Příjmy veřejných rozpočtů (MBA) Ing. Irena Szarowská, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Příjmy veřejných rozpočtů 2 ČLENĚNÍ VEŘEJNÝCH PŘÍJMŮ Veřejné příjmy jsou příjmy všech typů veřejných rozpočtů Klasifikace základní: §dle návratnosti (nenávratné, návratné) §dle časového hlediska (běžné, kapitálové) §dle fondu, kam plynou Další hlediska třídění : §Plánovanost §Původ zdroje • Příjmy veřejných rozpočtů 3 G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf Příjmy veřejných rozpočtů 4 DAŇOVÉ PŘÍJMY A KLASIFIKACE DANÍ Definice daně a daňových příjmů Klasifikace daňových příjmů: §dle daňového přesunu §dle vazby na důchod poplatníka §dle vazby na objekt (předmět zdanění ) §dle daňového určení §klasifikace daní OECD • Příjmy veřejných rozpočtů 5 Příjmy veřejných rozpočtů 6 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/archive/2/2c/20181021204300%21Main_catego ries_of_taxes_and_social_contributions%2C_EU-28%2C_2007%E2%80%932017_%28%C2%B9%29_%28%25_of_GDP%29_ 2018-10-22.png Main categories of taxes and social contributions, 2017 (% of GDP) Tax revenue statistics - Statistics Explained Příjmy veřejných rozpočtů 7 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/archive/2/2c/20181021204300%21Main_catego ries_of_taxes_and_social_contributions%2C_EU-28%2C_2007%E2%80%932017_%28%C2%B9%29_%28%25_of_GDP%29_ 2018-10-22.png Main categories of taxes and social contributions, 2017 (% of GDP) Příjmy veřejných rozpočtů 8 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/2/2c/Main_categories_of_taxes_and_social_ contributions%2C_EU-28%2C_2007%E2%80%932017_%28%C2%B9%29_%28%25_of_GDP%29_2018-10-22.png (% of GDP) •Daňové příjmy: §DANĚ „de iure“ §další platby mající charakter daní (kvazidaně): •pojistné na sociální zabezpečení •pojistného na důchodové pojištění, •pojistného na nemocenské pojištění, •příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, •pojistné na všeobecné zdravotní pojištění •Nedaňové příjmy: §příjmy z majetku a kapitálové příjmy §příjmy z podnikání §poplatky •Dotace •Návratné příjmy • • • Příjmy veřejných rozpočtů 9 SOUSTAVA VEŘEJNÝCH PŘÍJMŮ V ČR §důchodové (z příjmů): dle poplatníků: §daň z příjmů fyzických osob § daň z příjmů právnických osob §majetkové §daň z nemovitých věcí, tj. daň z pozemků a daň ze staveb. §daň z nabytí nemovitostí (nahrazuje daň z převodu nemovitostí) §silniční daň – předmětem daně jsou silniční motorová vozidla s SPZ, používaná k podnikatelské činnosti. • Příjmy veřejných rozpočtů 10 PŘÍMÉ DANĚ §univerzální §daň z přidané hodnoty- předmětem jsou veškerá zdanitelná plnění v tuzemsku a zboží z dovozu ..... §specifické (selektivní) plátci jsou fyzické a právnické osoby, které vyrábějí, dovážejí či vyvážejí vybrané výrobky. § daň z piva, § daň z vína a meziproduktů, § daň z lihu, § daň z minerálních olejů, § daň z tabákových výrobků § daň z elektřiny § daň pevných paliv § daň ze zemního plynu a některých dalších plynů. • Příjmy veřejných rozpočtů 11 NEPŘÍMÉ DANĚ •Kvazidaně - daním podobné platby §clo §pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti §pojistné na zdravotní pojištění § •Do systému veřejných příjmů se obvykle zařazují i poplatky §správní poplatky §soudní poplatky §místní poplatky (poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, za užívání veřejného prostranství, ze psů, z provozování výherních hracích automatů…) §poplatek za užívání silnic a dálnic • • Příjmy veřejných rozpočtů 12 KVAZIDANĚ A POPLATKY Příjmy veřejných rozpočtů 13 Struktura příjmů Státního rozpočtu ČR v roce 2019 Sněmovní tisk 843/0, část č. 1/18: Návrh státního závěrečného účtu ČR za rok 2019 https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=843&CT1=0 Příjmy veřejných rozpočtů 14 Struktura příjmů Státního rozpočtu ČR Sněmovní tisk 843/0, část č. 1/18: Návrh státního závěrečného účtu ČR za rok 2019 https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=843&CT1=0 Příjmy veřejných rozpočtů 15 Celkové příjmy státního rozpočtu v roce 2016 (v mld. Kč) Příjmy veřejných rozpočtů 16 https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/statni-rozpocet/plneni-statniho-rozpoctu/2016/statni-zaverecn y-ucet-za-rok-2016-31478 Příjmy veřejných rozpočtů 17 POJIŠTĚNÍ NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ A JEHO POSTAVENÍ V SYSTÉMU VF §z ekonomického hlediska je chápáno jako daň §důchodové a nemocenské pojištění je založeno na pojistném principu, tj. na pravidelném placení příspěvku – pojistného. Peníze, které ČSSZ v souladu se zákonem č. 589/1992 Sb. na pojistném vybere, je příjmem státního rozpočtu. § §Pojistné na sociální zabezpečení zahrnuje platby na: §nemocenské pojištění, §důchodové pojištění, §příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. §zaměstnavatelé §zaměstnanci §OSVČ §osoby s dobrovolnou účastí. • •Vliv na vývoj příjmů z pojistného: §počet plátců a jejich složení, §vývoj mezd, §úspěšnost výběru pojistného • • Příjmy veřejných rozpočtů 18 POPLATNÍCI •Sazba platí pro OSVČ dobrovolně účastnou nemocenského pojištění •https://www.mpsv.cz/socialni-pojisteni • • Příjmy veřejných rozpočtů 19 SAZBY POJISTNÉHO NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ 2020 (V % Z VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU) Zaměstnavatel Zaměstnanec OSVČ Pojistné celkem 24,8 % 6,5 % 29,2% + 2,1%* - nemocenské 2,1 % 0 % dobrovolné 2,1 % * - důchodové 21,5 % 6,5 % 28 % - politika zaměstnanosti 1,2 % 0 % 1,2 % Příjmy veřejných rozpočtů 20 POJISTNÉ NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ (mil. Kč) https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-zaverecny-ucet_2018_Priloha-C.pdf §1.1.2008 se v ČR zavádí tzv. stropování pojistného §Od 1.1. 2020 je maximálním vyměřovacím základem pro placení pojistného v kalendářním roce 48 násobek průměrné měsíční mzdy (34 835 Kč), tj. 1 672 080 Kč §platí pro zaměstnance i zaměstnavatele!!! §Účast na nemocenském pojištění u OSVČ zůstává dobrovolná. §Podrobnosti viz http://www.cssz.cz/cz/pojistne-na-socialni-zabezpeceni/ •Budoucí základ od 1.1.2021 najdeme v Nařízení vlády č. 381/2020 Sb., Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2019, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2019, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2021 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2021 a o zvýšení důchodů v roce 2021 https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-381 • • Příjmy veřejných rozpočtů 21 STROPOVÁNÍ POJISTNÉHO §organizace a malé organizace 9 % §zaměstnanci 4,5 % §osoby samostatně výdělečně činné 13,5 % •Stropování pojistného: Max. vyměřovací základ pro platbu zdrav. pojištění není stanoven Příjmy veřejných rozpočtů 22 ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ - SAZBY V % Z VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU V r. 2020 Rok Maximální roční vyměřovací základ Maximální roční zdravotní pojištění 2013 - 2020 Není stanoven - 2012 1 809 864 Kč 244 332 Kč 2011 1 781 280 Kč 240 473 Kč 2010 1 707 048 Kč 230 452 Kč https://www.finance.cz/499526-zdravotni-pojisteni-2018/ §U státních pojištěnců se vyměřovací základ dříve počítal jako 25 % ze všeobecného vyměřovacího základu, který byl stanoven nařízením vlády. V roce 2010 již vláda stanovila částku přímo, a to ve výši 5 355 Kč, platila do října 2013. §Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, stanoví s účinností od 1. 