EVSNKKDO Komunikační dovednosti Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné zima 2020 Rozsah 16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk. Vyučující Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející) Garance Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy - Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová Rozvrh Pá 16. 10. 15:35–17:10 A206, Pá 13. 11. 15:35–17:10 A206, Pá 4. 12. 15:35–17:10 A206 Předpoklady FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K ) K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech. (Mám splněno?) Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/65, pouze zareg.: 1/65 Mateřské obory/plány • Manažerská informatika (program OPF, N_MI) Osnova • 1. Úvod do komunikace Teorie komunikace - vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces s komunikačními prvky a komunikační model. Druhy a funkce komunikace. Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Expresivní komunikační dovednosti - dotazování, popisování, přijímání závěrů. Efektivní naslouchání s metodou pozorujícího účastníka. 2. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy. Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). 3. Komunikační strategie Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů a problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace. 4. Komunikační bariéry a jejich překonávání Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační šumy. Komunikační hry, zpětná vazba a její funkce. 5. Prezentace jako komunikační dovednost Potřeba kvalitní prezentace, vytváření prezentace a hodnotící kritéria. Prezentační technika. Vizualizace prezentace. Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky. Prostředky dramatizace mluveného projevu. 6. Vyjednávání jako komunikační dovednost Základní strategie, taktiky a triky vyjednávání. Osobnost vyjednavače v interkulturním vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu podle autotestů. 7. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Etika přesvědčování přesvědčování a (versus) manipulace. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza. 8. Komunikace ve skupině a pomocí prostředníka Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání. Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika. Literatura povinná literatura • SVOBODOVÁ, D. Komunikační dovednosti pro informatiky. Karviná: SU OPF, 2017. info • QUINTANILLA K. M and T. S. WAHL. Business and Professional Communication. Sage Publications, Inc., 2011. ISBN 978-1-4129-6472-2. info • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info doporučená literatura • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247- 0782-9. info • SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1. info • BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info Informace učitele docházka na semináře, průběžný test, aktivní účast na interaktivních skupinových situacích. Hodnotící metody: docházka na semináře min. 60 % (10 % hodnocení), průběžný test s min. úspěšností 60 % (30 % hodnocení), ústní zkouška (60 % hodnocení) Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 116 Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.