PROCES TVORBY HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Teorie hospodářské politiky Prezentace č. 6 Obsah prezentace 2 1.Vymezení pojmu 2.Metody ovlivňování realizace hospodářské politiky 3.Konsensus a možnosti jeho dosahování 4.Proces vyjednávání 5.Kompromis 6.Náklady dosažení konsensu (kompromisu) • Proces tvorby hospodářské politiky 3 •Za tvorbu hospodářské politiky v podmínkách parlamentní demokracie odpovídá parlament a vláda, ale skutečnými tvůrci jsou politické strany. •Vliv mají také různé zájmové svazy a skupiny, lobby a neziskové organizace. •Nejčastěji užívané metody ovlivňování realizace hospodářské politiky: Øneformální, neinstitucionalizované ovlivňování (osobní kontakty), Øformální, institucionalizované ovlivňování (představitelé zájmové organizace jsou členy určité politické strany), • • • • • • • • • • • • Konsensus 4 •Základním předpokladem pro přijetí jakéhokoliv rozhodnutí pro tvorbu hospodářské politiky je shoda (konsensus) aktérů HP. •Konsensus je možno použít, jestliže: Øje dostatek času na rozhodování, Øpro úspěšný výsledek je nutná podpora všech zúčastněných stran. •Při dosahování konsensu je třeba: Øsprávně identifikovat rozhodnutí, které je potřeba přijmout, nebo problém, který je potřeba vyřešit Øjasně identifikovat svůj postoj k řešení problému •dobře vysvětlit svůj názor tak, aby ostatní účastníci mohli pochopit pohnutky, které k tomuto názoru vedou •pozorně naslouchat názorům a pocitům ostatních •být připraven upravit svůj postoj na základě informací a porozumění argumentům •vyhnout se výsledku vítěz-poražený, odlišnost postojů má svou cenu •změnit navrhované řešení tak, aby jej mohli ostatní podpořit, nepokoušet se měnit mysl •uvědomit si, že dosažení konsensu je obtížné •není možné, aby byl proces hledání konsensu narušován jedinou stranou, která je proti a zároveň není schopná navrhnout alternativu, která může být ostatními akceptovaná • • • • • • • • • • • • Konsensus 5 •Při dosahování konsensu je třeba: Ødobře vysvětlit svůj názor tak, aby ostatní účastníci mohli pochopit pohnutky, které k tomuto názoru vedou Øpozorně naslouchat názorům a pocitům ostatních Øbýt připraven upravit svůj postoj na základě informací a porozumění argumentům Øvyhnout se výsledku vítěz-poražený, odlišnost postojů má svou cenu Øzměnit navrhované řešení tak, aby jej mohli ostatní podpořit, nepokoušet se měnit mysl Øuvědomit si, že dosažení konsensu je obtížné Ønení možné, aby byl proces hledání konsensu narušován jedinou stranou, která je proti a zároveň není schopná navrhnout alternativu, která může být ostatními akceptovaná • • • • • • • • • • • • Proces vyjednávání 6 •Pro vyjednávání vždy platí, že jeho průběh a výsledky ovlivňují tři základní parametry – moc, informace a čas. •Výchozí pozice v procesu vyjednávání. Na počátku jednání mají vyjednávací strany určité postavení, moc a váhu •V průběhu jednání se tato pozice mění – může se měnit samotná moc a to i pod vlivem informací a času, které mají vyjednávací strany k dispozici. •Informace se týkají vlastních zájmů a cílů, jejich změn, jejich důležitosti a důsledků, které by mohlo mít jejich prosazení nebo obětování. • • • • • • • • • • Proces vyjednávání 7 •Čas (časový termín), ve kterém by se mělo shody dosáhnout, je: dán objektivně zvenčí, nebo ho mohou vyjednávací strany svým jednáním ovlivnit. •Každá ze stran uplatňuje během vyjednávání svou strategii a taktiku a jednání končí v okamžiku, kdy se podaří sladit zájmy jednajících stran. •Zkoumání procesu vyjednávání, jeho vyhodnocování a hledání zákonitostí a metod je aktuálním předmětem výzkumu řady společenských věd – teorie her pro potřeby psychologie, sociologie, business science (joint venture nebo vyjednávání s odbory, teorie řízení a teorie veřejné volby pro potřeby politické ekonomie a politologie) • • • • • • • • • • • • Kompromis 8 •Není-li možno dosáhnout konsensu, pak v procesu vyjednávání je jedinou metodou společné tvorby záměrů hospodářské politiky uzavření kompromisu (druhé nejlepší řešení). •Kompromis neznamená optimální způsob řešení sporů, neboť ve skutečnosti představuje ústupek nebo nenaplnění očekávání žádné z vyjednávajících stran. • • • • • • • • • • • • Vytvoření konsensu (kompromisu) 9 •Vytvoření konsensu (kompromisu) v hospodářské politice závisí na těchto skutečnostech: Øve společnosti musí existovat minimální míra pospolitosti Øideologicky podmíněná rigidita hodnotových představ a zájmů činí tvorbu konsensu (kompromisu) nemožnou, Ømechanismus vyjednávání a dohody může fungovat jen tehdy, pokud daná společnost je přístupná k diskusi a ke kompromisům, Øve společnosti existují vedoucí osobnosti, které navrženou koncepci hospodářské politiky formulují a prezentují, Øinstitucionalizace procesů informací, komunikací, diskuse, vyjednávání, hlasování a koordinace vytvoření konsensu resp. kompromisu výrazně napomáhají. • • • • • • Náklady konsensu (kompromisu) 10 •S nákladovou analýzou souhlasu přišli v rámci rozvoje teorie veřejné volby představitelé tzv. chicagské školy •Náklady na dosažení konsensu (kompromisu) můžeme rozdělit na: ØExterní ØInterní (náklad souhlasu) •Externí náklady ØVznikají těm, kteří nejsou schopni samotné jednání ovlivnit ØTyto náklady ponesou všichni, aniž by se účastnili hlasování ØS rostoucím počtem hlasujících klesají •Interní náklady ØJsou to náklady spojené s realizací rozhodnutí ale také s vyjednáváním ØS rostoucím počtem hlasujících rostou • • • • • • • • • • • Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ 11