Strategie Způsoby volby strategie doc. Ing. Petra Růčková, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Výběr strategie • Přijatelnost • Vhodnost • Realizovatelnost • Poskytnutí výhody Kritéria výběru strategie Strategie by měla zahrnovat všechny úrovně řízení a vytvářet tak jednotný systém fungování. Následuje po generování strategických alternativ: Výběr strategie - přijatelnost • Analýza ziskovosti • Analýza nákladů k užitku • Analýza hodnoty pro akcionáře Návratnost / výnosnost • Dle finančních ukazatelů • Analýza citlivosti • Rozhodovací tabulky • Simulační modely Riziko • Vydání nové emise akcií, vstup na zahraniční trhy, fúze Reakce zájmových skupin Výběr strategie - vhodnost • Převažuje ekonomické hodnocení • Portfoliová analýza – zaměřena na dosažení rovnovážného stavu portfolia podnikových aktivit Teoretického pohled • Soulad s podnikovou kulturouKulturní soulad • Používá se např. ukazatel ROI- výnosnost investic Zhodnotit vztah mezi navrhovanou strategii a očekávanými výsledky Výběr strategie - proveditelnost • Vyhodnocení, zda může být strategie úspěšně implementována • Posuzování zejména z pohledu: • Dosažitelnosti zdrojů • Schopností podniku • Ohodnocení určité strategie ve vztahu ke zdrojům • Analýza finančních toků • Analýza bodu zvratu Výběr strategie - proveditelnost • Existence různých přístupů vyhodnocení přínosů využitých strategií. • Existují čtyři základní způsoby, jimiž lze nahlížet na strategii organizace: – stabilizace, – expanze, – omezení, – kombinace. • Možnosti vyhodnocování: – Ansofova matice – SWOT analýza – SPACE matice Výběr strategie v Ansofově matici Strategie tržní penetrace Strategie vývoje výrobku Strategie rozvoje trhu Diverzifikace Ansofova matice Stávající výrobky Nové výrobky StávajícítrhyNovétrhy Výběr strategie na základě SWOT analýzy Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Strategie S-O Strategie využití Strategie W-O Strategie hledání Ohrožení Strategie S-T Strategie konfrontace Strategie W-T Strategie vyhýbání Externí faktory Interní faktory Výběr strategie na základě Space matice Externí faktory Faktory ve SPACE matici Vnitřní faktory Finanční síla Konkureční výhoda Vnější faktory Stabilita prostředí Přitažlivost odvětví • SPACE matice je analytická technika, která se používá ve strategickém řízení a plánování. SPACE je akronym z Strategic Position and ACtion Evaluation. Analýza umožňuje vytvořit si představu o vhodné podnikatelské strategii pro daný podnik. Výběr strategie na základě Space matice Externí faktory konzervativní postavení agresivní postavení defenzivní postavení konkurenční postavení Finanční síla Stabilita prostředí Konkurenčnívýhoda Přitažlivostodvětví Tržně intenzivní nebo diversifikační Integrační Integrační nebo obranná Obranná či diversifikační Výběr strategie na modelu 5P dle Mintzberga Externí faktory Model 5x P, který ve strategii vidí:  Plan (strategie jako plán) – pojetí, které chápe strategii jako záměrnou (plánovanou),  Pattern (strategie jako vzor, šablona) – „zásadové“ pojetí, které naznačuje ve strategii shodu chování v čase, ať toto chování je nebo není záměrné.  Position (strategie jako pozice) – ve strategii je důležité „umístění“ organizace ve vztahu k prostředí, v němž organizace působí.  Perspective (strategie jako perspektiva) – hledá zásadní a integrované cesty jak se mají věci dělat (vize…).  Ploy (strategie jako finta, lest) – strategie specifickým manévrem, jak přelstít konkurenta nebo oponenta. Výběr strategie na modelu 5P dle Mintzberga Externí faktory Setkat se lze i s jinými 5P  Power (strategie jako moc) – založeno na očekávání, moci a vlivu jednotlivců a skupin vně nebo uvnitř organizace.  Purpose (strategie jako účel) – dá odpovědi na otázku „Proč organizace existuje?“ nebo „Jaký je účel (smysl) její existence?“. Důležitou roli hraje poslání (mise) organizace.  Pleasure (strategie jako potěšení, radost) – důležitý je zákazník (má vždy pravdu a je třeba jej „těšit“) a také potěšení z práce.  Pragmatism (strategie jako pragmatismus) – pojetí, které vidí strategii jako „vnucenou“, jako něco, co je pod vlivem externích faktorů.  Potential (strategie jako potenciál) – dynamické pojetí strategie, které klade důraz na rozvoj znalostí, kompetencí a schopností v čase. Děkuji za pozornost