Komunitní plánování sociálních služeb a podniková sociální politika Mgr. Lubomír Nenička, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy Obsah přednášky •Komunitní plánování sociálních služeb • • •Podniková sociální politika a společenská zodpovědnost firem • • • • csvukrs •Obce a kraje se podílejí na realizaci části sociálního zabezpečení (zvláště v oblasti sociální pomoci) v rámci přenesené i samostatné působnosti •Obce i kraje můžou zřizovat sociální služby v rámci samostatné působnosti • Sociální politika na místní úrovni csvukrs •Sociální poradenství (základní a odborné) • •Služby sociální péče • •Služby sociální prevence • Typy sociálních služeb csvukrs •Pobytové • •Ambulantní (služby, za kterými uživatel dochází) • •Terénní (poskytované uživatelům v jeho přirozeném sociálním prostředí) • Formy poskytování sociálních služeb csvukrs •Skupina osob sdílejících stejné rysy, zájmy, hodnoty apod. • •Komunita je charakterizována svou identitou a sounáležitostí, prostředím, způsobem řešení konfliktů, přijímáním rozhodnutí •Je pro ni také typická absence podřízenosti a nadřízenosti ve vzájemných vztazích • Komunita csvukrs •Jsou definovány dva základní typy komunity: • •Teritoriální • •Zájmová • Typy komunity csvukrs •Metoda řešení sociálních problémů prostřednictvím podpory společenství – komunit, v místech, kde lidé žijí a kde problémy vznikají • •Jejím cílem je podpořit kolektivní aktivity v sociální oblasti • Komunitní práce csvukrs •Monitoring – porozumění sociálním problémům v dané komunitě •Porozumění místnímu systému sociálních služeb •Výzkum a analýza – prohlubuje monitoring •Projektování – rozvoj intervenční strategie •Výběr vhodné strategie (metod a technik) •Implementace – vlastní uskutečňování plánu •Hodnocení • Etapy komunitní práce csvukrs •Nový nástroj sociální politiky usilující o širší zapojení dalších aktérů – veřejnosti i příslušných cílových skupin • •Podstatou je snaha plánovat sociální služby s ohledem na místní specifika a problémy Komunitní plánování sociálních služeb csvukrs •Zadavatelé sociálních služeb (jsou odpovědní za jejich zajišťování) • •Poskytovatelé sociálních služeb (fyzické osoby nebo různé druhy organizací) • •Uživatelé sociálních služeb • Účastníci komunitního plánování csvukrs •Principy rovnosti a dohody všech účastníků •Princip skutečných potřeb •Princip transparentnosti •Princip dosažitelnosti cílů •Princip cyklického opakování • Principy komunitního plánování sociálních služeb csvukrs •Vytvoření pracovní skupiny, zajištění materiálních zdrojů •Analýza potřeb a zhodnocení existujících služeb •Návrh rozvoje sociálních služeb •Plán postupných kroků a schválení plánu na komunální úrovni •Uskutečňování plánu • Fáze komunitní plánování csvukrs •Vztahy mezi účastníky • •Pasivita a nízká motivace k účasti občanů a uživatelů sociálních služeb •Neochota zadavatelů a poskytovatelů změnit strukturu sociálních služeb podle reálných potřeb občanů a uživatelů • Problémy komunitní plánování csvukrs •Soubor aktivit firmy, které směřují ke zlepšení životních a pracovních podmínek zaměstnanců • •Oblast sociální politiky firem zahrnuje mj. sociální výhody a služby, zaměstnanecké benefity, investice sociálního charakteru, pracovně právní nároky zaměstnanců. • Sociální politika firem csvukrs •Odvětvové hledisko •Počet zaměstnanců •Vlastnické poměry •Územní působnost •Charakter podnikové tradice •Existence a vliv odborů • Faktory ovlivňující vytváření sociální politiky csvukrs • •Koncept směřující ke zvýšení společenské reputace a důvěryhodnosti firem •„Dobrovolné integrování ekologických a sociálních hledisek do firemních operací“ (Zelená kniha EU) •Obvykle se vymezují tři dimenze CSR (ekonomická, sociální, environmentální) • Společenská zodpovědnost firem (Corporate Social Responsibility - CSR) csvukrs • • Shrnutí •Obce i kraje můžou zřizovat sociální služby v rámci samostatné působnosti. •Nástrojem k zlepšení úrovně poskytování sociálních služeb je komunitní plánování sociálních služeb. •Podstatou je snaha plánovat sociální služby s ohledem na místní specifika a problémy se zapojením místních aktérů (zadavatelů, poskytovatelů a uživatelů sociálních služeb). • • csvukrs