Chápání strategického managementu jako procesu Strategický management 2. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu •Procesu strategického řízení se zúčastňují různé osoby, nebo skupiny osob, které mají různý podíl a zájem na charakteru vytvořené strategie, hovoříme o tak zvaných zájmových skupinách. •Pod termínem zájmová skupina je chápán každý (fyzické nebo právnické osoby), jehož činnost může ovlivnit podnik, nebo koho činnost podniku ovlivňuje. •Relativní síla zájmových skupin v podniku je daná řadou faktorů, kam patří například ovládání informací nebo zdrojů, nezastupitelnost v podnikovém organismu, funkční postavení v podniku a umění jej využívat, ovládnutí nahodilostí (schopnost zvládnout nečekané problémy). •V každém podniku mimo tvůrce strategie působí další zájmové skupiny, jejichž souhrn však nemusí být úplný a je účelné pro každý podnik jej rozšířit nebo naopak zúžit. Prostor pro doplňující informace, poznámky Zájmové skupiny ve vztahu ke strategii podniku •top management podniku •pracovníci střední úrovně managementu •externisté •vlastnící podniku •zaměstnanci •odbory •věřitelé •zákazníci •dodavatelé •konkurenti •místní komunita •široká veřejnost •stát (vláda) • Prostor pro doplňující informace, poznámky Zájmové skupiny podílející se na tvorbě podnikové strategie •Strategické plánování –Strategická analýza –Stanovení strategického cíle –Formulace strategie –Tvorba strategického plánu •Implementace strategie •Strategická kontrola • •Model podnikové strategie musí být v praxi přeměněn na konkrétní strategické rozhodnutí, které budou mít vztah k následujícím oblastem: –K zákazníkům, na které se podnik soustředí, nebo které opustí a nebude obsluhovat. –K produktům, které bude podnik nabízet, obměňovat, inovovat nebo jejich produkcí zruší. –K aktivitám, kterými se podnik bude zabývat, rozšiřovat a využívat nebo které zruší. Prostor pro doplňující informace, poznámky Model strategie podniku Autoři: T. J. Wheelen a D. J. Hunger Čtyři základní fáze •Zkoumání prostředí –Analýza externích a interních východisek •Formulace strategie –Tvorba vize, mise a cíle –Strategie –Politiky •Implementace a realizace strategie –Programy –Rozpočty –Procedury •Hodnocení a kontrola –Sledování výkonu –Vyhodnocování odchylek –Korekce • Prostor pro doplňující informace, poznámky Whelenův model strategického managementu Autoři: A. A. Thompson a A. J. Strickland III. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Thompsonův a Stricklandův model Vylepšení/změna podle potřeby Vymezení předmětu podnikání a mise Stanovení cílů Hodnocení a volba strategie Zavádění a realizace strategie Zhodnocení výsledků Analýza Iniciování opravných opatření Revidování podle potřeby Revidování podle potřeby Vylepšení/změna podle potřeby Autoři: G. Johnson a K. Scholes Tři základní fáze •Strategická analýza –Zjištění strategické polohy organizace –Okolí organizace –Očekávání a záměry organizace –Zdroje, kvalifikace a schopnosti organizace •Strategický výběr –Identifikace základů strategického výběru –Vytváření strategických možností –Zhodnocení a výběr strategických možností •Strategická implementace –Organizační struktura a design –Alokace a kontrola zdrojů –Řízení strategické změny • Prostor pro doplňující informace, poznámky Model podle Johnsona a Scholese Autor: L. A. Digman • Prostor pro doplňující informace, poznámky Digmanův integrovaný model Vize, hodnoty a očekávání Poslání Záměry a cíle Podniková kultura Formulace strategie Implementace strategie Strategická kontrola Analýza situace -Příležitost a hrozby externího prostředí -Konkurenční síly -Zdroje podniku a jeho kompetence Proč? Co? Jak? Pravidla Autor: R. Robinson • Prostor pro doplňující informace, poznámky Robinsonův model Analýza prostředí Současné poslání, cíle, zdroje Analýza zdrojů a kapacit organizace Realizace strategií Identifikace příležitostí a hrozeb Identifikace silných a slabých stránek Formulování strategií Hodnocení výsledků •Vize pomáhají popsat cíl organizace. Vyjadřuje