1. 2020 vyměřovací základ pro platbu pojistného státem ve výši 7 903 Kč - pojistné 13,5 % z této částky je 1 067 Kč. §Novelou uvedeného zákona je s účinností od 1. 6. 2020 stanoven vyměřovací základ pro platbu pojistného státem na 11 607 Kč (pojistné z této částky je 1 567 Kč), s účinností od 1. 1. 2021 pak na 13 088 Kč (pojistné z této částky je 1 767 Kč). §https://www.vzp.cz/platci/informace/povinnosti-platcu-metodika/stat/vymerovaci-zaklad-stat §https://www.vzp.cz/platci/informace/stat/vymerovaci-zaklad-a-vypocet-pojistneho §Pojištěnců, za které platí pojistné stát, má např. VZP více než 3,5 milionu z celkových 6 milionů pojištěnců. Příjmy veřejných rozpočtů 23 VYMĚŘOVACÍ ZÁKLAD - STÁT •Dle § 7 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů stát platí pojistné vždy za: §nezaopatřené děti, §osoby pobírající důchod z důchodového pojištění, §příjemci rodičovského příspěvku (do čtyř let dítěte), §osoba na mateřské a rodičovské dovolené, §osoby evidované na Úřadu práce jako nezaměstnaní, §osoby pobírající dávky sociální péče, §osoby převážně nebo úplně bezmocné a osoby pečující o převážně nebo úplně bezmocnou osobu, §osoby ve vazbě, výkonu trestu odnětí svobody §a další dle specifikace § 7 http://www.finance.cz/dane-a-mzda/zakony/zdravotni-pojisteni/cast-2.html § • Příjmy veřejných rozpočtů 24 OSOBY, ZA KTERÉ JE PLÁTCEM POJISTNÉHO STÁT Příjmy a výdaje systému veřejného zdravotního pojištění (mld. Kč) 25 https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Informacni-letak_2020_Statni-rozpocet-v-kostce.pdf •Poplatek je charakterizován: §dobrovolností §ekvivalencí §účelovostí •Poplatkový systém v ČR: §správní poplatky §soudní poplatky §místní poplatky §poplatky k ochraně životního prostředí § Příjmy veřejných rozpočtů 26 POPLATKOVÝ SYSTÉM A VEŘEJNÉ ROZPOČTY §Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích §Předmětem poplatků je správní řízení upravené zvláštním právním předpisem a další činnost správního úřadu související s výkonem státní správy ("úkon"). Úkony, které podléhají zpoplatnění, jsou vymezeny v jednotlivých položkách sazebníku poplatků, který tvoří přílohu k tomuto zákonu (dále jen "sazebník"). Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která podala žádost nebo jiný návrh k provedení úkonu správnímu úřadu, nebo osoba, v jejímž zájmu nebo věci byl úkon proveden. §Sazby poplatků jsou stanoveny v sazebníku pevnou částkou nebo procentem u poplatku, jehož základ je vyjádřen v penězích („procentní poplatek“) §Finanční úřady kontrolují u správních úřadů, zda poplatky, které jsou příjmem státního rozpočtu, jsou včas a ve výši odpovídající tomuto zákonu vyměřovány, vybírány, placeny, popřípadě vraceny. §http://business.center.cz/business/pravo/zakony/spravni-poplatky/ § § Příjmy veřejných rozpočtů 27 SPRÁVNÍ POPLATKY •Zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích •Soudní poplatky se vybírají za §řízení před soudy ČR, a to z úkonů uvedených v sazebníku poplatků §jednotlivé úkony prováděné soudy