Obchodní organizace Halina Starzyczná Garant předmětu Struktura předmětu 1.Okolí obchodní organizace 2.Strategie obchodních organizací 3.Marketingové cíle obchodních organizací 4.Územní a tržní analýza 5.Řízení a plánování prodeje 6.Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě 7.Formy koncentrace a kooperace v obchodě 8.Řízení lidských zdrojů a jejich specifika 9.Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace 10.Pracovní procesy v obchodním provoze 11.Organizace práce v obchodním provoze 12.Využití čárových kódů k řízení obchodu 13.Bezpečnostní management Prostředí obchodních organizací . Cílem přednášky je vymezit podstatné znaky současného českého obchodního trhu z hlediska soudobých trendů na základě vybraných historických souvislostí Halina Starzyczná Garant předmětu Prostředí obchodních organizací . —Základní pojmy a teoretické přístupy —Historické souvislosti vývoje, které předcházely transformaci (svět, Evropa, ČR) —Transformační období v ČR, soudobé trendy, vize obchodu Struktura přednášky Obchodní trh v užším pojetí Základní pojmy a teoretické přístupy Maloobchod a hlavní vlivy na něho působící: maloobchod, retailing, velkoobchod - marketingové prostředí a indikátory budoucího vývoje, - vývojové trendy obchodu a životní cyklus a druh maloobchodu, - maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy - životní cyklus maloobchodu, Engelův zákon Ilustrace zdarma: Rodina, Otec, Matka, Dítě, Holka - Obraz ... Spotřební, spotřebitelský trh Vývojové trendy obchodu Tržní dominance a koncentrace Internacionalizace Sílící konkurence Diverzifikovaný marketing Vývojový cyklus maloobchodního trhu a životní cyklus druhů maloobchodu (MOJ) Tržní dominance a koncentrace Na trhu dominují obchodní řetězce, vlastní maloobchodní značky (Kaufland, Tesco Stores, Lidl, Globus) Formy koncentrace: Integrace (VMS) - dobrovolné řetězce, franchisingové řetězce apod. Provozní koncentrace – růst velikosti prodejních ploch prodejen (SM, HM,DIS) Prostorová koncentrace (HMS) – nákupní centra, shopping parky P P P P P P P Vývoj organizační struktury P P P P P Dnes několik malých obchodníků (podniků) nahradí jeden velký – proces koncentrace a globalizace. Pojem internacionalizace —Různé definice, vývoz, dovoz, nejtypičtější rys – dnes vývoz obchodní sítě do zahraničí (provozní a marketingové know-how), doprovázený internacionalizací kapitálu a expanzí retailingu. — —Podstatou je rozšiřování aktivit z mateřské země do zahraničí. — —Teorie internacionalizace - příčiny expanze —Situace doma versus situace v zahraničí. Internacionalizace Rozvoj mezinárodních aktivit postupuje pozvolna a v několika stupních: —1.stupeň: potíže na původním vnitřním trhu, expanze převážně do sousedních států s obdobnými nebo stejnými nároky spotřebitelů i obchodním prostředím. —2.stupeň: platí stále požadavek geografické nebo kulturní blízkosti, rozšiřuje se však počet zahraničních účastí. —3.stupeň: kladen důraz na tržní možnosti v jednotlivých zemích, ne na kulturní a spotřební blízkost k tuzemskému trhu. Proces internacionalizace naplňují 1. Firmy – jejich strategie a plány 2. Zákazníci- jejich zájmy a vkus —unifikace potřeb, životní styl, preference globálních značek (rozvoj cestovního ruchu, logistiky, vliv masmédií a technologický rozvoj) -Etnocentrismus (preference našeho zboží) -Kosmopolitismus (nerozlišuje se původ zboží) -Internacionalismus (preference zahraničního zboží) Trendy ve vývoji sortimentu —Standardizace sortimentu a služeb —Všechny výrobky nemají stejný