Strategické plánování Struktura a náplň strategického finančního plánu doc. Ing. Petra Růčková, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Kroky tvorby strategického plánu Vize a poslání Vývoj firemní strategie Aktuální strategie Identifikace a stanovení podnikat.cílů Volba strategie Realizace Analýza vnějšího prostředí Analýza tržní pozice firmy Příležitosti a hrozby Slabé a silné stránky společnosti Tvorba strategického plánu • analýza a hodnocení podniku; • analýza a prognóza vývoje okolí podniku; • stanovení poslání a cílů podniku; • tvorba a hodnocení variant podnikatelské strategie; • vlastní zpracování plánu. Analýza a hodnocení podniku • K analýzám podniku patří: – analýza zdrojů podniku, – analýza výrobního programu, – hodnocení ekonomické a finanční situace podniku – analýza silných a slabých stránek podniku. Vliv pozice výrobku či služby na plánování Hvězdy Otazníky Dojné krávy Hladoví psi Bostonská matice Tržnípotenciál Podíl na trhuvysoký vysoký nízký nízký Analýza a prognóza vývoje okolí podniku • Analýza okolí podniku je zaměřena jak na makroprostředí, tak na mikroprostředí. • Vývoj okolí podniku je ve většině případů velmi obtížně odhadnutelný. • Nutná analýza ohrožení i příležitostí firmy. Analýza mikroprostředí Analýza mikroprostředí analýza tržní situace a jejího vývoje analýza konkurenční situace dostupnost a cenový vývoj surovin a energií Poslání podniku • Poslání představuje vrchol podnikatelských cílů a je zpravidla vyjádřením sjednocující filozofie. • Poslání podniku odpovídá na otázku, proč vlastně podnik existuje a jaké je jeho pole působnosti. • Vyjádření poslání firmy je předpokladem pro stanovení strategických podnikových cílů. Poslání podniku – základních pět prvků Poslání historie Preference majitelů Tržní hospodářství Zdroje firmy Kompetence podniku Poslání OPF: Non progredi est regredi - Nejít vpřed znamená jít zpět Děkuji za pozornost