a úkony prováděné správou soudů • •Výše poplatku se určuje procentem ze základu (procentní poplatek) nebo pevnou částkou (pevný poplatek). Je-li stanovena sazba poplatku za řízení, rozumí se tím řízení v jednom stupni. Poplatky podle stejné sazby se platí v odvolacím řízení i v dovolacím řízení. • •Poplatky vybírají soudy České republiky a správy těchto soudů Příjmy veřejných rozpočtů 28 SOUDNÍ POPLATKY •Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích •Dle § 1 mohou být obcemi v ČR v současné době vybírány místní poplatky: §ze psů, §za lázeňský nebo rekreační pobyt, §za užívání veřejného prostranství, §ze vstupného, §z ubytovací kapacity, §za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, §za provozovaný výherní hrací přístroj, §za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, §za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace. Příjmy veřejných rozpočtů 29 MÍSTNÍ POPLATKY •V oblasti poplatkové obce mohou v rámci zákonem daných limitů: §autonomně (obecně závaznou vyhláškou obce) stanovit pro své území místní poplatky, které budou vybírat, jakož i jejich výši a podmínky jejich vybírání či naopak osvobození, §spravovat (v přenesené působnosti) místní poplatky §vstupovat do procesů ukládání a správy dalších daní a poplatků. • •Dle ustanovení § 14 zákona o místních poplatcích stanovení poplatků patří do samostatné působnosti obce. Poplatky obec zavede obecně závaznou vyhláškou, ve které upraví podrobnosti jejich vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu poplatku, ohlašovací povinnost ke vzniku a zániku poplatkové povinnosti, splatnost, úlevy a případné osvobození od poplatků. U poplatku za užívání veřejného prostranství určí místa, která v obci podléhají poplatku za užívání veřejného prostranství. Příjmy veřejných rozpočtů 30 MÍSTNÍ POPLATKY - POPLATKOVÁ PŮSOBNOST OBCÍ §Poplatky placené podle jednotlivých zákonů k ochraně ŽP jsou platby postihující znečišťování životního prostředí a ohrožování zdraví a životů lidí, zvířat a rostlinstva v důsledku lidské činnosti. §Poplatky naplňují zásadu „znečišťovatel platí“ a zároveň přispívají ke snižování množství škodlivin uvolňovaných do životního prostředí (nižší množství vypouštěných látek znamená nižší platbu). §Poplatky jsou tedy ekonomickým nástrojem na ochranu životního prostředí, který přispívá k promítnutí (alespoň částečnému) negativních externalit do nákladů původců. §Od obecných daní se poplatky v ochraně ŽP liší zejména svým rozpočtovým určením, neboť výnos z těchto poplatků je používán buď na nápravu některých škod na životním prostředí (např. u úhrad podle horního zákona) nebo na podporu ekologicky příznivých projektů, a to zejména formou dotací a půjček ze Státního fondu životního prostředí •Přehled: http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/CENMSFV3DEIF/$FILE/poplatky_dane_CR_web_akt_2012.xls • Příjmy veřejných rozpočtů 31 POPLATKY K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Příjmy veřejných rozpočtů 32 NEDAŇOVÉ PŘÍJMY §výnosy z majetku, který veřejný subjekt vlastní (například nájmy) §příjmy z dalšího vlastního hospodaření §příjmy z hospodaření subjektů, které veřejný subjekt (obec, kraj…) založil či zřídil §výnosy z úroků §sankční platby Příjmy veřejných rozpočtů 33 DOTACE §Dotace jsou nenávratné peněžní transfery - jsou projevem přerozdělovacích procesů uvnitř soustavy veřejných financí §dvě základní skupiny: obecné a účelové. Účelové dotace jsou