co by podnik chtěl dosáhnout a jakým způsobem. •Vize podniku představuje model budoucího vývoje a stavu podniku v konkrétně časově vymezeném období. •Vize se stává dlouhodobou, přitažlivou, smysluplnou a motivující představou usilující o dosažení pozitivní podnikové budoucnosti •Často také zahrnují hodnoty organizace. •Měly by být inspirací pro chování zaměstnanců. •Lze konstatovat, že se jedná o souhrn myšlenek, které předbíhají svou dobu se silným motivačním účinkem. V důsledku tohoto faktu můžeme konstatovat, že se jedná o smysluplný a přitažlivý obraz budoucnosti, ve které vize vytyčuje základní směr vývoje podniku. •Úkolem vize je zachytávat a reagovat na podněty o nastupujícím vývoji, které mohou být v současné době mlhavé, nepřesné a nevýrazné, ale v budoucnosti se mohou stát impulsem, který ovlivní vývoj podniku. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Vize •Vize je určena a slouží především vlastním pracovníkům podniku. Proto je výrazným vymezením základního směřování podniku v budoucnosti v podobě písemného dokumentu tvořeného inspirujícími slovy. •Vize evokuje nadšení pro cílený vývojový směr podniku a potvrzuje i podporu a zájem vedení na dosažení konečných cílů, které vymezuje. Proto se musí její slovní vyjádření vyhnout frázovitosti, všednosti velké záplavě nic neříkajících slov. •Tvorba vize je týmovou záležitostí, i když první návrhy jsou vždy tvorbou jednotlivce. Při této tvorbě je na místě využití jak racionálního analytického myšlení, tak snění. •Při té příležitosti je důležité si uvědomit, že musíme velmi pečlivě při prosazování vize využívat vhodných forem komunikace prostřednictvím četných distribučních kanálů a různých forem. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Pojetí vize •snadno představitelná a uskutečnitelná; •adresně přitažlivá pro rozhodující zájmové skupiny v podniku; •jasně zaměřená k dosažení cíle čímž je usnadněno zaměření základních rozhodujících procesů; •flexibilní, jež umožní reagovat pružně na měnící se podmínky okolí i vhodnou iniciativu jedinců; •srozumitelná a snadno sdělitelná a přístupně vysvětlitelná; •dostatečně široká, aby byla při implementaci strategie pružná, ale zase nikoliv tak široká, aby se vytratila koncentrace na hlavní cíle; •je spojnicí různých dílčích cílů i priorit a vytváří v podniku uznávaný dominantní cíl; •současně může vize připomínat chyby, kterých se podnik dopustil v minulosti a tak je i upozorněním na omyly a nedostatky.. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Požadavky na vizi 1.Vytvoření představy o své budoucnosti 2. 2.Popsat jakých cílů by chtěl podnik v nejbližších asi 5 letech dosáhnout 3. 3.Brainstorming s klíčovými zaměstnanci podniku (získat jejich představu) 4. 4.Identifikace hlavní, centrální myšlenky (jak a v čem budu lepší než konkurence) 5. 5.Způsob měření dosažených výsledků (seznam měřitelných faktorů) 6. 6.Popis hodnot podniku Prostor pro doplňující informace, poznámky Postup tvorby vize •Mise specifikuje podnikatelské aktivity, ve kterých chce podnik působit a se kterými chce konkurovat. •Poslání podniku má být veřejným, jasným a pochopitelným vyhlášením vývojového směru podniku, kterým je informovaná veřejnost a motivací zaměstnanců, jimž má dodat potřebnou sociální jistotu, kterou podnik svou existencí zajišťuje •Je více konkrétnější než vize. •Mise odůvodňuje a vysvětluje existenci podniku. •Mise dává odpověď na otázku: „Jakou přidanou hodnotu může náš podnik nabídnout trhu nebo lidstvu?