Ing. Radka Bauerová Seminář č. 12 15. 12. 2020 Organizace práce v obchodním provoze Využití čárových kódů Bezpečnostní management CÍL SEMINÁŘE 1. 1.Procvičit teoretické znalosti získané na přednáškách k organizaci práce v obchodním provoze 2.Zopakovat si východiska bezpečnostního managementu 3.Procvičit si teoretické znalosti získané za celý semestr na vánoční tajence 4. ORGANIZACE PRÁCE V OBCHODNÍM PROVOZE Metody organizace práce: METODY TRADIČNÍ ANALÝZY METODY OPERAČNÍ ANALÝZY Frekvenční test Cyklické nástupy pracovníků Pracovní studie ZÁKLADNÍ POJMY V OBLASTI ORGANIZACE PRÁCE K čemu slouží frekvenční test? Jak se nazývá řešení cesty prodavačů, zákazníků a zboží, zobrazené na obrázku? Frekvenční test slouží ke sladění činností prodejny s návštěvami zákazníků Kinogram VÝPOČET CYKLICKÝCH NÁSTUPŮ PRACOVNÍKŮ DLE PRŮMĚRNÉ DOBY OBSLUHY 1 ZÁKAZNÍKA A PRŮMĚRNÉHO POČTU ZÁKAZNÍKŮ V HODINĚ DLE INDEXŮ FREKVENCE PRVNÍ PŘÍSTUP DRUHÝ PŘÍSTUP Potřebný fond pracovní doby (TPD/1)= průměrný počet zákazníků (⌀Pzn) * průměrná doba obsluhy (⌀tz) Potřebný počet pracovníků (Lo) = TPD/1 / 60 Index frekvence (IF) = průměrný počet zákazníků (⌀Pzn) / ⌀ průměrného počtu zákazníků (⌀ ∑ ⌀Pzn) Rovnoměrný počet (⌀Lo) = počet zaměstnanců*počet hodin pracovní doby na 1 zaměstnance/provozní doba Potřebný počet pracovníků (Lo) = IF * ⌀Lo Modelová úloha k metodě cyklických nástupů pracovníků podle 1. přístupu Na základě frekvence zákazníků proveďte odhad počtu pracovníků pultové prodejny, které budeme potřebovat v jednotlivých hodinách provozu a rozhodněte, zdali bude potřeba posílit některé hodiny o brigádníky? •Průměrná doba obsluhy 1 zákazníka činí 3 min. •Prodejna má 5 pracovníků na plný úvazek. 8-9 55 14-15 62 9-10 60 15-16 79 10-11 75 16-17 90 11-12 70 17-18 85 •Frekvence zákazníků: Prodej. doba Ø doba obsluhy Ø počet zákazníků potřebný fond prac. doby (min.). Potřebný počet prac. Upravený počet 8-9 3 55 9-10 3 60 10-11 3 75 11-12 3 70 - - 14-15 3 62 15-16 3 79 16-17 3 90 17-18 3 85 Odpověď:………………………………............................................................................... ....... Prodej. doba Ø doba obsluhy Ø počet zákazníků potřebný fond prac. doby (min.). Potřebný počet prac. Upravený počet 8-9 3 55 165 2,75 3 9-10 3 60 180 3 3 10-11 3 75 225 3,75 4 11-12 3 70 210 3,5 4 - - 14-15 3 62 186 3,1 3 15-16 3 79 237 3,95 4 16-17 3 90 270 4,5 5 17-18 3 85 255 4,25 5 Odpověď: Mezi 8-16 hodinou je možné obsluhovat i doplňovat zboží. Mezi 16-18 hodinou se budou pracovníci věnovat pouze obsluze. Není třeba posílit některé hodiny brigádníky. Modelová úloha k metodě cyklických nástupů pracovníků podle 2. přístupu – dle indexů frekvence Na základě indexů frekvence zákazníků proveďte odhad počtu pracovníků prodejny, které budeme potřebovat v jednotlivých hodinách provozu a rozhodněte, zdali bude potřeba posílit některé hodiny o brigádníky? •7 zaměstnanců