globalizační potenciál — — * Adaptace sortimentu * Růst popularity domácích značek * Chráněné označení původu či zeměpisného označení, zaručené tradiční speciality * Které výrobky ? Které výrobky ? Globální marketing Interkulturní marketing Globalizační sjednocující potenciál (globální marketing) Výrobky dle označení původu (interkulturní marketing) —Žatecký chmel — — — —Štramberské uši — — — http://www.zateckychmel.eu/images/label_cz.gif Štramberské uši https://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html;jsessionid=pL0hLqqLXhNmFQyFl1b24mY3t9dJQPfl g3xbL2YphGT4k6zdWn34!-370879141 Evropská databáze DOOR Globalizace, obchod a zákazník j0186348 —koncentrovanost prodejních činností (prodejny, sklady) —boj o zákazníka, růst vlivu na spotřební chování (marketing) —sjednocování poptávky —ochrana spotřebitelů roste —řízení vztahu se zákazníkem (CRM) —věrnostní programy. Tesco Store, věrnostní program ve VB - praxe •Klubové karty •Sběr bodů: nákupy, včetně partnerských org., •dobití telefonu, účast v klubech, … •Využití: šetření na vánoce, platby v restauracích, zábavných zařízeních (aquaparky), kulturní a historické památky, lístek na Eurotunel, na letové míle, platby finančních služeb… •Speciální kluby, Tescodiety, dárkové poukazy, •Akce: slevy, znásobení klubových bodů. • Globalizace a výroba j0285360 —velké odběry zboží (snižování nákladů na jednotku výroby i logistických nákladů) —spolupráce výroby • s obchodem (ECR), efektivní zákaznická odezva, snížení nákladovosti a zvýšení efektivity řetězce, el. propojení —vlastní prodejny a nákupní střediska. — — Důsledky globalizace – převažující názory •Pozitiva: —Standardizace sortimentu a služeb (na různé trhy) —Racionalizace činností —Snižování nákladů • a cen (prodej ve • velkém) •Negativa: —Unifikace nákupních podmínek —Stírání národních rozdílů —Likvidace malých obchodníků (ochranou mohou být kooperace) Vývojové trendy maloobchodu a velkoobchodu •MO: —Nové formy MO —MO mimo prodej. plochy —Mezidruhová konkurence —Nákup pod jednou střechou —Polarizace MO —VMS, HMS —Progresivní technologie —Ekologické požadavky —Změny v demograf. vývoji a hodnotovém systému jednotlivce —Maloobchodní značky… •VO: —Splynutí a nabytí, podpora procesu koncentrace —Integrace směrem vpřed i vzad —Vlastnické (privátní) značky —Průnik na mezinárodní trhy —Služby zvyšující hodnotu, —Hledání nových trhů —Nové technologie — — Vývojový cyklus maloobchodního trhu v dlouhém období Cyklus Hospodářský vývoj Vývoj potrav. MO Univerzální vývoj Od nevyvinuté ekonomiky s nízkými příjmy obyvatelstva k rozvinuté prosperující ekonomice Od roztříštěné struktury s malými prodejnami ke struktuře koncentrované s velkoplošnými jedn. Nevyvinutá ekonomika Nízký podíl zaměstnanosti ve službách Vysoký podíl výdajů na potraviny Vysoký podíl potrav. jednotek na síti – roztříštěnost Nízký podíl řetězců na celkovém obratu Rozvinutá ekonomika Vysoký podíl zaměstnanosti ve službách Nízký podíl výdajů na potraviny nízký… Nízký podíl potrav. jednotek na struktuře sítě, koncentrovaný Vysoký podíl řetězců na obratu Působení Engelova zákona Engelův zákon —Engel, něm statistik 19. stol., formuloval • empirický zákon spotřeby: —„Podíl důchodu, vydávaný národem na potraviny je výstižným indexem jeho blahobytu. Čím nižší je jeho proporce (podíl), tím vyšší je jeho blahobyt.