Investice do lidského kapitálu  Investice do lidského kapitálu z pohledu jednotlivce  Náklady na vzdělání a dodatečné výnosy z vyššího vzdělání (kvalifikace)  Současná hodnota budoucích příjmů a rozhodování o studiu  Předpovědi modelu lidského kapitálu z pohledu poptávky po vzdělání  Životní příjmové profily v závislosti na vzdělání  Investice do lidského kapitálu z pohledu firmy  Obecný a specializovaný lidský kapitál  Náklady na vzdělání, dodatečné výnosy a časový faktor  Investice firmy do obecného lidského kapitálu  Investice firmy do specializovaného lidského kapitálu  Orientace na budoucnost. Kapitál představuje investici do budoucna a slouží k uspokojení budoucích potřeb;  Produktivnost. Kapitál, respektive investice do něj, umožňují efektivnější dosahování cílů a uspokojování budoucích potřeb;  Element času. Akumulace kapitálu je dlouhodobou záležitostí;  Nutnost údržby. Kapitál se v průběhu času znehodnocuje a vyžaduje neustálé udržování nebo náhradu;  Vzácnost. Kapitál je vzácným zdrojem, o který se vede soutěž a konkurenční boj.  Znalosti a zručnosti vlastněné určitou osobou. Smith (1776), Marx (1978), Pigou (1928)  „Lidský kapitál jsou schopnosti, dovednosti a odpovídající motivace tyto schopnosti a dovednosti uplatnit.“ Becker (1963)  „Lidský kapitál je jakákoliv kapacita schopna produkovat zisk a reprodukovat sama sebe ve stejné či rozšířené podobě, schopná nejen akumulace, ale i směny, konverze a rozšířené produkce.“ Bourdieu (1977)  Znalosti, dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha. OECD (2002) Lidský kapitál - definice Soubor znalostí a zručností, kterými disponuje pracovník a který může být pronajat.  Znalosti a schopnosti, které pracovník získal ze vzdělání, pracovního výcviku a z vlastní zkušenosti vytváří určitý druh produktivního kapitálu.  Hodnota tohoto kapitálu je určena na pracovním trhu.  Výše mzdy a prac. podmínky nejsou jedinými rozhodujícími kritérii.  Nejen kapitál ve fyzické podobě, ale i ten lidský má své výnosy (nejdříve ale investice)  Fyzický kapitál + lidský kapitál= bohatství společnosti Lidský kapitál Složení a faktory působící na lidský kapitál Základní lidský kapitál Širší lidský kapitál Geneticky zděděné vrozené schopnosti Rodinné, sociální a další faktory prostředí Formální, neformální a informativní vzdělávání • produktivní schopnosti, • vlastnosti (fyzickou sílu, řemeslné dovednosti, myšlení… • potenciál rozvíjet a uplatňovat své schopnosti  Potenciál= předpoklady člověka k činnostem  potenciál zdraví, který se projevuje v soustavě objektivních i subjektivních ukazatelů fyzického i psychického zdravotního stavu.  potenciál poznatkový a dovednostní, který se projevuje soustavou osvojených teoretických znalostí a praktických dovedností  potenciál hodnotově orientační, který se projevuje škálou přijatých hodnot jednotlivce i celé společnosti Investice do lidského kapitálu z pohledu jednotlivce Investice do lidského kapitálu z pohledu jednotlivce  přímé - náklady na školné, učebnice, dopravu (direct costs)  nepřímé - ušlý příjem po dobu studia - náklady obětovaných příležitostí (opportunity costs)  psychické (zkoušky, stres, vyčerpávající) Náklady na vzdělání: Přínosy ze vzdělání:  zvýšená mzda v budoucnu  zvýšení uspokojení z práce  společenská prestiž  větší ocenění mimotržních aktivit a zájmů TEORIEABSTINENCE – problematika současné a budoucí hodnoty Je další rok vzdělávání dobrou investicí??? Musíme porovnat náklady a přínosy: věk roční příjem vysoká škola základní škola střední škola Investice do lidského kapitálu z pohledu jednotlivce přímé náklady nepřímé náklady zisk z investice do vzdělání 1) Metoda současné hodnoty toku budoucích příjmů ▪ je založena na výpočtu dnešní hodnoty dodatečným příjmů, získaných na základě vzdělání, pro celou délku života a její srovnání s náklady na získání příslušného vzdělání. Rozhodování je založeno na analýze nákladů a výnosů !!!! Metody výpočtu: PV = R1/ (1+r) + R2 / (1+r)2 + ............Rn/ (1+r)n PV = současná hodnota budoucích příjmů Ri= příjem s vyšším vzděláním v roce i n = počet let pracovní aktivity r = úroková míra  Je-li NPV > 0, potom je investice do vzdělání ekonomicky výhodná  Je-li NPV < 0, potom je investice do vzdělání ekonomicky neefektivní Známe-li náklady na vzdělání C, lze spočítat čistou současnou hodnotu investice (net present value): NPV = PV - C 2) Metoda vnitřní míry výnosu ▪ je založena na výpočtu míry výnosu investice a její srovnání s tržní úrokovou mírou. ▪ míra výnosu investice = vnitřní míra výnosu (mezní efektivnost investic). Rozhodování je založeno na analýze nákladů a výnosů !!!! Metody výpočtu: C = R1/ (1+IRR) + R2 / (1+IRR)2 + ....+ Rn/ (1+IRR)n C = náklady na vzdělání Ri= rozdíl mezi příjmem s vyšším a nižším vzděláním IRR = vnitřní míra výnosu (Internal Rate of Return) Cíl: Najít úrokovou míru, která zajistí rovnost PV budoucích dodatečných příjmů a nákladů na vzdělání.  Obecný lidský kapitál - čistý obecný výcvik neboli znalosti, které mohou být využity v celé škále různých zaměstnání a profesí.  Specializovaný lidský kapitál - znalosti a zručnosti, které jsou specifické pro konkrétní pracovní zařazení. Východisko: Zaměstnavatel bude porovnávat současnou hodnotu mezních příjmů z mezního produktu práce v budoucnu (PV MRPL) se současnou hodnotou budoucích nákladů (PV MFCL). PV MRPL = MRP0 + MRP1 /(1+r) + MRP2 /(1+r2) r = úroková míra PV MFCL= w0 + C0 + w1 /(1+r) + w2 /(1+r2) C0 = náklady na výcvik Rovnováha firmy: PV MRPL = PV MFCL MRP0 + MRP1 /(1+r) + MRP2 /(1+r2) = w0 + C0 + w1 /(1+r) + w2 /(1+r2)  Vyšší hodnota pracovníka pro jiné firmy (MRP1):  možný odchod pracovníka za vyšším příjmem,  ↑ w na úroveň MRP1 : ▪ nezájem firmy poskytnout obecný výcvik, ▪ přenesení nákladů na zaměstnance ▪ vynucení setrvání pracovníka. w0 = MRP0 - C0  Vyšší hodnota pracovníka jen pro tuto firmu (MRP1):  w* < w1 < MRP1.  zaměstnavatel důvod mu platit mzdu, která je o něco vyšší než mzda u konkurence w*, nicméně je nižší, než je MRPL (firma si bere předchozí náklady na výcvik)  Pracovník je s takovým uspořádáním spokojen, neboť kdyby mu byla v druhém období vyplácena plná mzda, musel by nést náklady výcviku v prvním období. Byl by také více závislý na zaměstnavateli, např. mohl by být mnohem snáze propuštěn.