KORUPCE Teorie hospodářské politiky Prezentace č. 11 Obsah prezentace 2 1. 1.Vymezení pojmu 2.Typologie korupce 3.Příčiny korupce 4.Dopady korupce 5.Měření korupce 6.Organizace zabývající se monitorováním a bojem proti korupci 7.Antikorupční doporučení Vymezení pojmu korupce 3 •lat. „rumpere“ = zlomit, rozlomit, přetrhnout •lat. „corrumpere“ = zmařit, zkazit, uplácet, podplácet •Není jednotné, různé organizace používají vlastní (rozdílné) definice •existuje tzv. užší a širší pojetí Øužší pojetí zahrnuje převážně korupci ve veřejném sektoru (Transparency International, Světová banka) Øširší pojetí zahrnuje také aktivity soukromého sektoru (definice OSN) • • • • • • • • • • • • • Vymezení pojmu korupce 4 •Definice podle Transparency International • „..takové jednání představitelů veřejného sektoru, ať už jde o politiky, či státní úředníky….., jímž se nedovoleně a nezákonně obohacují prostřednictvím pravomocí, které jim byly svěřeny.“ (Mc Kee, 1996) • •Definice korupce podle Světové banky • „..zneužití veřejné moci za účelem získání osobního prospěchu.“ (Bayley, 1966) • • • • • • • • • • • • • Vymezení pojmu korupce 5 •Definice podle OSN • „..nabídka, slib nebo předání jakékoliv výhody v něčí prospěch jako nepřiměřené pohnutky pro výkon povinností a vyjednávání, či požadavek přijetí jakékoliv takové výhody.“ • (Národní program…, 1998, s. 4) •Pojetí sociálních věd • „Chování, které se odchyluje od „formálních povinností“ veřejné role pro soukromé (osobní, rodinné nebo skupinově orientované) zájmy, pro finanční nebo statusový zisk, a dále jakékoliv chování, které porušuje pravidla za účelem zvýšení soukromého vlivu.“ • (J. Nye, 1966) • • • • • • • • • • • • • Vymezení pojmu korupce 6 • •Souhrnná definice • „…jakákoliv nabídka, slib nebo poskytnutí jakékoliv neoprávněné výhody v něčí prospěch za určitou formu odměny, kdy tato nemusí být pouze finanční, ale může se jednat o dar, protislužbu, poskytnutí informací atd.“ • • • • • • • • • • • • • Schéma korupce odměna výhoda zneužití postavení subjekt, jenž korumpuje subjekt, jenž je korumpován zisk na úkor ostatních subjektů Korupce v širším slova smyslu 8 •Klientelismus ØJe definován jako zvýhodňování na základě příbuzenských nebo přátelských vztahů. Jedná se o přísně osobní vztah patron-klient, přičemž klient je na patronovi závislý, je mu zcela oddán a v rámci možností se snaží podporovat patronův zájem. Lidem mimo klientský vztah jsou tyto hodnoty nedostupné. •Nepotismus Øupřednostňování příbuzných či blízkých lidí při obsazování vlivných pozic proti ostatním, nezřídka lépe kvalifikovaným kandidátům, cílem je uplatnit a rozšířit vliv na společenské struktury •Prodej pozic Øplacené protěžování, např. obsazení vlivné pozice na základě úplatku apod. • • • • • • • • • • • • Korupci může předcházet … 9 •Střet zájmů Øvýkon funkce nebo zaměstnání se dostává do rozporu s vlastními soukromými zájmy. •Lobbing Øje součástí politického procesu, Øprosazování zájmů určité skupiny při realizaci politických rozhodnutí (např. při schvalování zákonů). • • • • • • • • • • • • • Typologie korupce 10 •Typologie podle TI Ødrobná korupce vpraktikována státními úředníky (např. i policisty), kteří jsou často špatně placeni a jsou tak závislí na malých úplatcích od veřejnosti