“ —Souvislost s vývojovým cyklem maloobchodního trhu!!! Podíl výdajů za potraviny — — — — — • — —Čím vyšší výplata, tím nižší podíl výdajů za potraviny!!! Země 2016 v % ČR 17.00 Lucembursko 8,8 Švédsko 12,7 Španělsko 14,4 Itálie 18,8 Země 2016 v % Polsko 22,7 Černá Hora 40,00 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Podíl výdajů za potraviny (Eurostat) Státy EU 2000 2001 2002 2003 2004 Potraviny a nealkoholické nápoje (Food and non-alcoholic beverages) EU 25 12,9 12,9 12,9 12,9 12,7 EU 15 12,5 12,5 12,6 12,5 12,4 Česká republika 19,0 18,3 17,3 17,3 17,2 Maďarsko 19,1 19,1 18,7 18,2 17,7 Polsko 21,3 21,3 20,3 19,4 - Slovinsko 17,0 17,1 16,8 16,6 15,8 Slovensko 23,6 22,4 22,4 21,3 19,7 Německo 11,5 11,6 11,7 11,7 11,7 Francie 14,2 14,4 14,5 14,4 - Rakousko 11,1 11,0 10,9 10,7 10,6 Řecko 16,3 15,9 15,7 15,3 15,0 Priority maloobchodního podnikání v jednotlivých fázích vývoje maloobchodního trhu (co převažuje) 1.Fáze dětství Být viděn na trhu – dobytí tržní pozice, přijetí nového fenoménu-SM 2.Fáze mládí Rozvinout organizační schopnosti –organizace, řízení lidských zdrojů, optimalizace logistiky, nákupu, financí… 3.Fáze dospívání Odlišit obchodní koncepty- analyzovat lokální trh, vytvořit lokální specifické koncepty dle cílových skupin… 4.Fáze dospělosti Být ziskovou firmou – důraz na produktivitu vytvářením štíhlé organizace, prodejních dolaďování formátů… 5.Fáze zralosti Optimalizovat a inovovat –zjednodušování procesů, integrovaná logistika, diferenciace portfolia, globální synergie… Charakter obchodu ve světě • • • Historické mezníky vývoje obchodu Øhistoricky patřil obchod dlouhodobě k MSP Øpočátkem 20. let minulého stol. začínající koncentrace obchodu, Øpo 2. světové válce významné změny v životní úrovni obyvatelstva, trh spotřebitele Øv 60. a 70. letech kvalitativní změny v růstu OO (růst velikosti) Øod 60 let – stěhování obchodu na periferii (nákupní centra) https://www.firmy.cz/Obchody-a-obchudky/Hypermarkety-supermarkety-a-obchodni-domy/Nakupni-centra Ø90. léta- zážitkový prodej (např. spojení kulturních akcí s prodejem… ØDny země, Oktoberfest…). Evropa - současnost •nesmírná provozní a prostorová koncentrace (megafúze), konsolidace trhu, expanze i oslabování některých firem, •nejvyšší stupeň vertikální kooperace, eurokooperace, •dramatický růst internacionalizace – eurofinalisté, sílící konkurence, rychlost změn, •nástup nové generace spotřebitelů, požadavek zážitků, •promyšlená marketingová strategie, •změny struktury maloobchodní sítě, inovace prodejen a NC, •rozvoj technologií, zkracování inovačních cyklů, potravinářský MO investuje do technologií LED a chladící techniky, • daří se el. obchodu, vliv kupní síly, podíl na maloobchodním obratu v % je např.: - VB (16,8), Rakousko (11,9), Německo (11,7), Francie (9,2), Slovensko (7,6), ČR (7,1), Polsko (5,2), Itálie (5,8), Španělsko – 5,7), Rusko (3,5), Turecko (3,5), Internacionalizace maloobchodu - vývojové fáze •Rok 1909 - první prodejna otevřena v zahraničí (americká firma Woolworth v Liverpoolu), Baťa do r. 1930 – 500 prodejen v zahraničí. •V 60. letech výraznější projevy mezinárodních aktivit maloobchodních firem v západní Evropě. •V 70. a 80. letech postupný růst intenzity zahraničních aktivit mimo domácí trhy nejen v Evropě, ale i v USA a Japonsku, a dalších zemích. •90. léta zahájení internacionalizace ve střední a východní Evropě (sítě SM, HM, diskontů, tlak na MSP). Charakter obchodu v ČR - historické souvislosti MOS První republika CPE České země roztříštěná velikostní struktura převaha potrav. prodejen převaha pultových prodejen výstavba obchodních domů (OD) svobodná volba zákazníka nedostatečná hustota sítě první SO v roce 1955 pomalá provozní koncentrace nízký