ON-LINE MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE „E-mail je sice horší prodejce než člověk, ale zase vám nikdy nezaloží odbory a nechce kávu.“ (Ivo Toman) „Web je švýcarský nůž vašeho marketingu. (Marie Forleo) Online marketingová komunikace  Digitální demence. (Manfred Spitzer)  Digitální obývací pokoj (digital living room). Využití Internetu v marketingu  SEM (Search Engine Marketing)  SEO (Search Engine Optimization)  PPC reklamy (Pay per Click)  Affiliate Marketing (Partnerský marketing)  Microsite Marketing  Advergaming  Remarketing  Social media marketing  Komunikace on-line: e-mail, direct mailing, newslettering.  Webrooming = ROPO efekt, showrooming SEM  Search engine marketing (SEM) je forma internetového marketingu, která zvyšuje viditelnost stránek ve výsledcích vyhledávačů pomocí optimalizace a podpory marketingu.  Do SEM se řadí Search engine optimization (SEO), který nastavuje a přizpůsobuje obsah stránek tak, aby se zobrazovaly výše ve výsledcích vyhledávačů. Další součástí SEM je Pay per click (PPC) reklama. SEO  Search Engine Optimization (SEO) = optimalizace pro vyhledávače, je metoda úpravy (optimalizace) webových stránek tak, aby byly snáze dohledatelné v organických výsledcích vyhledávačů, jakými jsou např. Google nebo Seznam.cz.  Více než 80% uživatelů internetu .  Cílem SEO je dostat webové stránky na první příčky v organickém (neplaceném) výsledku vyhledávání na vybraná klíčová slova, která budou přinášet nejvyšší konverzi. PPC reklama  PPC znamená Pay Per Click, v překladu platba za kliknutí.  PPC reklama je placena, jen pokud na ni někdo klikne. Neplatí se za počet zobrazení nebo za umístění reklamy.  V České republice existují v podstatě jen čtyři důležité PPC systémy – Google AdWords, Sklik Seznamu, Facebook a E-target.  PPC reklama se často používá zároveň s jinými formami zvyšování viditelnosti webu, zejména s optimalizací pro vyhledávače, kterou vhodně doplňuje.  Marketingový nástroj internetových firem, který funguje na provázanosti stránek prodejce služeb nebo produktů se stránkami, které službu či výrobek doporučují.  Jde o systém založený na propagaci produktu firmy prostřednictvím stránek affiliate partnerů, kteří za to dostávají podíl (provizi) z prodeje – využití influencery, cenových a produktových srovnávačů, …  Využívají jej největší e-shopy jako GLAMI, FAVI, MALL a další – affiliate program jim odhadem generuje 5 -15 % celkového obratu. Affiliate marketing Microsite marketing  Výraz microsite se používá pro označení malé úzce zaměřené webové stránky, která je zpravidla věnovaná jen jednomu produktu (dílčí marketingové kampaní apod.).  Mívá jednoduchou navigaci a kreativní grafiku.  Microsite slouží často jako doplněk hlavní webové prezentace.  Na microsite se uživatel dostane většinou prostřednictvím kliknutí na nějaký reklamní prvek, například banner, použitý v reklamní kampani.  Reklamní hry (advergames) - interaktivní marketingový komunikační nástroj v digitálním prostředí. Aspekty reklamních her: interaktivita, virální charakter, stálá přítomnost značky, opakovatelnost hraní, dostupnost, emocionalizace, zábava. Advergaming x in-game advertising  In-game advertising – značka nebo produkt je vkládán do her, které nebyly vytvořeny za účelem jejich propagace. Advergaming x in-game advertising Remarketing  Remarketing (někdy také retargeting) je způsob cílení PPC reklamy na uživatele, kteří již dříve propagovaný web navštívili. Cílem je znovu se připomenout.  Na web se přidá speciální kód, ten uživatele při návštěvě označí pomocí cookies, reklamní systém si ho tak zapamatuje. Příslušnou reklamu mu pak zobrazuje na dalších webech zapojených v obsahové síti.  Obecně platí, že remarketing má několikrát větší účinnost než klasická PPC reklama. Remarketing  V zobrazované reklamě lze poskytnout slevu a tím ke koupi lépe motivovat - slevu lze postupně zvyšovat a tím i stupňovat motivaci k nákupu.  Častým cílem remarketingu jsou také lidé, kteří opustili nákupní košík. Ti měli zřejmě o produkt zájem, ale pak z nějakého důvodu nákup nedokončili. I u nich sleva výborně zafunguje.  Remarketing jako nástroj pro cross-selling – oslovení zákazníka po koupi.  Remarketing použit pro opakovaně nakupované produkty – zobrazit reklamu po určité době od koupě (předpokládaná doba spotřeby produktu – např. cartridge apod.). Remarketing Social media marketing  Marketingový potenciál – využití sociálních médií: snadná dostupnost konkrétní cílové skupiny, rozmanitost, učení a zdokonalování se, časová neomezenost, prostorová neomezenost.  Typy sociálních médií dle marketingové aktivity:  Sociální sítě (Facebook, MySpace, LinkdedIn)  Blogy, videoblogy, mikroblogy (Twitter)  Diskuzní fóra, Q&A portály (Yahoo! Answers)  Wikis (Wikipedia, Google Knol)  Sociální záložkovací systémy (Digg, Delicious, Jagg)  Sdílená multimédia (YouTube, Flickr)  Virtuální světy (Second Life, The Sims)