PŘÍPADOVÁ STUDIE NA TÉMA MEZINÁRODNÍ ROZVOJOVÉ STRATEGIE RETAILINGU Globus Holding GmbH & Co.KG. V roce 1828 si v sárském St. Wendelu otevřel pan Franz Bruch, zakladatel budoucí firmy Globus, malý obchod s potravinami, který vedl do roku 1865. Firma prosperovala, rozrůstala se, inovovala. V 60. letech minulého století se objevila zásadní novinka: samoobslužný prodej. K hypemarketům, jaké známe, už stačilo udělat jen malý krůček. I přes velikost a počet svých prodejen je však dodnes Globus rodinnou firmou s osobním přístupem k zákazníkům.Franz Josef Bruch ve svém prvním zveřejněném inzerátu 15. dubna 1828 slíbil zákazníkům „nejlevnější a nejreálnější obsluhu“, což dnešními slovy znamená příslib vstřícnosti a poctivosti. Joseph Adam Bruch převzal koloniál od svého otce. Vedl firmu do roku 1905. Koloniál přešel na Josepha Karla Brucha, který vedl firmu do roku 1949. Pod jeho vedením se stal z koloniálu velkoobchod. Koloniál Franze Brucha vozil zboží zákazníkům až do domu. V roce 1963 se Dr. Walter Bruch, majitel velkoobchodu s potravinami v St. Wendel, seznámil s Wernerem Martinem, majitelem obchodu s nábytkem. Oba při svých cestách do zahraničí viděli velkoformátové prodejny a byli stejného názoru, že i v Německu bude těmto obchodům patřit budoucnost. V roce 1965 nechali společně zapsat svůj podnikatelský záměr do obchodního rejstříku. Globus v České Republice Globus byl v České Republice prvním hypermarketem, který trh vstoupil. Šlo o riskantní krok, protože nikdo nevěděl, jak zákazník na prodejny typu hypermarketu zareaguje. Neodmítne je? Ukázalo se, že nikoli. Výsledkem je úspěch. Pochopili však, že v České republice musí dosáhnout evropské úrovně v rekordním tempu. Denně nabízet víc než jiní, denně bojovat o přízeň zákazníků. I nadále zůstávají rodinnou firmou s osobním přístupem k zákazníkům. Globus v České republice provozuje 15 poboček a v roce 2017 působí ji 21 let na trhu. Stejně jako v Německu se společnost Globus také zaměřuje na kvalitu, svěžest a řemeslnost v České republice. Na trhu je velmi úspěšný s vynikajícím poměrem ceny a kvality vůči svým konkurentům. Důvodem je také investice do vnitřních struktur s cílem výrazně zvýšit produktivitu. Současně je společnost v České republice známá svým inovačním duchem. Například bezkontaktní platba na českých globálních trzích se již dávno stala standardem a "Scan & Go", jako další vývoj vlastního skenování, je zákazníky velmi dobře přijata. V roce 2016 Globus přišel se svou online vinotékou. „E-shop Vinotéka je pro společnost pole, na kterém získávávají zkušenosti, které jsou rovněž důležité pro založení online obchodu s rozšířenou nabídkou“, říká Hans-Jörg Bauer, generální ředitel společnosti Globus Tschechien. Ve své hlavní činnosti se společnost soustřeďuje na nejlepší možnou koordinaci mezi požadavky zákazníků a nabídkou. Skupina Globus Společnost Globus ČR, k.s. patří do skupiny koncernových podniků Globus Holding GmbH & Co.KG. Globus je německý maloobchodní řetězec provozující hypermarkety, hobby markety a elektroobchody patřící do skupiny Globus. Společnost se po mnoha letech rozvinula do jedné z předních obchodních společností v Německu. Je jednou z mála velkých, rodinných firem v Německu. Společnost vlastní celkem 46 hypermarketů, 90 obchodů pro kutily, Globus restaurace a sedm obchodů s elektronikou. Společnost momentálně působí v Německu zahrnuje, České republice, Rusku a Lucembursku. Investice v roce v roce 2015/2016 Skupina Globus investovala