Mikroekonomie 2+1, NPMKB Volba výstupu firmy v dokonale konkurenčním tržním prostředí Ing. KamilaTurečková, Ph.D. 9/12 Předpoklady modelu dokonalé konkurence  Na každém trhu existuje velký počet kupujících a prodávajících, z nichž žádný není natolik silný, aby mohl ovlivnit cenu nebo výstup odvětví,  cena je exogenní  atomistická tržní struktura  všechny statky jsou homogenní,  neexistují žádné preference  na všechny trhy je volný vstup a výstup,  v dlouhém období jsou všechny VF dokonale mobilní,  všichni výrobci a spotřebitelé mají dokonalé informace o cenách a množstvích směňovaných na trhu,  dokonalá – plná transparentnost trhu  firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci užitku. Předpoklady modelu dokonalé konkurence  Dokonale konkurenční firma bývá označována jako „price taker“  firma přebírající cenu (tj. cenový příjemce),  firma cenu nemůže ovlivnit,  díky velkému počtu malých firem, tvoří každá tato firma jen minimální část celkového produktu (nabídky) odvětví,  poptávka po produkci každé firmy je dokonale elastická – vodorovná s osou x.  firma rozhoduje jenom o objemu své produkce a o množství vstupů, které hodlá koupit. ----------------------  DK je východiskem pro zkoumání ostatních tržních struktur v NDK.  Křivky MR a AR jsou totožné s poptávkovou křivkou (d) po produkci dané firmy, TR je rostoucí přímka: TR=f(Q). Dokonale konkurenční trh a firma Trh Firma P Q S D PE Q P d = AR = MR PE 1) Rozhodování firmy o výstupu v krátkém období Optimální výstup firmy:  předpokladem je dosažení maximálního zisku:  rozdílem mezi TR a TC  Největší svislá vzdálenost mezi křivkami TR a TC. Zde mají obě křivky stejnou směrnici (může nastat i v situaci, kdy firma realizuje maximální ztrátu).  rovností MR a MC (MR = MC)  Směrnicí TR (TC) je MR (MC), jedná se tedy o průsečík křivek MR a MC.  záporná druhá derivace MC, tj. MC je rostoucí TR,STC(Kč) STC TR Q“ Q1 Q* Q2 Q Kč/Q SMC SAC d=MR=AR Q“ Q1 Q* Q2 Q Kč (+) 0 Q (-) FC π Rozhodování firmy o výstupu v krátkém období Produkce Q“: Směrnice TR=STC, tzn. MR=MC, ale TRSTC, AR>SAC). TR,STC(Kč) STC VC TR FC Q“ Q1 Q* Q2 Q Kč/Q SMC AVC SAC P d=MR=AR Q“ Q1 Q* Q2 Q Kč (+) 0 Q (-) FC π Nabídka dokonale konkurenční firmy v krátkém období Otázka: jak bude firma rozhodovat o výstupu (MR=MC, tj. produkce Q*), když STC>TR? Zastaví výrobu?  V krátkém období firma musí hradit FC!  Pokud je TR>VC a přesto TR VC/Q → P > AVC (hradí část FC)  P > AVC - kritérium průměrných variabilních nákladů:  Pravidlo rozhodování, zda výrobu při TRAVC: pokračovat ve výrobě a je-li P