Fiskální nerovnováha (MBA) Ing. Irena Szarowská, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Fiskální nerovnováha 2 KRÁTKODOBÁ A DLOUHODOBÁ FISKÁLNÍ NEROVNOVÁHA Fiskální nerovnováha – situace, kdy vláda krátkodobě nebo dlouhodobě nekryje své výdaje svými příjmy •základním důsledkem je v prvním případě rozpočtový deficit, ve druhém veřejný dluh • •věčně vyrovnaný rozpočet? Snaha o vyrovnaný rozpočet znamená vzdát se fiskální politiky • •http://www.verejnydluh.cz/ • • Fiskální nerovnováha 3 POJEM ROZPOČTOVÉHO DEFICITU A JEHO VÝZNAM Celkový deficit = primární deficit + úroky z veřejného dluhu Dt = r*Bt-1 + (Gt – TAt) kde: Dt... deficit v roce t Bt-1 … dluh v roce t-1 Gt ... rozpočtové výdaje v roce t TAt... rozpočtové příjmy v roce t r... reálná úroková míra Součin r*Bt-1 představuje úrokové platby (Gt – TAt) je primární rozpočtová bilance Fiskální nerovnováha 4 PŘÍČINY ROZPOČTOVÉHO DEFICITU Aktivní (strukturální) schodek •Expanzivní fiskální politika • Politické důvody • Snaha rozložit důsledky tzv. výdajových šoků • Rozložení daňového břemene na více generací Pasivní (cyklický) schodek •Hospodářský pokles • Růst cen základních surovin • Přírodní a společenské katastrofy • Úroky z veřejného dluhu Fiskální nerovnováha 5 Dekompozice salda sektoru vládních institucí (v % HDP) https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Makro-ekonomicka-predikce_2020-Q3_Makroekonomicka-predikce-zari -2020.pdf Fiskální nerovnováha 6 https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Makro-ekonomicka-predikce_2020-Q3_Makroekonomicka-predikce-zari -2020.pdf Fiskální nerovnováha 7 Podrobně Konvergenční program ČR –duben 2020, str. 16-17 https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Konvergence-k-EU_2020_Konvergencni-program-CR-duben-2020_v02.pd f Fiskální nerovnováha 8 https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Material_2020-10-28_Ocekavane-saldo-a-dluh-verejnych-financi-ze mi-EU-v-roce-2020.png Fiskální nerovnováha 9 VÝVOJ STÁTNÍHO DLUHU A PŘÍJMŮ, VÝDAJŮ A SALDA SR V MLD. KČ Struktura a vývoj státního dluhu viz https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika/struktura-a-vyvoj-st atniho-dluhu Fiskální nerovnováha 10 DŮSLEDKY ROZPOČTOVÉHO DEFICITU •Rozpočtové (finanční) §krátkodobě pozitivní §dlouhodobě negativní •Fiskální (makroekonomické) §keynesiánský přístup §neoklasický přístup §neoricardiánský přístup •dluhovým financováním •peněžním (emisním) financováním •ze státních aktiv •z vytvořené rezervy •z výnosu ze zvýšených daní • Fiskální nerovnováha 11 FINANCOVÁNÍ DEFICITU SR •Domácí dluh je kryt: •SPP pro řízení rozpočtové likvidity •SPP pro financování dlouhodobého dluhu •státními střednědobými a dlouhodobými st. dluhopisy •dalšími domácími instrumenty, např. přímými úvěry. • •Zahraniční dluh je složen ze: •směnek vydaných k úhradě členství v IBRD a EBRD •půjček od Evropské investiční banky •dalších zahraničních nástrojů • •http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika/naklady-statniho-dlu hu • Fiskální nerovnováha 12 KRYTÍ STÁTNÍHO DLUHU •Veřejný dluh představuje: •„úhrn vládních závazků ve formě obligací a krátkodobých půjček.“ (P.A. Samuelson) • •Veřejný dluh je souhrn závazků: 1.státu 2.jednotlivých článků územní samosprávy 3.mimorozpočtových fondů v rozpočtové soustavě 4.veřejnoprávních institucí zřizovaných státem nebo územní samosprávou 5.veřejných podniků Fiskální nerovnováha 13 VEŘEJNÝ DLUH https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2020_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu- CR_v02.pdf Fiskální nerovnováha 14 Vývoj státního dluhu České republiky 15 Fiskální nerovnováha 15 https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/zadluzenost-uzemnich-rozpoctu/2018/zadluzenos