s 8 hodinovou pracovní dobou •Provozní doba: 8 hodin + (30 min před a 30 min po ukončení prodejní doby) = 9 h •Rovnoměrný počet (průměr): 7 x 8 / 9 = X Prodej. doba Ø počet zákazníků Index frekvence Rovnoměr. počet prac. Potřebný počet prac. Upravený počet 8-9 50 9-10 65 10-11 68 11-12 53 12-13 - - 13-14 - - 14-15 60 15-16 65 16-17 75 17-18 60 Ø Odpověď:………………………………............................................................................... ....... Prodej. doba Ø počet zákazníků Index frekvence Rovnoměr. počet prac. Potřebný počet prac. Upravený počet 8-9 50 0,81 6,22 5,04 5 9-10 65 1,05 6,22 6,53 7 10-11 68 1,10 6,22 6,84 7 11-12 53 0,85 6,22 5,29 6 12-13 - - 13-14 - - 14-15 60 0,97 6,22 6,03 6 15-16 65 1,05 6,22 6,53 7 16-17 75 1,21 6,22 7,53 8 17-18 60 0,97 6,22 6,03 6 Ø 62 Odpověď: V době od 8-9, 11-12, 14-15 a 17-18 mohou zaměstnanci obsluhovat i doplňovat zboží. Mezi 9-11 a 15-17 hodinou se budou pracovníci věnovat pouze obsluze. Od 16-17 hodin by prodejna potřebovala posílit provoz o 1 brigádníka PRACOVNÍ STUDIE Dělíme je na: 1.POSTUPOVÉ STUDIE 2. 2.PROSTOROVÉ STUDIE 3. 3.STUDIE CEST PRACOVNÍKŮ 4. 4.POHYBOVÉ STUDIE 5. 5.ČASOVÉ STUDIE Přiřaďte k jednotlivým studiím správné výroky: C) V této studii se jedná o posloupnost vykonávaných činností E) V této studii se zpracovává dispoziční řešení A) V této studii se zkoumá pohyb po pracovišti D) V této studii se jedná ekonomii pohybu pracovníků B) V této studii se zjišťuje potřeba času na splnění úkolů nebo dílčí části. Řešení:1-C, 2-E, 3-A, 4-D, 5-B VYUŽITÍ KÓDŮ v obchodě EAN – GTIN 14 – využíván pro identifikaci logistických jednotek nebo přepravních obalů -GTIN 8 – globální číslo obchodní položky (zboží) RFID – umožňuje identifikaci více objektů najednou na větší vzdálenosti a nevyžaduje přímou viditelnost identifikovaného objektu Jaké kódy znáte? BEZPEČNOSTNÍ MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍ MANAGEMENT Bezpečnostní management usiluje o snižování mank v obchodních organizacích a inventurních diferencí. Důvodů pro vznik manka muže být několik: Chybně vedené účetnictví Chybování při fyzické inventuře zásob Vnitřní a vnější krádeže Jaké znáte důvody vzniku mank? > TYPY KRÁDEŽÍ V OBCHODĚ VNITŘNÍ Způsobené vlastními zaměstnanci •Manipulace se slevami •Pokladní zpronevěra •Manipulace v účetnictví •Zcizování zboží •Trestná činnost s počítači (falšování účtů, výkazů…) VNĚJŠÍ Způsobené zákazníky a dodavateli •Odnášení zboží •Zcizování nákupních vozíků •Loupeže během provozu prodejny i po době jejího uzavření •Krádeže na rampách •Další formy (falešné šeky, bankovky, faktury) ? ? > VÁNOČNÍ TAJENKA VÁNOČNÍ TAJENKA – SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: PŘEJI KRÁSNÉ VÁNOCE A ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK J Odkaz na nahrávaný seminář https://web.microsoftstream.com/video/159731b1-ed01-410f-9025-8aafe1508ca1