Případová studie Cyklostezka kolem Olešné ve Frýdku-Místku, II. Etapa Dokument pro finanční a ekonomické hodnocení projektu: Cyklostezka kolem Olešné ve Frýdku-Místku, II. etapa. Frýdek-Místek, 2011. Přínosy jsou rozděleny do 4 kategorií, a to na ověřitelné, obtížně ověřitelné, neověřitelné a zamítnuté řídícím orgánem (Regionální Radou). Tento projekt zahrnoval výstavbu druhé etapy cyklostezky, která navazuje na první etapu ukončenou již v roce 2008. Stavba byla realizována v rekreační oblasti Olešná, kde se nachází také přehrada a aquapark. Druhá etapa projektu vytváří ucelený okruh kolem přehrady, jež slouží jako komunikace pro cyklisty cestující na trase mezi Frýdkem-Místkem a přilehlými obcemi, konkrétně tedy jde o Palkovice, Zelinkovice a Chlebovice. Cyklostezka pomáhá mimo jiné odklonit cyklisty z přilehlé frekventované komunikace III/4848. Povrch cyklostezky je tvořen asfaltobetonem v obrubě, a tím pádem dochází také k vytvoření jediného plnohodnotného in-line okruhu v okolí Frýdku-Místku. Délka cyklostezky činí 3 130 metrů a šířka se odvíjí od konkrétního úseku cyklostezky. V zásadě jde ale o 3 typy šířek a to o 2,5, 4 a 5,4 metru. Výhodou celého projektu je jeho využití celoročně, neboť v zimním období je stezka udržována pro běžecké lyžování. Vypracovaná Cost-benefit analýza pro tento projekt definovala 3 přínosy projektu. Jedná se o rozšíření cyklostezek, zlepšení bezpečnosti dopravy a zlepšení dostupnosti (úspora času). Co se týče prvního přínosu, tedy rozšíření cyklostezek, projekt usiluje zejména o zvýšení počtu cyklistů v dané oblasti, a to ať už cyklistů, kteří stezku využívají pro rekreační účely, tak těch, kteří jí využívají pro dojížďku do práce. U tohoto indikátoru vychází projekt z převedení počtu cyklistů a ujetých kilometrů na cyklistokilometry, čehož docílí prostým vynásobením těchto dvou veličin. Následující výčet znázorňuje výpočty u jednotlivých skupin uživatelů cyklostezky, v závislosti na délce využívané trasy. Počet cyklistokilometrů za rok Vstupní hodnota CBA je tedy 672 459 cyklistokilometrů za rok. Následně je pomocí standardizované ceny převeden přínos na peněžní tok, přičemž jeden cyklistokilometr je oceněn na necelé 2 Kč. Výsledný přínos tak dosahuje výše 1 344 900 Kč ročně. Odhad byl ale vytvořen na základě marketingového průzkumu a zjištěných údajů o počtu cyklistů a in-line bruslařů, proto zde dochází k nedostatečné možnosti ověření zjištěných výsledků, a tím pádem přínos řadíme do kategorie „obtížně ověřitelné“. Dalším přínosem bylo zlepšení bezpečnosti dopravy. Projekt garantuje snížení počtu dopravních nehod, jejichž účastníky jsou cyklisté, neboť dochází k odklonu cyklistů z přilehlé frekventované komunikace III/4848 na nově vytvořenou cyklostezku. Zpracovatel projektu předkládá tato data o nehodovosti, které byly ověřeny řídícím orgánem. Tabulka Počet dopravních nehod, Silnice III/4848 F-M - Palkovice Jako vstupní hodnota CBA je použit vždy průměr nehod v dané kategorii. Opět pomocí standardizovaných cen dochází k ocenění přínosu, v tomto případě se jedná o celkový přínos ve výši 1 223 600 Kč. Jelikož se jedná o přínos, který se váže na statistiky Policie ČR, a tudíž tato data nejsou volně dostupná (ačkoliv bychom mohli potvrdit jejich relevanci), řadíme tento přínos do kategorie „neověřitelné“. Posledním přínosem vyhodnoceným zpracovatelem projektu je zlepšení dostupnosti (úspora času). Konkrétně zpracovatel vycházel z předpokladu, že cyklisté směřující z Frýdku-Místku do Palkovic využijí ke svému přesunu část této cyklostezky, konkrétně 1,360 km, a docílí tak úspory času oproti obvyklé trase. Počet cyklistů byl vyčíslen na 7 280 za rok. Úspora času vychází z délky trasy, o kterou je původní trasa zkrácena (600 m), a průměrné rychlosti cyklistů (15km/h). Výsledná hodnota činila celkovou úsporu času ve výši 291,2 hodin ročně, přičemž čas ušetřený oproti původní variantě dosahoval 4 minut. Při ocenění tohoto přínosu byla celková peněžní hodnota stanovena ve výši 34 900 Kč. Řídící orgán však tento přínos zamítl pro jeho nedostatečné odůvodnění a celkový minimální prospěch. Obecně lze říci, že přínosy týkající se úspory času bývají často vyřazovány ze studie proveditelnosti a jsou za ně řídícím orgánem strženy body, převážně právě pro jejich nedostatečné odůvodnění. U tohoto projektu pozorujeme pouze 2 přínosy, jež byly schváleny a uznány jako relevantní a opodstatněné, nicméně ani jeden z těchto přínosů není přímo ověřitelný.