celkem v minulém finančním roce přibližně 321 milionů EUR, z nichž velká část byla investována do segmentu Real Estate. "Naše investiční úroveň, zejména ve stávajících nemovitostech a nových pozemcích, je udržována," říká Christian Heins, výkonný ředitel společnosti Globus Holding. Do německých hypermarketů bylo investováno celkem 37,8 milionů EUR a to do nových domů, regeneraci stávajících trhů a rozšíření světové vlastní výroby. Celkem 31,5 milionů eur bylo investováno do Hela Profi center v Bitburg a Hermeskeilu av Bettembourg a Junglinster (Lucembursko), do rozsáhlé rekonstrukce v Merzig a do nové budovy v Göttingenu. V Rusku šlo o 81,2 milionů eur na bezpečnost nemovitostí v Odintsově, začátek výstavby v na nově otevřeném trhu v Puschkino a početné přestavby již stávajících obchodů. Společnost Globus Czech Republic rozšířila své trhy v Brně, Pardubicích a Chomutově a výrazně rozšířila své oblasti čerstvosti, ovoce a zeleniny v centrálním skladu. Vývoj finanční situace ve společnosti Globus Group poprvé překročí hranici 7 miliard EUR a uzavře fiskální rok 2015/16 (od 1. července 2015 do 30. června 2016) s tržbami 7,08 miliardy EUR. Výsledkem je, že skupina Globus je schopna zvýšit své tržby o 86 milionů EUR (1,2%) oproti předchozímu roku a dosáhla EBIT ve výši 213,1 milionu EUR (3,46% čistého prodeje). "Z pohledu skupiny Globus jsme s uplynulým finančním rokem velmi spokojeni. Současně jednotlivé segmenty podnikání vykazují odlišný vývoj, zejména u prodejen DIY a globálního Ruska, "vysvětluje Christian Heins. Na 1,63 miliardy EUR oproti 3,28 miliardy EUR Euro z celkového obratu lze připsat německým samoobslužným prodejnám, které tak udržují svůj prodej stabilní. V Rusku se tržby v ruských rublech zvýšily o 22,5 procenta a mírně klesly v eurech v důsledku měnových efektů na 1,15 miliardy eur. Globus v České republice zvyšuje své tržby o 12,9 milionů EUR oproti předchozímu roku na 952 milionů EUR. Otázky: 1. Jakou podnikatelskou strategii uplatňuje společnost Globus Holding GmbH & Co.KG. (dále jen Globus)? 2. Vzhledem k růstu tržeb v maloobchodě (nejnovější data za červenec 2020 - potraviny) můžeme předpokládat růst poptávky po určitém sortimentu v maloobchodě (potraviny), hypoteticky můžeme pro účely zopakování teorie nastínit situaci, že roste poptávka po trvanlivém sortimentu. Jakou strategii by měla společnost Globus pro tento sortiment použít? Jmenujte tuto strategii a definujte kroky, které by společnost Globus měla provést? 3. Navrhněte nový trh, na který by společnost Globus mohla vstoupit. Odůvodněte svůj návrh. Můžete své návrhy přizpůsobit také současné situaci na trhu spojené s působením pandemie onemocnění Covid-19. 4. Jaké způsoby vstupu na trh by mohla společnost zvážit pro expanzi na Vámi navržený nový trh? Zhodnoťte jejich výhody a nevýhody. 5. Jakou mezinárodní rozvojovou strategii retailingu společnost realizuje? Odůvodněte svá tvrzení. Zdroje použité při zpracování případové studie: [1] Výroční zpráva za období od 1.7.2015 do 30.6.2016. Dostupná na http:// https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=46548408&subjektId=715346&spis=14685 [2] Oficiální stránky holdingu Globus. Dostupné na: http://www.globus.de/de/unternehmen/profil_1/profil.html [3] Oficiální stránky Globus ČR, k.s. Dostupné na: https://www.globus.cz/havirov/o-globusu/pro-novinare.html [4] Český statistický úřad, tržby – červenec 2019. Dostupné na https://www.czso.cz/csu/czso/cri/maloobchod-cervenec-2019.