STATISTICKÉ ZPRACOVÁNÍ DAT – mail: krkoskova@opf.slu.cz Jméno a příjmení:……………………………… 1) Závisí počet prodaných výrobků na velikosti balení? Testujte na hladině významnosti alfa = 0,05. (30b) Nulová hypotéza: Alternativní hypotéza: Podmíněné průměry: y1= y2 = y3 = y4 = Meziskupinový součet čtverců: Sym = Vnitroskupinový součet čtverců: Syv = Testové kritérium: Kritická hodnota: Závěr: Vyberte správné tvrzení: a) Nulovou hypotézu zamítáme (počet závisí na velikosti balení) b) Nulovou hypotézu nezamítáme (počet nezávisí na velikosti balení) Vypočtěte: celkový součet čtverců Sy = a poměr determinace P = 2) Vícenásobná regresní analýza. (30b) a) Napište rovnici modelu (závislost tržeb na 3 prediktorech (velikost prodejny, plat prodavače, otevírací doba) b) Na základě modelu odhadněte tržby nové prodejny s těmito parametry: Velikost prodejny 180, průměrný plat prodavačů = 14tis.Kč, otevírací doba = 10hodin c) Určete koeficient determinace. d) Určete koeficient korelace. e) Je model jako celek zvolen správně na hladině významnosti alfa = 0,05? f) Testujte na hladině významnosti alfa = 0,05 koeficienty b1, b2, b3. Které jsou statisticky významné? g) Napište 99 % interval spolehlivosti pro koeficient b3. h) Vypočtěte reziduum pro první pozorování. 3) Pro časovou řadu (počet přepravených zásilek) vypočtěte model konstantní sezónnosti se schodovitým trendem. (15b) a) Schody (roční průměry): b) Sezónní indexy: a1 = a2= a3= a4= c) Predikce pro: Q1/2021 = Q2/2021= Q3/2021= Q4/2021= 4) Doplňte v tabulce 3.členné klouzavé průměry, absolutní přírůstky a koeficienty růstu. (15b) Období Počet nehod Klouzavé průměry Absolutní přírůstky Koeficienty růstu Exponenciální vyrovnání (alfa=0,7) 2016 100 2017 90 2018 95 2019 80 2020 75