LOBBING - PŮSOBENÍ ZÁJMOVÝCH SKUPIN Teorie hospodářské politiky Prezentace č. 10 Obsah prezentace 2 1.Co znamená lobbing? 2.Jak chápeme lobbing 3.Vymezení lobbingu 4.Definice lobbingu, kdo je lobbista 5.Zdroje a funkce lobbingu 6.Taktiky (techniky) lobbingu 7.Lobbing v EU a jeho efektivnost 8.Lobbování v ČR 9.Regulace lobbingu Kde se vzal lobbing v českém jazyce? 3 • •Ze slova lobby •Lobby – podstatné jméno ženského rodu, v češtině nesklonné •Odvozená slova zachovávají v základu dvě „bb“ •Píšeme tedy lobbování, lobbovat •Přípony - ista a - ismus se nepřipojují mechanicky, ale ze dvou samohlásek ( y a i ) zůstává jen „i“ •Píšeme tedy lobbista, lobbing, lobbismus • • • • • • • • • • • • • Lobby – výklad pojmu 4 •Původ slova : z latiny LAUBIA - vstupní hala •Pojem přichází z USA ØLobby – hala, vestibul, předsálí ØLobby – nátlaková skupina • •Nebo z ČECH ? ØLoubí –zahradní konstrukce porostlá popínavými rostlinami ØPodloubí – vnější otevřená klenutá chodba se sloupy v přízemí domu (viz např. Jičín) • • • • • • • • • • • • • LOBBY – LOUBÍ (Jičínský zámek) 5 •Na nějakou dobu upoutal jičínský zámek opět pozornost Evropy za napoleonských válek v r. 1823, kdy v jeho zdech sídlil od 3. června do 6. července císař František I. a měl tu i řadu schůzí a porad. Nejzávažnější byla porada z 15. června, na níž bylo rozhodnuto co nejrychleji dokončit zbrojení, a schůzka nejvyšších rakouských vojevůdců - Schwarzenberka a Radeckého - s ruským generálem Tollem, na níž byla dohodnuta tzv. Svatá aliance proti Napoleonovi. • • • • • • • • • • • Jičínský zámek 6 loubi4 Ideální definice lobbingu by měla 7 •jasně vymezit pojem lobbing vůči korupci, •odlišit lobbing od prosazování zájmů prostřednictvím volených zástupců, •vymezit lobbing jako zdroj informací a expertíz, •jasně vymezit aktéry lobbingu •vymezit cíle lobbingu. • • • • • • • • • • • • • Pojem lobbing můžeme chápat jako 8 •obecný pojem pro ovlivňování veřejných činitelů, •přesvědčování, •obhajobu, •reprezentaci zájmů, •komunikaci pomocí: Øpředkládání faktů, Øpředkládání jednostranných argumentů, Øvlivu veřejného mínění nebo příspěvků na kampaň. •nástroj zprostředkování: Ømyšlenek Ønázorů Øzdrojů • • • • • • • • • • • • • Vymezení lobbingu 9 •Užší vymezení Øchápe lobbing jako aktivitu směřující k ovlivnění rozhodnutí zákonodárců při tvorbě legislativy, ØJe nedostatečné, protože lobbing je zde spojován pouze s přijímáním, změnou a rušením zákonů. •Širší vymezení Øsnaha ovlivnit rozhodování veřejných činitelů v legislativě i exekutivě a to jak na centrální tak samosprávné úrovni, • • • • • • • • • • • • • Potřeba vymezit lobbing vůči korupci 10 •Americký senátor Mc Cain (republikánský kandidát na prezidenta), odpověděl na otázku, jaký je rozdíl mezi lobováním a korupcí následovně: • •„To co dělám já, je lobbování, to co dělají mí protivníci,to je KORUPCE.“ • • • • • • • • • • • • • Definice lobbingu dle Kalninše (2005) 11 •„Legitimní, legální a uznaná „interakce soukromých osob se státními orgány a orgány místní správy/samosprávy s cílem dosáhnout toho, aby byla nebo nebyla přijata některá rozhodnutí anebo byly či nebyly realizovány určité aktivity tak, jak si žádají oni nebo třetí osoby (klienti).“ • ØLobbování nezahrnuje aktivity soukromých osob, které jsou součástí administrativních nebo právních procedur, stejně jako nezahrnuje aktivity, které se odehrávají výlučně na otevřené scéně a které by jakýmkoliv způsobem mohly být považovány za korupční jednání. • • • • • • • • • • • • • • Další definice lobbingu 12 •„Jakýkoliv pokus jedinců nebo zájmových skupin soukromého charakteru ovlivnit rozhodování vlády; ve svém původním významu zmiňován jako snahy ovlivnit hlasování zákonodárců v kuloárech zákonodárné komory parlamentu.