dotace, které jsou poskytovány na konkrétní služby či statky, resp. na konkrétní program. Oproti tomu obecné dotace mohou být použity na financování široké palety statků a služeb na základě vlastního uvážení příjemce. Příjmy veřejných rozpočtů 34 … NÁVRATNÉ FINANČNÍ ZDROJE §úročené nebo neúročené (pouze od jiných veřejných rozpočtů) §při jednání s bankami o úvěru mají veřejné subjekty (obec, kraj) standardní postavení klienta §investiční nebo na neinvestiční účely Hlavní důvody pro přístup na finanční trhy: §Financování investičních výdajů. §Toky příjmů a výdajů nemusejí být plně synchronizovány. Překlenovací úvěr tak umožní dostát svým závazkům a překlenout časový nesoulad mezi příjmy a výdaji. §Posílení politické odpovědnosti. Příjmy veřejných rozpočtů 35 NÁVRATNÉ FINANČNÍ ZDROJE (2) Bankovní úvěrové produkty bank pro veřejný sektor (např. obce): §Produkty určené k překlenutí přechodného nesouladu mezi příjmy a výdaji rozpočtu, příkladem je povolený debet na běžném účtu, kontokorentní úvěr nebo úvěr revolvingový. Společným rysem všech těchto produktů je možnost průběžného čerpání a splácení v souladu s potřebami a možnostmi obce. Úroková sazba se stanovuje jako pohyblivá, běžně odvozovaná od mezibankovní sazby PRIBOR (pro úvěry v CZK). §Produkty určené k financování investičních výdajů, které zahrnují standardní úvěrové produkty typu investiční nebo hypoteční úvěr, ale také odkupy pohledávek, leasing, splátkový prodej, syndikované úvěry (klubové půjčky) nebo emise vládních a komunálních obligací. Příjmy veřejných rozpočtů 36 DLUHOPISY, KOMUNÁLNÍ DLUHOPISY Státní dluhopisy - podrobně v přednášce o fiskální nerovnováze a zde: Emise státních dluhopisů http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/emise-statnich-dluhopisu Komunální dluhopisy mohou vydávat pouze ÚSC po souhlasu MF. MF udělí souhlas územnímu samosprávnému celku, jestliže: §ekonomická situace ÚSC umožňuje splnit závazky vyplývající z komunálních dluhopisů a tyto závazky nemají a nebudou mít výrazně negativní dopad na jeho hospodaření a rozvoj, §ÚSC hodlá získat peněžní prostředky vydáním komunálních dluhopisů pouze za účelem použití takto získaných peněžních prostředků na: •investice do dlouhodobého hmotného majetku sloužícího k výkonu působnosti ÚSC, •odstranění škod způsobených živelní nebo jinou pohromou, nebo •financování projektu spolufinancovaného z prostředků EU §lhůta splatnosti komunálních dluhopisů, které ÚSC hodlá vydat, není delší než 15 let od data emise. Příjmy veřejných rozpočtů 37 SHRNUTÍ §Veřejné příjmy jsou nezbytné pro financování veřejných výdajů. §Nejdůležitější složkou veřejných příjmů jsou ve všech vyspělých zemích daně a kvazidaně. §Daně mají v různých zemích různou konstrukci – základní daňové kanály jsou ale všude stejné a tvoří je důchodové, spotřební a majetkové daně a příjmy ze sociálního pojištění. • § Příjmy veřejných rozpočtů 38 DALŠÍ PRAMENY KE STUDIU: •HAMERNÍKOVÁ, B., MAAYTOVÁ, A. a kol., 2010. Veřejném finance. Praha: Wolters Kluwer. •KUBÁTOVÁ, K., 2004. Daňová teorie a politika. Praha: ASPI a.s. •MUSGRAVE, R.A. a MUSGRAVE, P.B., 1994. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press. •PEKOVÁ, J., PILNÝ, J. JETMAR, M., 2008. Veřejná správa a finance veřejného sektoru, 3. vyd. Praha : ASPI a.s. •STIGLITZ, J.E., 1997. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada Publishing. •SZAROWSKÁ, I., 2006. Veřejné finance A - Distanční opora ke studiu. Karviná: OPF SU