KRITICKÉ MYŠLENÍ JAKO KOMPETENCE V RÁMCI MULTI-KOMUNIKACE (CASE STUDY) Internetové prohlížeče se v současnosti stávají v multi-komunikaci důvěryhodnějším zdrojem informací než tradiční média. Setkáváme se však s nadbytkem informací a chybí nám dialog založený na kritickém myšlení. Rozvoj kritického myšlení jako kompetence ve sféře multi-komunikace je investicí do rozvoje každého jedince, který potřebuje podloženě zhodnotit své rozhodnutí. Obsahuje pochopení, prověření a hodnocení různých názorů, včetně formování vlastních. Když se jedinec zapojuje do multi-komunikace, jeho názory nejsou racionálně podložené. Jsou označovány jako předčasné nebo spontánní. Cílem rozvoje kritického myšlení jako kompetence je zlepšit jedincovu dovednost multi-komunikace s předpokladem poznat dopady svého rozhodnutí na sebe sama, nést za své rozhodnutí odpovědnost a přemýšlet o vlastních hodnotách. V rozvoji kritického myšlení je uvažování a prověřování výsledků rozhodnutí, aktuální situace, možností a dopadů osobních názorů stejně důležité jako jejich hodnocení. Přijetím rozhodnutí pomocí kritického myšlení může jedinec formovat věcné a hodnotové názory třemi kroky. Prvním krokem je přehled představ a postřehů jedince. Druhým krokem je odborná a hodnotová analýza osobních názorů. Třetím krokem je osobní rozhodnutí podle kritérií definovaných pro hodnocení daného názoru. Uvažujte samostatně o vlastním kritickém myšlení podle složek, mezi které patří: 1) schopnost logického úsudku 2) schopnost uchopit a nezávisle zkoumat různé myšlenky 3) zvažovat dostupná fakta 4) identifikovat otevřené i skryté formy manipulace a přiměřeně na ně zareagovat Předložená Case study klade důraz na výsledky rozvoje kritického myšlení jako kompetence pro multi-komunikaci studentů prezenční a kombinované formy magisterských studijních oborů Manažerská informatika, Veřejná ekonomika a správa a Podniková ekonomika a management, specializace Marketing a obchod a Podnikání v předmětu Komunikační dovednosti (EVSNPKDO a EVSNKKDO) v zimním semestru 2020/2021. Umožní studentům si vyjasnit cíle a výsledky rozvoje kritického myšlení, kterých chtějí dosáhnout, uvědomit si svou aktuální situaci, promyslet možnosti a dopady svých předčasných a spontánních názorů, včetně jejich hodnocení pomocí rozvojového The OSCAR modelu. Studenti si ověří postupy kritického myšlení, které mohou využívat pro formování věcných a hodnotových názorů v rámci multi-komunikace a podloženě zhodnotí své rozhodnutí v reálném kontextu. Pro case study o rozvoji kritického myšlení jako kompetence v rámci multi-komunikace použijte rozvojový THE OSCAR MODEL, jehož autorkou je Leny Wilflower (2014). Model byl publikován v knize WILFLOWER, L., 2014. The Complete Handbook of Coaching. 2^end ed. London: Sage Publishing. ISBN 978-1-4462-7616-7. Název The OSCAR je odvozen od počátečních písmen anglických názvů jednotlivých kategorií rozvojového modelu (O = OUTCOME – výsledek, S = SITUATION – situace, C = CHOICES and CONSEQUENCES – možnosti a dopady, A = ACTIONS – aktivity a R = REVIEW – hodnocení). Výstupy lze do multi-komunikace přenášet a aplikovat podle individuálních potřeb. Rozvoj kritického myšlení jako kompetence v rámci multi-komunikace budete ověřovat sebe-koučováním pomoci uvedeného modelu, který vás bude motivovat k zamyšlení a písemným odpovědím na položené koučovací otázky. Dejte si záležet! Výstupy budou známkovány a započítány do klasifikace předmětu KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI v rámci zimního semestru. Vyplněný formulář The OSCAR model pošlete do odevzdávárny předmětu nebo jako přílohu e-mailem na adresu: svobodova@opf.slu.cz do pondělka 30. 11. 2020. THE OSCAR MODEL OUTCOME (VÝSLEDEK) Rozvoj kritického myšlení jako kompetence pro multi-komunikaci · Čeho chcete pomocí kritického myšlení jako kompetence v multi-komunikaci dosáhnout? · Jaký je váš cíl? SITUATION (SITUACE) · Jaká je v kritickém myšlení jako kompetenci pro multi-komunikaci vaše současná situace? · Jaké překážky stojí na cestě k dosažení výsledku? · Co musíte s překážkami nyní udělat? · Jaké zdroje máte nyní pro dosažení výsledku k dispozici? CHOICES and CONSEQUENCES (MOŽNOSTI a DOPADY) · Jaký nejlepší nápad k rozvoji kritického myšlení jako kompetence pro multi-komunikaci sobě doporučíte? · Jaké další postupy byste mohl/a ještě zvolit? · Jaké jsou dopady každé volby (efekty, vztahy, náklady, praktiky, emoční faktory, čas, další faktory)? · Které postupy vám přinesly nejlepší výsledky? ACTIONS (AKTIVITY) · Jaké činnosti byste ještě mohl/a pro rozvoj kritického myšlení jako kompetence v multi-komunikaci zvolit a realizovat? · Co bude vašim prvním krokem na cestě k cíli? REVIEW (HODNOCENÍ) · Jak hodnotíte svůj pokrok v rozvoji kritického myšlení jako kompetence pro multi-komunikaci?