Územní a tržní analýza – část druhá Ing. Radka Bauerová Seminář č. 7 10. 11. 2020 CÍL SEMINÁŘE 1.Aplikace metod pro stanovení kupního potenciálu 1. Zjištění očekávaného obratu MO´ l k = O l k * V o resp. MO´ l k = O l k * V o * I K S 2. Korekce pomocí míry realizace MO´´ l k = MO´ l k * I M R 3. Stanovení potřebné (účelné) prodejní plochy Účelná kapacita Skutečná kapacita 4. Porovnání účelné kapacity se skutečnou -PP l k ∆ KP p p = KP P P - PP l k Je li účelná kapacita vyšší než skutečná, je zde volný kupní potenciál a naopak Obratová metoda – klasická (B1) Klasická obratová metoda (B1) Příklad č. 1 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zda je zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O l k) …………………………22 000 Spotřební výdaj, potraviny (V o)……………………20 000 Kč Normativ prodejní plochy…………………..100 000 Kč/ m2/r PP l k ……………………5000 m² I K S ………………0,91 I M R………………0,95 1) MO´ l k = O l k * V o * I K S 2) MO´´ l k = MO´ l k * I M R 4) ∆ KP p p = KP P P - PP l k 3) Jak budete postupovat? > Výpočet příkladu č. 1 - klasická obratová metoda (B1) 1. MO´ = 22 000*20 000*0,91 = 400 400 000 Kč 2. MO´´ = 400 400 000 *0,95 = 380 380 000 Kč 3. KPPP = 380 380 000/100 000 = 3 803,8 m2 4. ∆ KPPP = 3 803,8 - 5 000 = - 1 196,2 m2 Odp.: Ve městě jsou skutečné prodejní plochy vyšší o 1 196,2 m² než plochy účelné. V lokalitě není volný kupní potenciál, konkurence je velká. Dříve nebo později někdo z trhu odejde. Klasická obratová metoda (B1) Příklad č. 2 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zda je zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O l k) …………………………52 824 Spotřební výdaj, potraviny (V o)……………………26 800 Kč Normativ prodejní plochy…………………..180 000 Kč/ m2/r PP l k ……………………5000 m² I K S ………………0,95 I M R………………0,98 Výpočet příkladu č. 2 - klasická obratová metoda (B1) 1. MO´ = 52 824 * 26 800 * 0,95 = 1 344 899 040 Kč 2. MO´´ = 1 344 899 040 *0,98 = 1 318 001 059,2 Kč 3. KPPP = 1 318 001 059,2 /180 000 = 7 322,23 m2 4. ∆ KPPP = 7 322,23 - 5 000 = 2 322,23 m2 Odp.: Ve městě jsou skutečné prodejní plochy nižší o 2 322,23 m² než plochy účelné. V lokalitě je volný kupní potenciál, konkurence je slabá. Prodejny budou ve frekvenčních špičkách značně přetíženy, což bude negativně ovlivňovat nákupní podmínky. Klasická obratová metoda (B1) – Příklad za bonusový bod Příklad č. 3 Firma XY má záměr zřídit v dané lokalitě supermarket. Zjistěte, zda je zde pro ni volný kupní potenciál, jestliže je dáno: Počet obyvatel města (O l k) …………………………20 000 Spotřební výdaj, potraviny (V o)……………………25 000 Kč Normativ prodejní plochy…………………..100 000 Kč/ m2/r PP l k ……………………5000 m² I K S ………………0,93 I M R………………0,98 Výpočet příkladu č. 3 - klasická obratová metoda (B1) 1. MO´ = 20 000* 25 000 * 0,93 = 465 000 000 Kč 2. MO´´ = 465 000 000 * 0,98 = 455 700 000 Kč 3. KPPP = 455 700 000/100 000 = 4 557 m2 4. ∆ KPPP = 4 557 - 5 000 = - 443 m2 Odp.: Ve městě jsou skutečné prodejní plochy vyšší o 443 m² než plochy účelné. V lokalitě není volný kupní potenciál, konkurence je velká. Dříve nebo později někdo z trhu odejde. Index maloobchodní saturace (B1) Příklad č. 1 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O lk ………. 25 000 Vo ………… 26 800 Kč (potraviny) IKS ……… 0,85 I MR ………. 