Øvysoká korupce vzahrnuje rozsáhlé mezinárodní úplatky a tajné zahraniční účty, promyšlená struktura, špatně odhalitelná a postižitelná • • • • • • • • • • • Typologie korupce 11 •Typologie podle Světové banky ØKorupce sloužící k ovládnutí státu (state capture) vovlivňování tvorby základních pravidel, tzn. zákonů, regulací, nařízení vprobíhá formou nezákonných, netransparentních plateb ØVlivová korupce vpředstavuje schopnost subjektu ovlivňovat tvorbu základních pravidel bez nutnosti uplácet veřejné činitele vvětší vliv zde hraje velikost firmy, vazby na stát atd. ØAdministrativní korupce vúplatky veřejným činitelům, kteří mohou změnit způsob realizace stanovených pravidel • • • • • • • • • • • Typologie korupce 12 •Typologie podle společenských věd Økorupce jako deviantní chování Økorupce jako patologické chování Økorupce jako sociální dezorganizace Ølegalistické chápání korupce vtakto je označováno porušování psaného práva Øpublic office definice vzahrnuje také vnitřní pravidla, jejich porušení není ani trestným činem ani přestupkem Øpublic opinion definice v nejširší chápání korupce spojené s veřejným míněním vkorupce je takové chování, které bývá obecně za korupci považováno • • • • • • • • • • • Příčiny korupce 13 •Většina faktorů, které dodávají nejvíce podnětů vedoucích ke korupci, má původ ve veřejném sektoru •Mezi nejčastější příčiny korupce můžeme zařadit: Øudělování exkluzivních práv; dotace Ønejasná a složitá úprava daňové problematiky, nízké platy správců daní a jejich časté kontakty s plátci daní Ørozhodování o směru a výši vládních výdajů Øfinancování politických stran Ømzdy ve veřejném sektoru Øposkytování určitých statků a služeb za nižší než tržní ceny Øprivatizace státního majetku • • • • • • • • • • • • • Příčiny korupce 14 Øsložitost zákonů, regulací a postupů Øostatní faktory (špatně definovaná vlastnická práva, nedostatečné konkurenční prostředí, atd.) Øprivatizace státního majetku • • • • • • • • • • • • • Dopady korupce 15 •náklady korupce je velice těžké vyčíslit •dopady korupce můžeme rozdělit na politické a ekonomické •politické důsledky Økrátkodobé vztráta důvěry v politiku vlády, která je v té době u moci Ødlouhodobé vvznikají, pokud je korupce systematická a dlouhodobá vmůže dojít ke ztrátě důvěryhodnosti země ve vztahu k okolnímu světu a ke vzniku nedůvěry v celý politický systém a jeho legitimitu • • • • • • • • • • • • • Dopady korupce 16 •Ekonomické důsledky Økorupce způsobuje neefektivnost v rozdělování Økorupce způsobuje zvyšování počátečních nákladů o úplatky, které slouží k překonání administrativních bariér, to vede k narušení tržní rovnováhy Ødopad korupce na růst HDP - podle některých odborníků snižuje korupce podíl investic na HDP a má záporný vliv na výdaje na zdravotnictví a na vzdělání Økorupční chování způsobuje, že vláda není schopná dosáhnout svých cílů (korupce při jmenování do funkce je zdrojem neefektivnosti) • • • • • • • • • • • • • Dopady korupce 17 •Ekonomické důsledky Økorupce zhoršuje kvalitu prostředí, ve kterém funguje soukromý sektor Økorupce způsobuje růst administrativních nákladů (daňový poplatník je nucen platit za stejnou službu více, než by měl) Økorupce má demoralizující vliv na celý aparát veřejné správy. Je tak velice obtížné