Veřejné finance a daně (MBA) Ing. Irena Szarowská, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Veřejné finance a daně 2 DAŇOVÁ TEORIE a VEŘEJNÉ FINANCE Zdroje veřejných financí: •Daň •Poplatek •Clo Daňová teorie v kontextu VF: •funkce daní •daňové principy •vliv daní na ekonomické chování a rozhodování poplatníků •vliv daní na redistribuci bohatství Hitparáda nejblbějších daní podle Ekonomu.jpg Veřejné finance a daně 3 Veřejné finance a daně 4 ZÁKLADY DAŇOVÉ TEORIE Viz doplňky ke studiu •Akvinský, Bodin, Hobbes & Locke •Adam Smith- daňové kánony, Mill •Neoklasikové- Pareto, Pigou, Ricardo, Keynes •Neokonzervatismus- Laffer • –Ideální vlastnosti (principy) daňového systému – – •Daňové principy vs. daňové kánony A. Smitha (1776) •Rovnost daně •Určitost daně •Pohodlnost platby pro poplatníka •Nízké náklady výběru daní • •DVA MODERNÍ A ZÁKLADNÍ PRINCIPY ZDANĚNÍ: •Daňová spravedlnost (pohled normativní ekonomie) •Daňová efektivnost (pohled pozitivní ekonomie) – Veřejné finance a daně 5 PRINCIPY ZDANĚNÍ Veřejné finance a daně 6 DAŇOVÁ SPRAVEDLNOST •poplatník by měl nést "správný podíl" nákladů vlády •dva fundamentální přístupy k daňové spravedlnosti: A.placení daní na základě principu prospěchu (užitku) – –B. placení daní na základě principu platební schopnosti •B.1 princip horizontální spravedlnosti • •B.2 princip vertikální spravedlnosti • Veřejné finance a daně 7 DAŇOVÁ EFEKTIVNOST •efektivní daňový systém • •náklady spojené s existencí zdanění: •přímé/administrativní/ náklady •nepřímé náklady •nadměrná daňová břemena (DWL) § Veřejné finance a daně 8 NADMĚRNÉ DAŇOVÉ BŘEMENO (DWL) Veřejné finance a daně 9 VELIKOST NADMĚRNÉHO DAŇOVÉHO BŘEMENE Závisí na: •Velikosti daně •Elasticitě nabídky •Elasticitě poptávky vysoká elasticita poptávky nízká elasticita poptávky Veřejné finance a daně 10 DWL A DAŇOVÁ EFEKTIVNOST •Možnost minimalizace mrtvé ztráty? Uvalovat daně zejména na takové vstupy či výstupy, u kterých je nabídka a poptávka co nejméně cenově elastická = Ramseyovo daňové pravidlo • •Vztah mezi spravedlností a efektivností u daní • •Negativní nadměrné daňové břemeno (nápravná daň) • •důchodový efekt – projevuje se u všech daní. • substituční efekt - všechny daně, kromě daně paušální : §důchodová §ze mzdy, §spotřební selektivní §spotřební všeobecná §z kapitálových výnosů •Mrtvá ztráta vzniká působením substitučního efektu. Veřejné finance a daně 11 SUBSTITUČNÍ A DŮCHODOVÝ EFEKT DANÍ Veřejné finance a daně 12 DŮCHODOVÝ EFEKT U DANÍ statek X statek Y I1 I2 RO1 RO2 Y1 Y2 X1 X2 RO1 - rozpočtové omezení před zdaněním RO2 - rozpočtové omezení po zdanění I1, I2 - indiferenční křivky Důchodový efekt = posun rozpočtového omezení o velikost příslušné daně v ceně statku •Substituční efekt u daně - společně s příjmovým Veřejné finance a daně 13 I1 I2 statek X statek Y RO2 RO1 X2 X1 Y2 Y1 RO1 - rozpočtové omezení před zdaněním statku X RO2 - rozpočtové omezení po zdanění statku X I1, I2 - indiferenční křivky Veřejné finance a daně 14 DAŇOVÁ INCIDENCE - DOPAD ZDANĚNÍ •Uvalení daně je spojeno s daňovým břemenem. Rozložení tohoto břemene zkoumá daňová incidence. • •Daň dopadá na subjekty dvěma způsoby: •zákonný dopad daně (zákonná incidence) •skutečný neboli ekonomický (efektivní) dopad daně • •Rozsah daňového přesunu § Veřejné finance a daně 15 PŘESUN A DOPAD DANÍ - MOŽNOSTI •Př. Na koho se přesune DPPO (a. s.) ? •Velikost daně •Charakter trhu (konkurenční, monopolní, oligopolní) •Elasticita nabídky •Elasticita poptávky •Míra otevřenosti ekonomiky •Časový faktor (délka období) • • • • Veřejné finance a daně 16 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DAŇOVÝ PŘESUN A DOPAD Veřejné finance a daně 17 ELASTICITA POPTÁVKY A PŘESUN DANĚ http://nb.vse.cz/%7Ekubatova/Incidence_soubory/image003.gif http://nb.vse.cz/%7Ekubatova/Incidence_soubory/image004.gif čím je poptávka pružnější, tím menší je přesun daně z prodávajícího na kupujícího a naopak http://nb.vse.cz/%7Ekubatova/Incidence_soubory/image006.gif Veřejné finance a daně 18 ELASTICITA NABÍDKY A PŘESUN DANĚ daňový přesun z prodávajícího na kupujícího na trhu je tím větší, čím vyšší je pružnost nabídky a naopak http://nb.vse.cz/%7Ekubatova/Incidence_soubory/image005.gif Veřejné finance a daně 19 DAŇ PLACENÁ SUBJEKTY NA RŮZNÝCH STRANÁCH TRHU Na konkurenčním trhu nezávisí na tom, kdo ze zákona platí daň – zda prodávající či kupující. Skutečný dopad daně je totožný, daně jsou tedy ekvivalentní. http://nb.vse.cz/%7Ekubatova/Incidence_soubory/image007.gif Veřejné finance a daně 20 MĚŘENÍ DAŇOVÉHO DOPADU Regresivita či progresivita daní je měřena pomocí Gini koeficientu G, což je dvojnásobek plochy mezi linií rovné distribuce a Lorenzovou křivkou. Pokud G = 0 není žádná nerovnost G= 1 distribuce max. nespravedlivá Lorentzova křivka •Uvalení daně je spojeno s daňovým břemenem. Celkové daňové břemeno je definováno jako snížení reálného disponibilního důchodu soukromého sektoru •Rozložení tohoto břemene zkoumá daňová incidence. •Daňové břemeno se může přenášet dopředu a dozadu; to, na koho dopadne, závisí zejména na velikosti elasticity nabídky a poptávky. •Uvalení daní pak ovlivňuje i rozdělení důchodů ve společnosti. Veřejné finance a daně 21 SHRNUTÍ Veřejné finance a daně 22 DALŠÍ PRAMENY KE STUDIU: •KUBÁTOVÁ, K., 2015. Daňová teorie a politika. Praha: Wolters Kluwer. •MUSGRAVE, R.A. a MUSGRAVE, P.B., 1994. Zásady zdaňování. In Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press, 1994, s. 195-290. •PEKOVÁ, J., PILNÝ, J. JETMAR, M., 2008. Veřejná správa a finance veřejného sektoru, Praha: ASPI a.s. •STIGLITZ, J.E..1997. Teorie zdanění. In Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada Publishing, s. 455-585. •ŠIROKÝ, J., 2008. Daňové teorie s praktickou aplikací.. Praha : C.H.BECK, vybrané kapitoly. •