“ •Poslání (mise) podniku zdůvodňuje oprávněnost existence podniku a vyjadřuje přání vedení podniku, jak by měl být podnik chápán a přijímán veřejností. Prostor pro doplňující informace, poznámky Mise - poslání V důsledku toho vyplývá, že poslání podniku přímo definuje směry podnikatelských aktivit, stanovuje zásady podnikové kultury spolu s vhodnými vazbami na zaměstnance a vytváří vztah k zákazníkovi i konkurenci. Proto dobře vytvořené poslání podniku by mělo obsahovat: •Cíl podniku. •Zdůvodnění existence podniku (Be the best employer for our people in each community around the world and deliver operational excellence to our customers in each of our restaurants (McDonald´s)). •Étos podniku: kultura, základní hodnoty, ambice. •Čím se odlišujeme od konkurence (Be America´s Best Quick-Service Restaurant). •Konkurenční výhoda (To be the world´s largest mobile apps developer). •Identifikace trhu a zákazníků (To be the largest oncology practice in St. Louis). Prostor pro doplňující informace, poznámky Co by měla obsahovat mise •Informativní •Jednoduchá •Zapamatovatelná •Dosažitelná •Získávající zaměstnance •Tržně orientovaná •Realizovatelná •Mít motivační dopad •Být specifická, originální, přitažlivá •Nabízet nejen výrobek, ale i služby spojené s jeho servisem a případně i s ekologickou likvidací Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní pravidla pro tvorbu mise •Hodnoty podniku představují skutečnosti, které podnik vyznává, dodržuje, považuje je za významné a řídí se jimi. •Hodnoty podniku jsou zásady, které organizace přijala za vlastní. Tvoří mantinely její činnosti a pomáhají při rozhodování v nerozhodných situacích •Tím se vytváří dobré image podniku, které vždy přitahuje zákazníky i dodavatele a je oceňováno veřejností. Stanovené podnikové hodnoty, aby mohly úspěšně plnit svou úlohu, musí se stát sdílenými, společnými hodnotami, které mají řadu úkolů: –jsou návodem pro rozhodování a aktivity manažerů; –ovlivňují způsoby chování i komunikaci zaměstnanců; –mají vliv na charakter aktivit podniku na trhu a jeho vztahy ke konkurenci, zákazníkům i dodavatelům; –uplatňují se při formulování týmového ducha podniku; –pomáhají účinně formulovat podnikovou kulturu. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Hodnoty podniku •Podnikové hodnoty podniku Wicona Česká republika: –ODVAHA: Vytvářet si pro sebe výzvy a akceptovat vypočitatelná rizika, i když je výsledek v nedohlednu. Jednat na vlastní odpovědnost. Rozhodovat se. Nezůstat stát. Něčím chtít pohnout. –RESPEKT: Upřímné jednání a respekt k individuální hodnotě každého jednotlivce, k hodnotě země a jejích zdrojů. Ať děláme cokoliv, děláme to s integritou. Porušení integrity nebo základních pravidel respektu se netoleruje, tj. vždy je třeba jednat s respektem vůči partnerovi nebo organizaci. –SPOLUPRÁCE: Spolupracovat s ostatními a nikoho nevylučovat. Partnerské myšlení a týmově orientované jednání. Výměna informací a zkušeností k oboustrannému užitku. Snaha o oboustranně výhodné situace typu „win-win“, tj. interní spolupráce a externí kooperace. –ROZHODNOST: Stanovit si cíl a držet se ho, tj. jednat rozhodně - to zvyšuje sebejistotu a přináší úspěch rozhodovat se odpovědně (ve spojení se čtyřmi ostatními zásadami). –PROZÍRAVOST: Dívat se dále než za další roh a dlouhodobě rozeznávat šance. Kontinuálně sledovat cíle. Myslet dlouhodobě. Pracovat kontinuálně, tj. poučit se i z "prohraných bitev" a s odvahou a rozhodností setrvale pokračovat v práci zaměřené na cíl. Prostor pro doplňující informace, poznámky Příklad hodnot podniku •Cíle popisují, kam se má podnik dostat, tak aby byl zajištěn požadovaný budoucí stav, který má podniku zabezpečit zdravý růst a prosperitu. •Cíle představují úkoly, které musí podnik splnit ve vymezeném čase, aby dosáhla požadovaného stavu. •Cíle neobsahují pokyny ani instrukce, jak dosáhnout jejich naplnění, ale pouze požadovaný cílový stav. •Strategický cíl podniku představuje konkrétní žádoucí stav, jehož dosažení je předpokládáno v určitém časovém období. •Stanovení a znalost cílů poskytuje vedení podniku základ pro formování strategie podniku, pro její zaměření a konkrétnost. Prostřednictvím cílů se široce formulované poslání podniku i neurčitá rozvojová vize transformují do konkrétních budoucích výsledků a tím se stávají závazkem, o jehož splnění musí podnik usilovat ve vymezeném čase. •Jasně stanovené cíle se tak stávají konkrétními úkoly pro přesně určený časový horizont. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické cíle podniku