podíl velkokapacitních jednotek pozitivní rozvoj SO a OD omezená volba zákazníka Svět první samoobsluhy (SO) supermarkety (SM), diskonty (DIS) menší nákupní centra (NC) rozšiřování sítí OD boom SO, SM, DIS, nástup hypermarketů (HM) a rozvoj velkých NC prosazování vývojových trendů elektronizace pohybu zboží Kompa-race zaostávání životních cyklů MOJ zaostávání životních cyklů MOJ a vývojových trendů Světový vývoj má svoje převládající znaky, není však zcela homogenní, lokální odlišnosti vývoje se týkají i ČR Etapa období charakter změn 1.Atomizace 1.pol. 90. let 20. stol. Privatizace - organizační a prostorové roztříštění maloobchodu, první zahraniční firmy, SM, DIS 2. Internacionalizace a koncentrace od 2. poloviny 90. let 20. stol. Organizační a prostorová koncentrace, HM, NC, odborné trhy - do roku 2000 N > P Růst internacionalizace a koncentrace růst všech nových formátů - 2000 - 2003 Zpomalování vývojových trendů růst HM, DIS, NC, oslabování SM 3. Konsolidace trhu přelom 2005/ 2006 - Zastavení růstu internacionalizace zpomalení koncentrace růst HM, DIS, NC Fúze v TOP 10, další růst koncentrace, později zpomalení, růst HM, DIS, odchod firmy J. Meinl, Carrefour, Delvita, tlak na MSP, rozvoj menších formátů (saturace trhu) Transformace českého MO – etapizace cca do r. 2005 Vývoj trhu a formátů (prodejen): konsolidace obchodního trhu v e-commerze i v klasickém kamenném obchodě, dotýká se to spíše menších firem, sblížení supermarketů a diskontů, zmenšování ploch hypermarketů, lepší pokrytí trhu formáty typu convenience, důraz na růst produktivity práce ne na expanzi, růst perspektivy kvalitních specialistů, růst online retailu ve všech segmentech, růst náročnosti Category managementu, merchandising, rozvoj hybridních formátů (obchod+gastronomie + další služby), Obchod jako služba: propojení obchodu a služeb, nejen produkt, ale zážitek, posílení sociální funkce obchodu (místo pro setkávání lidí, na venkově i v NC), personalizace nabídky (předpoklad znalosti zákazníka), Budoucnost českého maloobchodu - vize 2020 Rostoucí náročnost zákazníků: pokračující orientace na zákazníky, roste náročnost zákazníků na kvalitu, služby a servis, požadavek komfortu a zážitku, Omnichannel, online/offline integrace: propojení online/offline integrace, propojení všech kontaktních kanálů, podpora generace s mobilem v ruce, nákupní komfort, úspora času, rozvoj online mimo velká města, Rozvoj vztahů s dodavateli: zvyšování efektivnosti logistiky, budování kategorií (zkracování inovačního cyklu), online komunikace, oceňování výrobců za rozvoj značek, rozvoj privátních značek, zapojování do distribučních kanálů na evropské a globální úrovni, Lidé, největší hrozba i příležitost: hrozba- nedostatek pracovní síly, růst ceny pracovní síly, příležitost- rozvoj pracovní síly. https://channelworld.cz/analyzy/gfk-stale-narocnejsi-zakaznik-bude-diktovat-zmeny-v-ceskem-maloobch odu-18340 Budoucnost českého maloobchodu - vize 2020 Shrnutí přednášky -V obchodě působí vývojové trendy (koncentrace a tržní dominance, internacionalizace, silná konkurence, diverzifikace a vše směřuje ke globalizovanému trhu. -Obchod ve světě má své historické mezníky. -Evropský obchod potvrzuje všechny vývojové trendy. -Český obchod se historicky odlišně odvíjel, po roce 1989 zde však nastoupily všechny vývojové trendy – etapizace transformace. -Budoucnost českého obchodu – trh a prodejny, obchod jako služba, růst náročnosti zákazníků, integrace a omnichannel, rozvoj vztahů s dodavateli, lidé-hrozba i příležitost.