udržet vysokou míru bezúhonnosti Økorupce způsobuje značný úbytek produktivního úsilí, protože čas i energie jsou obětovány spíše k získávání kontaktů, k obcházení pravidel, než na zlepšování vlastního postavení a vlastní úrovně • • • • • • • • • • • • • Dopady korupce 18 •Ekonomické důsledky Økorupční jednání může být vnímáno jako cesta k úspěchu → rozšiřování korupce v soukromém sektoru Økorupce vede k nárůstu veřejných výdajů (vyšší úroveň korupce je spojena s nižší kvalitou veřejné infrastruktury a vede k plýtvání veřejnými prostředky) Økorupce může vést k omezení přílivu přímých zahraničních investic (díky korupčnímu prostředí klesá rating země a příliv investic je nižší) • • • • • • • • • • • • • Měření korupce 19 •měření korupce je značně obtížné, neboť většina ukazatelů, které se snaží korupci monitorovat má subjektivní charakter (tzv. měkká data), která jsou založena na vnímání korupce •vhodná objektivní data prakticky neexistují •Organizace zabývající se monitoringem korupce ØTransparency International (CPI, BPI, Globální barometr korupce) ØSvětová banka (Governance Matters, Doing Bussines) Ø World Economic Forum (různé ukazatele) Ø Fraser Institut Ø Freedom House • • • • • • • • • • • • • • Transparency International 20 •nevládní nezisková organizace zabývající se korupcí •Pobočky ve více než 100 zemích světa včetně ČR •každoročně zveřejňuje Index vnímání korupce (Corruption Perception Index - CPI) •nepravidelně pak Index plátců úplatků (Bribery Payers Index – BPI) •zveřejňuje rovněž Globální barometr korupce •Blíže viz www.transparency.cz nebo www.transparency.org • • • • • • • • • • • • • Financování české pobočky TI 21 •Činnost Transparency International - Česká republika je financována především z grantů, které organizace získává na své projekty z programů domácích i zahraničních státních i soukromých dárců. •Vedlejším zdrojem financování jsou dary fyzických i právnických osob a rovněž výnosy z uskutečněných činností a akcí (například vzdělávacích kurzů). • • • • • • • • • • • • • • Měření korupce (CPI) 22 •Index vnímání korupce (CPI) Øsestavován jednou ročně a průzkumy použité při jeho sestavování většinou obsahují otázky zaměřené na uplácení veřejných činitelů nebo provize při veřejných zakázkách, Ønázory představitelů podnikatelské sféry, odborníků a analytiků, Øukazuje však pouze na příjemce úplatků. Ønabývá hodnot 0 - 100, kdy nula představuje zemi naprosto zkorumpovanou, naproti tomu stovka zemi zcela „čistou“, tudíž bez korupce, Øpublikován od roku 1995 (0 -10), od roku 2012 (0 -100). • • • • • • • • Měření korupce (CPI) 23 •Index vnímání korupce (CPI) Øje indexem složeným, tudíž zahrnuje výsledky několika průzkumů, prováděných rozličnými institucemi. Ty používají rozdílné vzorky respondentů i rozdílnou metodiku Øpůvodně sestavován pro 85 zemí světa, v roce 2018 pro 180 zemí (množství zemí se každý rok mění ØDalší podrobnosti na https://www.transparency.org/research/cpi/overview • • Ø • • • • • • • • Hodnocení ČR v indexu CPI od roku 2000 Rok Hodnocení ČR v indexu CPI Odchylka/ rozmezí Umístění Počet zemí zařazených do žebříčku CPI Použité průzkumy 2014 51 47 - 55 53 175 10 2013 48 43 - 52 57 177 10 2012 49 44 - 53 54 176 10 2011 4,4 3,9 – 4,8 57 182 12 2010 4,6 4,1-5,1 