Jak realizovat supervizi Supervize je interakce, ke které dochází, když kouč nebo mentor přinese k supervizorovi své zkušenosti z poradenské práce pro získání podpory a zapojení do reflexivního dialogu a společného učení k osobnímu prospěchu a prospěchu klientů a organizací, ve kterých jeho klienti působí. V posledních letech stoupl důraz na supervizi profesních poradců jako koučů a mentorů. Dobrá supervize je kouči a mentory označována jako nejúčinnější nástroj jejich rozvoje. Neznáme kouče a mentory využívající supervizi, kteří by supervizi nehodnotili jako zásadní přínos pro svou poradenskou práci. Supervize je nástroj, v jehož rámci kouč nebo mentor nahlíží na svou poradenskou práci v dialogu se supervizorem. V tomto případě má supervize tři druhy formátu: 1) restorativní formát, kdy kouč nebo mentor získává podporu a ztracenou energii, 2) rozvojový formát, kdy kouč nebo mentor poznává nové úhly pohledu a nové náměty, 3) normativní formát, kdy kouč nebo mentor získává náhled na nevhodné postupy, kterých se má vyvarovat. Všechny formáty supervize probíhají za přísné důvěrnosti informací, podpory kontraktačního procesu, se vzájemnou důvěrou a respektem mezi klientem supervize a supervizorem. Supervize může probíhat individuálně nebo skupinově. Supervizní praxi najdeme zakotvenou v pomáhajících profesích psychologů a psychoterapeutů. Zvážíme-li vztahovou část koučování a mentorování, pak jsou nástroje pro rozvoj a učení, a nemají povahu pomáhající profese. Bývají využívány v pracovním kontextu pro rozvoj specialistů, manažerů, vedoucích pracovníků, týmů, dozorčích rad a organizací. Z uvedených důvodů zaměření a kvality supervize pro kouče a mentory musí být širší o odbornost v oblasti organizačního rozvoje, obchodu, podnikání a společenského kontextu. Klíčovým kritériem pro uznání kvalifikované supervize je doložení supervizní práce s využitím Globálního etického kodexu pro kouče a mentory. Globální etický kodex pro kouče a mentory stanoví nezbytnost průběžné supervize v odpovídajícím rozsahu jako součást etické praxe koučů a mentorů. Každé supervizní setkání je třeba zaznamenat (datum, rozsah, témata, supervizor). Rozsah poznámek je libovolný. Heslovitě zaznamenat vybrané momenty, které byly předmětem dialogu. Lze přidat poznámky k vnitřním myšlenkovým pochodům a pocitům. Stejně tak je dobré si zaznamenat záměry a úkoly pro realizaci. Poznámky jsou základem pro předložení zápisků ze supervizních setkání. Čím méně času proběhne mezi zápiskem a supervizí, tím se snadněji bude psát. Na poznámkovou praxi lze navázat reflektivním psaním pro účely dalšího rozvoje. Při psaní poznámek a volby formy (papírové nebo digitální) zohledňujeme důvěrnost informací a jejich zabezpečení. Pokud nemusíme uvádět jména zúčastněných a názvy organizací, budou poznámky lépe ctít zásadu důvěrnosti. Pro nalezení vhodného supervizora lze využít databáze koučů a mentorů, kteří jsou členy profesních organizací koučů v České republice (ICF Czech Republic, EMCC Czech Republic, Asociace integrativních koučů).