“ •(Britská encyklopedie ) • •„Lobbing je v určité formě nepostradatelnou součástí jakéhokoliv politického systému.“ •http://www.britannica.com • • • • • • • • • • • • • Kdo je lobbista? 13 •Lobbisté jsou placenými členy zájmových skupin, kteří reprezentují tuto skupinu. • •Jsou vybaveni přesnými, cíleně zaměřenými informacemi k určité (a pro zájmovou skupinu důležité) problematice → přímé lobbování. • •Nepřímé lobbování zapojuje do této činnosti pokud možno co největší počet lidí, přičemž nezáleží na tom, zda se jedná o členy skupiny či pouze sympatizanty (kampaně). • • • • • • • • • • • • 4 nejdůležitější zdroje lobbingu 14 • •Finanční zdroje nutné na financování lobbistických aktivit. •Znalosti a dovednosti – know-how, jak se věci dělají. •Kontakty – osobního nebo obchodního charakteru •Dobrá organizace a schopnost spolupracovat • • • • • • • • • • • • • • • Základní funkce lobbingu 15 •Přesvědčovací •Informační •Nabízení řešení •Upozorňování na problémy a jejich medializace •Vymáhání základních práv, sbírání informací a role hlídacího psa •Integrační •„Vyšlapávání si cestičky“ • • • • • • • • • • • • • • Lobbistické taktiky (techniky) 16 •Přímý lobbing (direct lobbying) Øsnaží se přímo bez vedlejších efektů na ostatní skupiny oslovit veřejné činitele s rozhodovacími pravomocemi Øpřímý kontakt a informace Øv Evropě velmi populární ØProvádí ho profesionálové (lobbistická elita) ØTechniky jsou psaní dopisů, emailů, faxů; telefonáty; osobní návštěvy; organizované debaty;konzultace k vybraným problémům; kontaktování asistentů, konzultantů, poradců • • • • • • • • • • • • • Lobbistické taktiky (techniky) 17 •Nepřímý lobbing ØCílem není přímý kontakt, ale ovlivňování širšího okruhu lidí a veřejného mínění ØNejčastější techniky jsou vzdělávací a informační kampaně, inzeráty, reklama v médiích, organizovaná setkání či semináře s odborníky. • • • • • • • • • • • • • Lobbing v EU 18 •Klíčovým zájmem jakékoliv zájmové skupiny, působící v EU, je ovlivnění legislativních procesů EU. •Vyplývá to z charakteru orgánů EU, kde klasické vyhledávání renty je zaměřeno na krátkodobé efekty a velikost rozpočtu není v porovnání s rozpočty jednotlivých zemí „zajímavá“. •Z toho pak plyne dlouhodobost snah o lobbing. •Původně byl lobbing individuální (na principu akce – reakce) prosazení „vyrovnávacího zákona“. •V současnosti je lobbing chápán jako akce jako prevence, kdy cílem je vytvářet právo, předcházet krizovým scénářům, preventivně budovat vztahy a kontakty, vytvářet si pozitivní image ve společnosti. • • • • • • • • Lobbing v EU 19 •60. - 70. léta – přímé (zprostředkovaně nepřímé) lobbování na úrovni národních vlád. V Bruselu cca 300 zájmových skupin •Maastricht ská dohoda znamenala obrat v možnostech lobování; v 90. letech funguje v Bruselu cca 3000 zájm. skupin s více jak 10 000 zaměstnanci •Po roce 2000 již více jak 15 000 lobbistů •K tomu kanceláře jednotlivých zemí (i regionů) - cca 50 - zaměstnávající lobbisty •Cca 200 soukromých firem prodávajících lobbing •Cca 100 expertů pro jednotlivé oblasti nabízející lobbistické služby •Dominuje přímý lobbing • • • • • • • • Co je zásadní k dosahování vysoké efektivnosti lobbování? 