53 178 8 2009 4,9 3,7-7,5 52 180 8 2008 5,2 4,8-5,9 45 180 8 2007 5,2 4,9-5,8 41 180 8 2006 4,8 4,4-5,2 46 163 8 2005 4,3 3,7-5,1 47 159 16 2004 4,2 3,7-4,9 51 145 11 2003 3,9 0,9 54 133 12 2002 3,7 0,8 52 102 10 2001 3,9 0,9 47 91 10 2000 4,3 0,9 42 90 10 Měření korupce (BPI) 25 •Index plátců úplatků (BPI) Ødosahuje hodnoty 0 – 10 Øindex poměrně mladý, nejstarší údaje z roku 1999 (další v letech 2002, 2006, 2008 a 2011) Øvýsledky průzkumu z jednotlivých let není možné mezi sebou porovnávat! (jiná metodologie, jiné otázky, odlišný počet zemí apod.) Øhodnotí exportující země světa (nikoliv firmy) podle náchylnosti firem se sídlem v těchto zemích poskytovat úplatky v zahraničí - pohled na „nabídkovou stranu“ korupce ØNa dotazy odpovídají vrcholoví obchodní manažeři (senior business executives); v roce 2011 odpovídali manažeři z 30 zemí včetně ČR (celkem 100 rozhovorů) • • Ø • • • • • • • • Výsledky BPI za rok 2011 Umístění Země Průměrná hodnota Umístění Země Průměrná hodnota 1 Nizozemsko 8,8 15 Itálie 7,6 1 Švýcarsko 8,8 15 Malajsie 7,6 3 Belgie 8,7 15 Jižní Afrika 7,6 4 Německo 8,6 19 Thaiwan 7,5 4 Japonsko 8,6 19 Indie 7,5 6 Austrálie 8,5 19 Turecko 7,5 6 Kanada 8,5 22 Saudská Arábie 7,4 8 Singapur 8,3 23 Argentina 7,3 8 Velká Británie 8,3 23 SAE 7,3 10 Spojené státy 8,1 25 Indonésie 7,1 11 Francie 8,0 26 Mexiko 7,0 11 Španělsko 8,0 27 Čína 6,5 13 Jižní Korea 7,9 28 Rusko 6,1 14 Brazílie 7,7 15 Hong Kong 7,6 Pramen: http://www.transparency.cz, 30.10. 2012 Měření korupce (GCB) 27 •Globální barometr korupce (GCB) Øje jediným celosvětovým průzkumem veřejného mínění zaměřeným na názory a osobní zkušenosti respondentů s korupcí v různých sektorech Øpoprvé zveřejněn v roce 2003, je možné srovnávat jednotlivé průzkumy Ø korupčnost jednotlivých sektorů je hodnocena známkou 1 – 5 (1 – bez korupce, 5 – extrémně zkorumpovaný) ØPoslední průzkumy proběhly v roce 2017 Øvíce na https://www.transparency.org/news/feature/global_corruption_barometer_citizens_voices_from_around_t he_world • • Ø • • • • • • • • Měření korupce – Světová banka 28 •Pro účely posouzení kvality vlády sestavila 6 základních indikátorů, které hodnotí 6 oblastí kvality vlády (Governance Matters): Øúroveň demokracie, Øpolitickou stabilitu, Øefektivnost vládních politik, Øregulační kvalitu, Økvalitu právního řádu a Økontrolu korupce. • • Ø • • • • • • • • Obecná antikorupční doporučení TI pro veřejný sektor 29 •zavést funkční výběr úředníků a systém jejich uplatnění (tzn. eliminovat osobní vazby při výběrových řízeních, posuzovat především odbornou způsobilost uchazeče atd.) •zkvalitnit management práce (státní manažeři by měli být kladným vzorem pro své podřízené ve smyslu dodržování zákonů) •zdokonalit systém řízení v oblasti veřejné správy tak, aby byl uplatněn princip konečné odpovědnosti vedení za významné poruchy jeho resortu •ihned řešit zjištěné problémy a nedostatky, zveřejňovat je •vyvarovat se pravděpodobným korupčním situacím při výkonu veřejné správy (minimalizovat styk úředníků se žadateli, zavést systém kontroly rozhodování, z některých jednání pořizovat obrazové a zvukové záznamy) •vypracovat návody pro komunikaci a využívání služeb veřejného sektoru • • • • • • • • • Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ 30