Finanční plánování Zásady, principy, požadavky na plánování Cíle hospodaření a plánování Doc. Ing. Petra Růčková, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Finanční plánování – principy Principyfinančníhoplánování Princip preference peněžních toků Princip respektování faktoru času Princip respektování a minimalizace rizika Princip optimalizace kapitálové struktury Finanční plánování – principy Zásada dlouhodobosti finančního plánování Zásada hierarchického uspořádání firemních finančních cílů Zásada reálné dosažitelnosti firemních finančních cílů Zásada programové ziskové orientace podniku Finanční plánování – požadavky úplnost systematičnost přehlednostelastičnost periodičnost • Nemá-li plánování postrádat účelovost, musí splňovat následující požadavky: Skupiny cílů při plánování • Vrcholový management stanovuje pro tvorbu finančního plánu dvě skupiny cílů: – široké cíle - specifické je jejich verbální vyjádření, nebývají vyjádřeny číselně a jsou blízké charakteristice poslání podniku; – specifické cíle - vychází ze širokých cílů a určují konkrétní úkoly pro určitý časový horizont. • podstatou postupu formulace (nejen) finančních cílů podniku je „přesné definování cílového oboru, tj. oblasti, které se definování cíle týká; • tyto cílové obory jsou zpravidla odlišně definovány pro účely strategického plánování a taktického (operativního) plánování Finanční plánování – subsystémy plánování Operativní cíle Taktické cíle Strategické cíle Operativní plánování Taktické plánování Strategické plánování Poslání podniku přímá vazba zpětná vazba Finanční plánování – dílčí cíle K dílčím cílům firmy patří: • postavení podniku na trhu; • efektivnost a finanční stabilita podniku; • inovace výrobků, strojů a zařízení, technologií; • cíle v personální a sociální oblasti; • ochrana životního prostředí. Finanční plánování – dílčí cíle Požadavkynacíl provázanost dosažitelnost hierarchie a konzistence kontrolovatelnost Finanční plánování – prvky cíle Prvky finančních cílů Cílové obory Obsah cíle Rozsah cíle Cílová oblast Cílová lhůta Tržby z prodeje zvýšení tržeb o 2,5 mil. Kč zejména u segmentu A rok 2020 Obchodní marže stabilizace 30% rentabilita tržeb všechny zakázky 1. pololetí r. 2020 Režijní náklady snížení o 5 % provozní režie rok 2020 Obchodní pohledávky zrychlení inkasa doba obratu do 40 dnů rok 2020 Ceny zakázek zvýšení ziskovosti o 5 % všechny zakázky 1. čtvrtletí r. 2020 Základní rysy druhů plánování v podniku Druh plánu Obsah plánu Vnitřní členění Celková doba Plánovací základna Víceleté plánování • Plánový VH • Plánová rozvaha • Ukazatele Po letech Zpravidla 5 let • Roční uzávěrky • Minulé zkušenosti • Ukazatele • Zásadní rozhodnutí Jednoroční plánování • Peněžní toky • Finanční účty • Plán VH • Plánová rozvaha Po měsících 1 rok • Poslední uzávěrka • Údaje o odbytu, nákupu, personálu a investicích Krátkodobé plánování • Peněžní toky • Běžný stav hotovosti Dny, týdny, dekády Do 3 měsíců • Smluvní závazky (objednávky, závazky vůči dodavatelům) Rozdíly v jednotlivých úrovních plánu Strategické plánování Manažerské plánování Operativní plánování Časový horizont Minimálně rok a více Do jednoho roku Denní, týdenní apod. Hlavní důraz Ujasnit a naplánovat budoucí rozhodnutí Jak zavést strategii do praxe Plán denní operací Nejistota Velmi vysoká střední Nízká Rozpracovanost Globální otázky Více detailní Velmi detailní Šíře obsahu Velmi široká Detailnější plánování strategie Velmi specifická Plánovací metody Zpravidla nestrukturované Více strukturované Vysoce strukturované přizpůsobené činnosti Možnosti vyhodnocení Poměrně složité Po uvedení strategie do praxe Snadno a rychle vyhodnotitelné a opravitelné Děkuji za pozornost