Optika Zdraví Optika Zdraví sídlí v Ostravě na Nádražní ulici. Klíčovou výrobkovou řadou pro tuto optiku jsou brýle, jejichž prodej tvoří téměř polovinu tržeb optiky. Kromě této řady, prodává optika také kontaktní čočky, další doplňky a poskytuje optometrické služby. Optika zaměstnává na plný úvazek 2 optiky a dva prodejní asistenty, na poloviční úvazek jednoho technika. Optika má provozovnu o velikosti 400 m2 . Tržní a konkurenční situace Prodej brýlí na ostravském trhu dosáhl během roku 2002 30 000 kusů a v roce 2003 by mohl vzrůst na 33 000 kusů. Konkurenci Optiky Zdraví představuje šest firem s velmi dobře vybavenými prodejnami. Dvě z těchto konkurenčních firem mají své provozovny v bezprostřední blízkosti Optiky Zdraví. Konkurenční společnosti zdůrazňují rychlé vyřizování objednávek a výhodný poměr cena/kvalita. Konkurenční prodejny mají v průměru 600 m2 a pracují v nich až tři optici. Všichni konkurenti mají půlstránkovou reklamu ve Zlatých stránkách a využívají reklamy v regionálních rozhlasových a v regionálních novinách. Většina všech reklamních výdajů je směřována na propagaci prodejny. Obchodní situace Optiky Zdraví Optika Zdraví prodala v roce 2002 3 000 kusů brýlí a tím získala na trhu s brýlemi tržní podíl 10 %. V tabulce jsou uvedeny položky hospodaření optiky za rok 2002. Služby optiků Brýle Kontaktní čočky Doplňky Průměrná cena Kč/j. 900 1800 2000 120 Počet zákazníků 4000 3000 1500 6000 V tis. Kč Variabilní náklady prodaného zboží 1900 2700 1500 360 Ostatní variabilní náklady 0 120 60 0 Fixní náklady Mzdové náklady prodejních sil 0 315 105 20 Mzdové náklady optiků 500 0 0 0 Mzdové náklady techniků 0 200 0 0 Výrobková reklama 20 165 65 0 Nájem 1000 1500 400 100 Reklama prodejny 250 Správní režie 1500 Úkoly: a) Zjistěte tržby celkové a pro jednotlivé produktové řady, provozní výdaje a provozní zisk celého obchodu. b) Proveďte kalkulaci celkového krycí příspěvku pro jednotlivé produktové řady a prodejnu jako celku. c) Proveďte kalkulaci procentuálního variabilního krycího příspěvku pro jednotlivé produktové řady. d) Stanovte obchodní (udržovací) a hrubou ziskovou marži celkového obchodu.