Strategie obchodních organizací Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 2 6. 10. 2020 CÍL SEMINÁŘE 1.Společně si projít výsledky cvičení z minulého semináře 2.Aplikace teoretických znalostí při řešení úkolu orientovaného na obchodní strategie 3.Aplikace teoretických znalostí z oblasti strategií obchodních organizací v případové studii 4.Posílit schopnost prezentace výsledky případové studie 5. Cvičení: „Znám specifika maloobchodu v ČR“ Postup: Vytvořte skupinky cca 5 studentů. Pomocí brainstormingu se pokuste správně přiřadit dobové fotografie k vývojovým trendům v ČR a tyto trendy krátce specifikovat J 1.Období první republiky 2.CPE 3.Atomizace tuzemského obchodu 4.Internacionalizace a koncentrace 5.Konsolidace trhu 6. Využijte také sekundární zdroje a zkuste ke každému období přiřadit nějaké zajímavosti z oblasti maloobchodu. A) B) V tomto období vstupují na český trh první mezinárodní řetězce, které jsou nositeli obecných vývojových trendů. S nimi přicházejí první supermarkety, diskonty. C) D) V tomto období přicházejí na český trh další mezinárodní řetězce a s nimi první hypermarkety a nákupní centra. E) V tomto období dochází poprvé k odchodu významných mezinárodních řetězců z českého trhu. Cvičení: „Znám specifika maloobchodu v ČR“ správné řešení 1.Období první republiky - C 2.CPE - A 3.Atomizace tuzemského obchodu - B 4.Internacionalizace a koncentrace - D 5.Konsolidace trhu - E Která strategie vystihuje následující kroky společnosti? •Přechod od hotovostního placení na bezhotovostní •Elektronický pohyb zboží •Zavedení samoobsluhy •Provoz velkokapacitních prodejen •Prodej jedinečného produktu •Zavedení online prodeje potravin •Standardizace obchodních operací •Zavedení ojedinělé služby na trhu •Zavedení čárových kódů pro řízení pohybu zboží v maloobchodě a velkoobchodě A) DĚLEJ TO VE VELKÉM (růst tržního podílu) B) DĚLEJ TO NOVĚ (inovační) C) DĚLEJ TO, CO NA TRHU CHYBÍ (orientace na tržní segment) Nejpoužívanější podnikatelské strategie na úrovni obchodu: •Přechod od hotovostního placení na bezhotovostní – Dělej to nově •Elektronický pohyb zboží – Dělej to ve velkém •Zavedení samoobsluhy – Dělej to nově •Provoz velkokapacitních prodejen - Dělej to ve velkém •Prodej jedinečného produktu – Dělej to, co na trhu chybí •Zavedení online prodeje potravin – Dělej to nově •Standardizace obchodních operací – Dělej to ve velkém •Zavedení ojedinělé služby na trhu – Dělej to, co na trhu chybí •Zavedení čárových kódů pro řízení pohybu zboží v maloobchodě a velkoobchodě – Dělej to nově PŘIŘAĎTE SPOLEČNOSTI K ODPOVÍDAJÍCÍM MEZINÁRODNÍM ROZVOJOVÝM STRATEGIÍM Multinacionální strategie Transnacionální strategie Globální strategie Transnacionální strategie Multinacionální strategie Transnacionální strategie Globální strategie Globální strategie Transnacionální strategie •Za zpracování této studie je možné získat 1 bonusový bod, pokud bude zpracování správné. •Studii můžete zpracovávat samostatně, nebo v týmech po 2 – 3 studentech. •Na dalším semináři se dozvíte, jak měla vypadat správně vypracovaná studie a můžeme na toto téma rozvinout diskuzi. ÚKOL NA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ Na příští seminář vypracujte případovou studii – „Globus - mezinárodní rozvojové strategie retailingu“, jejíž zpracování zašlete e-mailem nejpozději v pondělí 12. 10. 2020. Případová studie je k dispozici v IS a v Moodlu. 1.Jakou podnikatelskou strategii uplatňuje společnost Globus Holding GmbH & Co.KG. (dále jen Globus)? 2.Vzhledem k růstu tržeb v maloobchodě (nejnovější data za červenec 2020 – sortimentní skupina: potraviny) můžeme předpokládat růst poptávky po určitém sortimentu v maloobchodě (potraviny), hypoteticky můžeme pro účely zopakování teorie nastínit situaci, že roste poptávka po trvanlivém sortimentu. Jakou strategii by měla společnost Globus pro tento sortiment použít? Jmenujte tuto strategii a definujte kroky, které by společnost Globus měla provést? 3.Navrhněte nový trh, na který by společnost Globus mohla vstoupit. Odůvodněte svůj návrh. Můžete své návrhy přizpůsobit také současné situaci na trhu spojené s působením pandemie onemocnění Covid-19. 4.Jaké způsoby vstupu na trh by mohla společnost zvážit pro expanzi na Vámi navržený nový trh? Zhodnoťte jejich výhody a nevýhody. 5.Jakou mezinárodní rozvojovou strategii retailingu společnost realizuje? Odůvodněte svá tvrzení. KONKRÉTNÍ ÚKOLY K PŘÍPADOVÉ STUDII „GLOBUS“ Vzhledem k tomu, že máte jako manažeři v zadání studie dostupné informace pouze do roku 2016, tak je nutné, abyste si případné další informace, které budete potřebovat pro zpracování úkolů sami vyhledali z dostupných sekundárních zdrojů. J https://web.microsoftstream.com/video/af67070b-582f-4155-8b07-ba7efa84eed4 ODKAZ NA NAHRANÝ SEMINÁŘ Děkuji za pozornost J