Dobrovolný úkol č. 2 Najděte na maloobchodním trhu firmu, která si prošla všemi vývojovými fázemi organizace od pionýrské až po integrační-expandovala v určitém tržním segmentu doma a pak v zahraničí. Charakterizujte její historický vývoj a současnou situaci. Vliv pandemie. Podle vzoru firmy Marks & Spencer. Zpracujte do 19. listopadu. Úkoly můžete odevzdávat do IS do odevzdávárny: https://is.slu.cz/auth/el/opf/zima2020/PEMNPOOR/ode/ Dokument označte názvem: Jméno studenta, přednáška-DÚ 2 Marks & Spencer – dnes – případová studie 1884 Pionýrská a organizační fáze Michael Marks otevřel stánek v malebném anglickém Leedsu. Pár let nato se spojil s Thomasem Spencerem, který do obchodu investoval tehdy nemalou částku 300 liber, a obchod Marks & Spencer byl na světě. Rychle prosperoval a další pobočky na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 1903 pak společnost Marks & Spencer vznikla oficiálně. úplně první obchod na svých výrobcích prokázal čerstvost tím, že uvedl datum spotřeby. 1947 Na trhu s potravinami to nebylo zrovna jednoduché. Druhá světová válka znamenala ve Velké Británii zavedení přídělového systému. Ten se ale nevztahoval na restaurace, a tak lidé začali více jíst venku. Marks & Spencer nelenil a do roku 1947 vytvořil uvnitř svých prodejen 82 kaváren. Jako úplně první obchod na svých výrobcích prokázal čerstvost tím, že uvedl datum spotřeby. 1947 představil svou pilotní kolekci spodního prádla. V 50. a 60. letech experimentoval v oblasti výroby textilií a vyvinul nové odolné tkaniny. 1972 Integrační fáze V 70. letech se Marks & Spencer poprvé podíval za hranice. Dalším průkopnickým počinem bylo představení mražených potravin roku 1972. První obchody mimo Británii otevřel v Kanadě a ve Francii. V 80. a 90. letech pak začal spolupracovat se známými designéry a upevnil svoji pozici na poli módy. Zahájil spolupráci s první supermodelkou – tváří kampaně se stala Claudia Schiffer. Ve spolupráci se známými osobnostmi pokračujeme dodnes. No a dnes? Dnes je svět Marks & Spencer tvořen 480 prodejnami v 59 zemích po celé Evropě, na Středním východě a v Asii, jedna je dokonce až na Bermudách, působí i v ČR Pandemie významně narušila byznys kamenných prodejen po celém světě. S jejími dopady bojuje i britský řetězec Marks & Spencer, který oznámil propouštění. Jeho hlavním plánem je přejít do online prostředí. Na kamenné prodejny s oděvy udeřila koronavirová nákaza obzvláště ničivě a po celém světě. Prodejci módy a obuvi v současnosti končí i v českých obchodních centrech. „Z Česka se nedávno stáhl třeba francouzský oděvní řetězec Camaieu, jenž tu provozoval skoro třicet kamenných obchodů. Blíže: Marks and Spencer. [online].[vid. 20.října 2020]. Dostupné z https://marks-and-spencer.jobs.cz/#section-6