1,3 Normativ využití m2 prodejní plochy: 110 000Kč/ m2 /rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m2 * IKS Jaký použijeme vzorec pro výpočet? > Výpočet příkladu č. 1 - Index maloobchodní saturace (B1) IMS lk = (25 000 x 26 800 x 1,3 x 0,85) /3000 IMS lk = 246 783,33 kč/m2/rok Index maloobchodní saturace (B1) Příklad č. 2 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O lk ………. 35 500 Vo ………… 24 000 Kč (potraviny) IKS ……… 0,9 I MR ………. 1,2 Normativ využití m2 prodejní plochy: 100 000Kč/ m2 /rok Skutečné prodejní plochy: 3 000 m2 Výpočet příkladu č. 2 - Index maloobchodní saturace (B1) IMS lk = (35 500 x 24 000 x 1,2 x 0,9) /3000 IMS lk = 306 720 kč/m2/rok Index maloobchodní saturace (B1) - Příklad za bonusový bod Příklad č. 3 Zjistěte, jaká je nasycenost trhu prodejními plochami (zda je tam volný kupní potenciál) v jednom městě Moravskoslezského kraje na základě výpočtu indexu maloobchodní saturace, máme-li tyto údaje: O lk ………. 12 500 Vo ………… 19 000 Kč (potraviny) IKS ……… 0,8 I MR ………. 0,7 Normativ využití m2 prodejní plochy: 100 000Kč/ m2 /rok Skutečné prodejní plochy: 1 500 m2 Výpočet příkladu č. 3 - Index maloobchodní saturace (B1) IMS lk = (12 500 x 19 000 x 0,7 x 0,8) /1 500 IMS lk = 88 666,66 kč/m2/rok Metoda plošného standardu (B2) Příklad č. 1 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel …………….. 20 000 Plošný standard…………… 300 m2 / 1000 obyv. I K S = 0,85 I M R = 1,1 Prodejní plochy skutečné….. 15 000 m2 (rozšířený vzorec: KP p p = O l k * PS i * I M R * I K S Plošný standard je vyjádřen v m2 připadajících na 1000 obyvatel sídelního útvaru. Plošný standard: m2/ 1000 obyvatel !!! Jaký vzorec použijeme pro výpočet? > Výpočet příkladu č. 1 - Metoda plošného standardu (B2) KP p p = 20 x 300 x 1,1 x 0,85 = 5 610 m2 ∆ KP p p = 5 610 - 15 000 = - 9 390 m2 Odpověď: V dané lokalitě není volný kupní potenciál. Je zde mnoho firem a silná konkurence, která dříve nebo později povede k zániku nejslabších z nich. Metoda plošného standardu (B2) Příklad č. 2 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel …………….. 30 000 Plošný standard…………… 400 m2 / 1000 obyv. I K S = 0,9 I M R = 1,2 Prodejní plochy skutečné….. 16 000 m2 Výpočet příkladu č. 2 - Metoda plošného standardu (B2) KP p p = 30 x 400 x 1,2 x 0,9 = 12 960 m2 ∆ KP p p = 12 960 - 16 000 = - 3 040 m2 Odpověď: V dané lokalitě není volný kupní potenciál. Je zde mnoho firem a silná konkurence, která dříve nebo později povede k zániku nejslabších z nich. Metoda plošného standardu (B2) - Příklad za bonusový bod Příklad č. 3 Zjistěte, zda v daném městě je ještě volný kupní potenciál pro případný vstup, jestliže jsou dány tyto údaje: Počet obyvatel …………….. 35 000 Plošný standard…………… 450 m2 / 1000 obyv. I K S = 0,85 I M R = 0,95 Prodejní plochy skutečné….. 10 000 m2 Výpočet příkladu č. 3 - Metoda plošného standardu (B2) KP p p = 35 x 450 x 0,85 x 0,95 = 12 718,13 m2 ∆ KP p p = 12 718,13 - 10 000 = 2 718,13 m2 Odpověď: V dané lokalitě je volný kupní potenciál. Je zde slabá konkurence. Podmínky pro vstup nové firmy jsou příznivé. Děkuji za pozornost J https://web.microsoftstream.com/video/7805a383-c9a3-4eac-9735-f4badeaec807 ODKAZ NA NAHRANÝ SEMINÁŘ Děkuji za pozornost J https://web.microsoftstream.com/video/7805a383-c9a3-4eac-9735-f4badeaec807