Krize Krizový management 1. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu •Přednášející: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. –Kancelář: B202 –Konzultační hodiny: úterý 12,00 – 13,00 a 14,00 – 15,00 –Email: zapletalova@opf.slu.cz –Telefon: 596 398 433 •Veškeré materiály, informace a podklady ke studiu: Elearning, IS SU •Požadavky na ukončení předmětu: –Vypracování seminární práce: odevzdání do 30. 11. 2020 přes IS SU –Úspěšné absolvování zkoušky: forma kombinovaná (písemná a ústní část) • Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní informace k předmětu •LEDNICKÝ, V. A KOLEKTIV AUTORŮ. Krizový management. Karviná: Obchodně podnikatelská fakulta, 2012. ISBN 978-80-7248-782-0. •MIKUŠOVÁ, M. Krizový management pro malé a střední podniky. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-106-6. •ZAPLETALOVÁ, Š. A KOLEKTIV AUTORŮ. Krizový management pro 21. století. Praha: Ekopress, 2012. ISBN 978-80-86929-85-9. •A další dle sylabů... • Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní studijní literatura •Riziko (italština risico) – nebezpečí vzniku škody, poškození, ztráty či zničení, případně nezdaru při podnikání. • •Riziko –kombinace pravděpodobnosti nebo četnosti výskytu a následků určité nebezpečné události; –pravděpodobnost nebo možnost vzniku nezdaru (ztráty); –variabilita možných výsledků nebo nejistota jejich dosažen; –odchýlení skutečných a očekávaných výsledků; –pravděpodobnost jakéhokoliv výsledku, odlišného od očekávaného; –možnost vzniku ztráty nebo zisku. • •Management rizika – systematický a koordinovaný způsob práce s rizikem a nejistotou uplatňovaný v rámci celého podniku a zahrnující všechny druhy rizik. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Riziko •Vnitřní a vnější ekonomická rizika •Výrobní (technologická) a technická rizika •Sociálně pracovní rizika •Informační rizika •Dodavatelská rizika •Politická rizika •Tržní rizika •Legislativní rizika •Přírodní rizika • Prostor pro doplňující informace, poznámky Klasifikace rizik Prostor pro doplňující informace, poznámky Krize krize2 Krize (starořecké slovo crino) - situace, v níž je významným způsobem narušená rovnováha mezi základními charakteristikami systému na jedné straně a postojem okolního prostředí k danému systému na straně druhé. •Krize je téměř vždy rozkladná. •Krize je téměř vždy negativní. •Krize rozděluje organizaci. •Krize může vyvolávat zkreslené nebo nesprávné dojmy. •Krize zpravidla překvapí. • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Charakteristické znaky krize •Přírodní krize •Ekologická krize •Technologická krize •Konfrontační krize •Ilegální krize •Psychologická krize •Ekonomická krize •Finanční krize •Podnikové krize Prostor pro doplňující informace, poznámky Typologie krizí •Koho se krize dotýká – organizace/stát/svět •Jak velký bude dopad krize – lokální/globální •Z pohledu příčin vzniku – interní/externí, objektivní/subjektivní, nahodilé/zákonité •Z pohledu míry odhadu – neočekávané/předvídané •Z pohledu zjevnosti – zjevná/latentní •Míra nebezpečnosti – hluboká/mělká •Z pohledu dlouhodobosti – krátkodobá/dlouhodobá • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Typologie krizí v organizacích Prostor pro doplňující informace, poznámky Životní cyklus podniku greiner_růst.jpg Prostor pro doplňující informace, poznámky Greinerův model růstu podniku greiner_2.jpg Prostor pro doplňující informace, poznámky Typy krizí dle typu podniků •Stadium symptomů –Signály slabé, špatně strukturované –Signály silné, úplné, strukturované –Signály velmi silné •Akutní stadium •Chronické stadium •Stadium vyřešení krize • Základní body v krizi –Mez sladěnosti –Mez únosnosti • Prostor pro doplňující informace, poznámky Vývoj krize v organizaci Prostor pro doplňující informace, poznámky Krize typu „rychlá smrt“ skenování0005.jpg Prostor pro doplňující informace, poznámky Krize typu „pomalé umírání“ skenování0003.jpg Prostor pro doplňující informace, poznámky Úplně řízená krize Prostor pro doplňující informace, poznámky Utlumení krize ve fázi symptomů skenování0002.jpg •Úspěch – dosažení předem naplánovaného, chtěného cíle •Úspěch v podnikání –Účelnost –Účinnost •Podmínky dosažení úspěchu –Stanovení cílů –Konkrétnost a měřitelnost cílů •Vnímání úspěchu –Objektivní –Subjektivní. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Úspěšný podnik •Užitečnost • •Efektivita • •Stabilita • •Dynamika • Prostor pro doplňující informace, poznámky Znaky vitálního podniku •Strategy •Structure •Systems •Style •Shared Values •Skills •Staff • Prostor pro doplňující informace, poznámky Kritické faktory úspěchu Prostor pro doplňující informace, poznámky Možnosti podnikových stavů