t-uzemnich-rozpoctu-v-roce-201-36295 Stavy na účtech a stav zadluženosti územních rozpočtů (v mld. Kč) •početně: • • • • • •dluhová past: r > q •r = reálná úroková mírou z veřejného dluhu •q = tempo růstu reálného HDP •PD = primární deficit •D = veřejný dluh •ΔM = změna peněžní zásoby • Ÿ • Fiskální nerovnováha 16 VELIKOST VEŘEJNÉHO DLUHU A DLUHOVÁ PAST •Uvažujte relativní váhu veřejného dluhu v roce 2020 ve výši 60 % HDP. •Předpokládejte: •− vznik primárního deficitu v roce 2021 ve výši 6 % HDP = PD/HDP1 •− tempo růstu HDP ve výši 2 % = q •− úrokovou sazbu z veřejného dluhu ve výši 4 %. = r •Odhadněte relativní váhu veřejného dluhu pro rok 2021 a určete, zda dané ekonomice hrozí dluhová past. • • • •R = 1,04/1,02 = 1,0196 •D2021/HDP2021= 1,0196*0,6 + 0,06= 0,67176 relativní míra veř. dluhu v roce 2021 je 67,18% ( r > q) • • Fiskální nerovnováha 17 VELIKOST VEŘEJNÉHO DLUHU - PŘÍKLAD •Maastrichtská fiskální kritéria: • deficit vládního sektoru •poměr plánovaného nebo skutečného schodku vládního sektoru k HDP v tržních cenách nižší než 3 % HDP •deficit a HDP jsou vykazovány v metodice ESA 95. • • hrubý vládní dluh •poměr vládního dluhu v nominální hodnotě k HDP v tržních cenách je nižší než (nebo udržitelně směřuje k) 60 % HDP •vládní dluh znamená hrubý úhrn dluhů ke konci roku konsolidovaných uvnitř a mezi jednotlivými sub-sektory vlády. Fiskální nerovnováha 18 MĚŘENÍ DEFICITU A DLUHU •Reálně znamená: •obstarávání úvěru pro krytí dluhu •zajištění emise cenných papírů, jejich umístění na trhu, výplata úroků, umořování dluhu • •Podrobné info zde: • https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu • • • • • Fiskální nerovnováha 19 SPRÁVA DLUHU A DLUHOVÁ STATISTIKA https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2020_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu- CR.pdf Fiskální nerovnováha 20 https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2020_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu- CR.pdf Fiskální nerovnováha 21 22 1 Vládou schválená výše schodku státního rozpočtu v důsledku novelizace zákona o státním rozpočtu na rok 2020 v rámci Usnesení č. 632 ze dne 8. června 2020. 2 Převody a ostatní operace státních finančních aktiv podle § 36 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb. 3 Včetně vlivu již realizovaných zpětných odkupů a výměnných operací v předchozích letech. Nezahrnuje budoucí zpětné odkupy a výměnné operace SDD. 4 Splátky SDD denominované v zahraniční měně jsou uvedeny v korunovém ekvivalentu. 5 Bez zahrnutí vlivu SPP vydaných a splacených v rámci daného roku a bez revolvingu ostatních instrumentů peněžního trhu. 6 Zápůjčky a úvěry přijaté od mezinárodních finančních institucí. 7 Zdroj pro HDP v metodice ESA 2010 je Makroekonomická predikce České republiky – duben 2020. Zdroj: MF FISKÁLNÍ PRAVIDLA V ČR - východiska –Pakt stability a růstu / Maastrichtská fiskální kritéria –národní fiskální pravidla 1.rozpočtová pravidla –zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů 2.střednědobé výdajové rámce pro státní rozpočet a státní fondy –zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů 3.monitoring územních samosprávných celků –usnesení vlády č. 1395/2008, o monitoringu hospodaření obcí – – Fiskální udržitelnost a cílení 23 FISKÁLNÍ PRAVIDLA V ČR – východiska (2) 4. Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (č.23/2017) •Zavádí pravidlo, že pokud dluh v sektoru veřejných institucí dosáhne 55 % HDP, bude muset vláda a jiné úřady přijmout korekční opatření. Vláda pak bude muset předkládat návrhy státního rozpočtu tak, aby vedly k dlouhodobě udržitelnému stavu. • •Při zadlužení veřejných financí o více než 60 % HDP, bude muset vláda navrhnout postupy pro jeho snížení. • •Pro obce zákon č. 23/2017 Sb. zavádí přísnější pravidla než pro stát. Jejich rozpočty budou muset být vyrovnané. Pokud by zadlužení překročilo 60 % průměrných příjmů za poslední 4 roky a obec by ho v následujícím kalendářním roce nesnížila, ministerstvo pozastaví převod podílu z výnosu daní na obec. • 5. Národní rozpočtová rada •Ustanovena zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti •Má vyhodnocovat plnění číselných fiskálních pravidel, hodnocení vlivu jednorázových a přechodných operací na příjmy a výdaje veřejného sektoru, problematika dlouhodobé udržitelnosti. Fiskální udržitelnost a cílení 24 PILÍŘE PRAVIDEL ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI dle Zákona č. 23/2017 Sb. Fiskální udržitelnost a cílení 25 FISKÁLNÍ PRAVIDLA – MOŽNOSTI Fiskální pravidla Limit deficitu Každoročně Neinvestiční bilance (3) Každoroční limit Stálý limit Na straně příjmů (5) Ve středně-dlouhém období Za hospodářský cyklus Speciální fond Omezení růstu platů Cyklicky (4) očištěná bilance Vyrovnaný rozpočet (2-4) Omezení primárních výdajů Celková bilance (2) Zdroj: Prušvic (2007), s. 16 Bilanční Cyklicky očištěný deficit Celkový deficit Dluhové Na straně výdajů (1) Fiskální udržitelnost a cílení 26 •Rating ČR je oceněním její úvěruschopnosti. Ocenění je syntetickým výrazem kvality českého státu jako dlužníka a jeho ekonomické schopnosti dodržet vydané vlastní závazky a splatit včas a v úplném množství úroky i jistinu dlužné částky. • •Rating má význam v tom, že dlužník musí za rozdíl mezi nejlepším ratingovým oceněním (např. AAA), tj. referenčním oceněním, a svým horším oceněním (např. A-) svým věřitelům platit tzv. kreditní přirážku při vydávání nových emisí, která horší kvalitu dlužníka zohledňuje. Tato kreditní přirážka se stále mění, avšak úroveň zůstává zhruba stejná. • Fiskální nerovnováha 27 RATING Fiskální nerovnováha 28 https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2020_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu- CR_v02.pdf Fiskální nerovnováha 29 http://www.fxstreet.cz/rating-sp-moodys-a-fitch.html •Rozpočtový deficit, přestože je teorií s malými výjimkami odmítán, je běžnou praxí systému veřejných financí v řadě zemí. •Je vládami oblíben, protože změkčuje vládní rozpočtové omezení a umožňuje populismus; vede však k nárůstu vládního zadlužení. •Jedním z hlavních dlouhodobých problémů většiny vyspělých ekonomik je trvalá nerovnováha veřejných financí, která se projevuje trvalým a rostoucím veřejným dluhem. •V tranzitivních ekonomikách vznikla část veřejného dluhu jako důsledek nákladů transformačních institucí. Fiskální nerovnováha 30 FISKÁLNÍ NEROVNOVÁHA - SHRNUTÍ •DVOŘÁK, P., 2008. Veřejné finance, fiskální nerovnováha a finanční krize. Praha: C.H.BECK. •DVOŘÁK, P. a MANDEL, M., 1994. K typologii rozpočtových deficitů. In Finance a úvěr, vol. 44, č. 7. •MUSGRAVE, R.A. a MUSGRAVE, P.B., 1994. Ekonomie veřejného dluhu. In Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press, s. 504-520. •MF ČR, 2020. Strategie financování a řízení státního dluhu České republiky na rok 2020. Dostupné zde: https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Statni-dluh_2020_Strategie-financovani-a-rizeni-statniho-dluhu- CR_v02.pdf •MF ČR, 2020. Konvergenční program České republiky. Dostupné zde: https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/pristoupeni-cr-k-eurozone/konvergencni-program/2020/konver gencni-program-ceske-republiky-dub-38380 •Dluhová statistika http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/dluhova-statistika •Čtvrtletní informace o řízení dluhového portfolia (http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/rizeni-statniho-dluhu/publikace-a-prezentace/dluhove-portfoli o-ctvrtletni-informace) • • DALŠÍ DOPORUČENÉ PRAMENY KE STUDIU Fiskální nerovnováha 31