20 •oslovit ty správné úředníky (poslance, komisaře a ministry), •udržovat funkční a aktivní vztah s příslušným poslancem, komisařem či ministrem a jejich úředníky, •dobré načasování (timing is everything), •poskytovat konzistentní, cílené a relevantní informace, •být objektivní - poskytovat nezkreslené, vyvážené informace bez emocí. • • • • • • • • • • • • • • • Lobbing v ČR 21 •Etické lobbování existuje •Transparentnost je nejdůležitějším principem lobbování •Lobbování je důležité pro fungování nejednoho úřadu a politického orgánu •Lobbisté mohou poskytovat kvalifikované, detailní,odborné a podložené informace •Informace poskytované lobbisty jsou mnohdy zkreslené a jednostranné •Politici mají vysoké mínění o lobbistech působících v sektoru IT •Firmy jsou lepšími lobbisty než profesní a nevládní organizace • • • • • • • • • • • • • • • • Lobbing v ČR 22 •Politici preferují osobní schůzky •Veřejnost nemá dostatek informací o způsobu práce a užitečnosti lobbingu •Potřeba legislativní úpravy lobbování - zásady: Ønutnost registrace zájmové organizace, Øidentifikace zájmové organizace, Øveřejná prezentace cílů zájmové organizace, Øpřehledné hospodaření s prostředky. • • • • • • • • • • • • • • • • Modelové typy regulace lobbingu 23 • • • • • • • •(A) - vysoce kulturní prostředí, vysoká hodnota etických principů (země s nízkou • mírou korupce) •(B) - Evropská komise, Francie •(C) - Velká Británie •(D) - USA, Kanada, Litva, Polsko Samoregulace Zákonná regulace Dobrovolné (A) doporučení, nepovinné etické kodexy (B) Zákony či pravidla, která v případě splnění požadavků odmění registrované určitým privilegiem – dobrovolné přihlášení Povinné (C) Závazné povinnosti stanovené zastřešující asociací (povinné etické kodexy, povinné zveřejňování seznamů klientů) (D) Zákony stanovující závazné povinnosti pro všechny subjekty v oboru Pramen: Kalniš, 2005; upraveno Tři typy zákonné regulace lobbingu 24 Vybraná kritéria Málo regulované systémy Středně regulované systémy Vysoce regulované systémy Lobbisté jsou definováni jako lobbující pouze pro třetí strany firemní lobbisté zaměstnaní ZS nebo organizacemi firemní lobbisté; osoby lobbující na svůj účet nebo pracující pro charitu Pravidla pro registraci existují, ale málo detailních informací existují; jsou požadovány detailnější informace precizní a detailní informace Přiznání výdajů a nákladů neexistuje ani pro lobbisty, ani pro jejich zaměstnavatele určitá pravidla pro přiznání nákladů lobbisty; neexistuje regulace pro přiznání výdajů ze strany zaměstnavatelů (klientů) přísná pravidla na výdaje lobbistů; existuje i regulace výdajů zaměstnavatelů (klientů) Vynutitelnost malé investice do vynucovací schopnosti státem existuje nástroj, ale v praxi je zřídka využíván státní agentura může a často provádí povinné revize/audity Pramen: Chari, Murphy (2006)Chari, Murphy, Hogan (2007)Griffith (2008). Málo regulované systémy – Evropský Parlament, Německo, Francie Středně regulované systémy – Austrálie, Polsko, Litva Vysoce regulované systémy – USA, Kanada, Maďarsko Konkrétní požadavky na efektivní regulaci v ČR 25 •Lobbisté Øregistrovat se Øzveřejnit svého zaměstnavatele, dobu a způsob uskutečnění lobbingu téma (předmět) lobbingu, jméno a instituci lobbovaného Øodevzdávat finanční zprávu, přijmout audit kontrolního orgánu Øpodepsat etický kodex • • • • • • • • • • • • • • • • Konkrétní požadavky na efektivní regulaci v ČR 26 •Lobbovaní Øvést otevřený veřejný diář Øzveřejnit jméno lobbisty, Øzveřejnit, s kým lobbovaný jednal o daném tématu, Øzveřejňovat finanční zájmy a obdržené dary, Øzákaz výkonu činnosti po určitou dobu (lobbovaní se nemohou stát lobbisty a naopak, cooling-off period), Øpodepsat etický kodex • • • • • • • • • • • • • • • • Přínosy legislativní regulace lobbingu v ČR 27 •Zlepšení fungování institucí jako základního kamene konkurenceschopnosti •Posílení veřejné kontroly •Transparentnost a odpovědnost výkonu veřejné správy •Zamezení plýtvání veřejných prostředků •Potlačení korupce • • • • • • • • • • • • • • • • • Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ 28