ČR. •1) Výchovné poradenství středních škol v České republice zaměřené na informování o nabídce a obsahu studijních oborů vysokých škol a pomoc při vyplňování přihlášek na vysoké školy. • •2) Poradenství studijních oddělení fakult vysokých škol v České republice zaměřené na informace k výběru studijního oboru a k přijímacímu řízení. • •3) Poradenství akademických informačních center (AIC) řízených Nadací Jana Husa v Brně o vysokoškolském studiu v zahraničí (studium jazykových programů Test of English as a Foreign Language - TOEFL, Graduate Record Examination - GRE, Scholastic Assessment Test - SAT, Graduate Management Admission Test – GMAT, Diplôme approfondi de langue francaise – DALF a Zentrale Oberstufenprüfung), prázdninových brigádách a stážích. • •4) Poradenství Střediska pro ekvivalenci dokladů o vzdělání při CSVŠ v Praze k uznávání platnosti dokladů (vysvědčení, diplomy, certifikáty) o vzdělání ze středních a vysokých škol a studijních oborech absolvovaných v České republice i v zahraničí. • Přecházíme k analýze agentur profesního poradenství v resortu MPSV ČR. Profesní poradenství v resortu MPSV ČR • •1) Poradenství IPS ÚP pro volbu povolání se zaměřením na informace o nabídce studijních programů a studijních oborů vysokých škol s testováním předpokladů pro studium zvoleného studijního oboru a výkon povolání. • •2) Poradenství poradenských odborů ÚP pro specifické kohorty klientů se změněnou pracovní schopností (ZPS) a ztíženou sociální situací zaměřené na volbu povolání a změnu povolání. • •3) Poradenství poradenských odborů ÚP pro potenciální zaměstnavatele se zaměřením na zprostředkování klientů pro odborné praxe a volná pracovní místa. • •4) Poradenství regionálních poradenských a informačních center (RPIC) a podnikatelských inovačních center (BIC) pro potenciální soukromé podnikatele se zaměřením na financování podnikatelských záměrů a zakládání živností malých a středních podnikatelů. • • Přecházíme k analýze mezinárodní sítě profesního poradenství. Mezinárodní síť profesního poradenství •1) K mezinárodním projektům pro klienty patří projet Certifikacate s akčním programem Transfer k srovnávání a výměně vzdělávacích programů, zajišťovaný International Education Society a projekt Eurodesk s informační službou o výměnných programech Evropské unie, zajišťovaný MŠMT ČR. • •2) K mezinárodním programům pro středoškoláky patří program Leonardo da Vinci s projekty, stážemi, výměnami a pilotními projekty, zajišťovaný Národním vzdělávacím fondem (NVF) a program Aktion s letními kurzy německého jazyka, studentskými exkurzemi a odbornými školami různých disciplin, zajišťovaný jednatelstvím Aktion a Kanceláří pro výměnné programy se zeměmi střední a východní Evropy. • •3) K mezinárodním sítím pro klienty patří Národní informační středisko pro poradenství (Euroguidance) podporující evropskou dimenzi v systému poradenství, mezinárodní síť European Network of Information Centres (ENIC) se zaměřením na uznávání dokladů všeobecného a vysokoškolského vzdělání pod patronací Rady Evropy, mezinárodní síť National Academic Recognition Information Centres (NARIC) se zaměřením na uznávání dokladů o vzdělání v odborné přípravě na středních a vysokých školách a Evropské služby zaměstnanosti (EURES) poskytující informační aktivity europoradců (euroadvisers) s cílem zvýšit transparentnost evropského trhu práce. • • Přecházíme k popisu systému vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring). •Poradenské aktivity jako poradenské prostředky Přecházíme k vysvětlení poradenské aktivity guidance. Guidance Přecházíme k vysvětlení poradenské aktivity video-counselling. Video-counselling Přecházíme k vysvětlení poradenské aktivity mentoring. Klíčová slova mentoringu: „rozvíječ talentu“ a „otevírač dveří“.