"1. Dodavatel slíbil, že dodávka bude obsahovat 80% výrobků 1. jakosti, 15% druhé jakosti a 5% jakosti třetí." "Při kontrole dodávky jsme náhodně vybrali 100 výrobků a zjistili, že 75 je 1. jakosti, 10 kusů je 2. jakosti a" 15 kusů je jakosti třetí. "Na hladině významnosti 0,05 zjitěte, zda dodavatel dodržel smlouvu." ##### Sheet/List 2 ##### 2. "Lékařská studie obsahuje výsledky pozorování bronchitidy u skupiny kuřáků a nekuřáků, viz tabulka." Kuřáci Nekuřáci Výskyt bronchitidy 160 210 Bez výskytu bronchitidy 190 450 "Je možné na hladině významnosti 0,05 usoudit vzájemnou závislost kouření a výskytu bronchitidy?" ##### Sheet/List 3 ##### 3. Při testování účinnosti metod zácviku nových pracovníků se při nácviku určitého pracovního úkonu "užilo 4 různých metod (M1, M2, M3, M4). Dělníci si sami zvolili jednu z metod. Po určitém čase" byli všichni dělníci přezkoušeni v kontrolním pokusu a celkový pokrok každého z nich byl oceněn pomocí 5-ti "bodové stupnice. Zjistěte, zda rozvoj schopností provádět sledovaný úkon závisí na metodě zácviku." "Použijte hladinu významnosti 0,05." Metoda Zlepšení M1 M2 M3 M4 1 7 5 13 8 2 16 25 14 9 3 10 10 16 11 4 11 16 9 12 5 7 8 9 6 ##### Sheet/List 4 ##### Test dobré shody. Postup testování: "1. Stanovení hypotézy: H0: p1=π1, p2=π2,…pJ=πJ, (dobrá shoda)" H1: (negace H0) 2. Testové kritérium: 3. Obor přijetí: kritický obor: 4. Výsledek Četnosti v jednotlivých třídách značíme ", celkový rozsah náhodného výběru je n. " Teoretické četnosti získáte jako součin odpovídající pravděpodobnosti a rozsahu náhodného výběru: =CHITEST(Aktuální;Očekávané) pravděpodobnost odpovídající hodnotě testového kritéria pro χ2 rozdělení Test nezávislosti kvalitativních znaků Postup testování: "1. Stanovení hypotézy:H0: pi,j=pi,..p.j i=1,…r; j=1, …s, (nezávislost znaků)" H1: negace H0 2. Testové kritérium: 3. Obor přijetí: ", kritický obor: " 4. Výsledek