TYPY TRŽNÍCH STRUKTUR A DOKONALÁ KONKURENCE TYPY TRŽNÍCH STRUKTUR •Chování firmy je ovlivněno typem tržní konkurence, ve které se nachází •Rozlišujeme čtyři základní typy tržní struktury: ØDokonalá konkurence ØMonopol ØOligopol ØMonopolistická konkurence •Při určování typu tržní struktury není rozhodující velikost podniků, ale počet subjektů na příslušném trhu TYPY TRŽNÍCH STRUKTUR NA STRANĚ NABÍDKY Typ struktury/ kritérium Dokonalá konkurence Nedokonalá konkurence Monopol Oligopol Monopolistická k. Počet firem Velký počet malých firem jedna Malý počet firem s výrazným tržním podílem Velký počet malých firem Produkt Homogenní (stejnorodý) Specifický (bez blízkých substitutů) V různé míře diferencovaný diferencovaný Vliv na cenu žádný silný částečný částečný Bariéry vstupu žádné (volný vstup) Výrazné (v podstatě uzavřený vstup) Částečné bariéry vstupu Volný vstup do odvětví TYPY TRŽNÍCH STRUKTUR NA STRANĚ POPTÁVKY •Na straně poptávky rozlišujeme tyto typy tržní struktury: ØDokonalá konkurence ØMonopson (síla monopsonu je schopnost kupujícího ovlivnit cenu ve svůj prospěch) ØOligopson ØMonopolistická konkurence Ø •Ekonomická realita není černobílá a málokdy má čistou podobu odpovídající modelu !!! VÝROBNÍ A ALOKAČNÍ EFEKTIVNOST •Každý typ konkurence vykazuje určitý stupeň výrobní a alokační efektivnosti ØVýrobní efektivnost vFirma vyrábí s minimálními průměrnými náklady ØAlokační efektivnost vFirma vyrábí takový objem produkce, který je poptáván CO JE VLASTNĚ KONKURENCE? •Konkurencí rozumíme proces střetávání protikladných zájmů ekonomických subjektů, které vystupují na trhu ØTržní konkurence vKonkurence cenová vKonkurence necenová ØMimotržní konkurence – zahrnuje vedle legálních metod (lobbing) i nelegální postupy (korupce), dále sem patří nástroje typu ekologických, hygienických, bezpečnostních předpisů, které omezují přístup konkurentů na trhu určitých výrobků a služeb) ¢ DOKONALÁ KONKURENCE ¢ ¢„Dokonalý trh je oblast…., kde je mnoho kupujících a prodávajících, kteří jsou všichni ve střehu a všichni mají dokonalé informace o záležitostech ostatních, takže cena komodity je v celé oblasti prakticky vždy stejná“ ¢ (Alfred Marshall, Principy ekonomie) 1.Obrázek TC DK - PŘEDPOKLADY •V odvětví působí velký počet prodávajících a kupujících, kdy žádný z nich není schopen ovlivnit cenu = firmy jsou cenovými příjemci (price takers) •Volný vstup do odvětví ani neexistují žádné překážky pro odchod z odvětví •Všechny výrobní faktory jsou dokonale mobilní •Homogenní produkt •Všichni výrobci i spotřebitelé mají dokonalé informace o produktech i jejich ceně •Firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitel o maximalizaci užitku DOKONALÁ KONKURENCE – AR, MR •Pokud firmy nemají vliv na cenu, potom bude poptávková křivka po určitém statku horizontální = poptávka po produkci dané firmy je dokonale elastická •!!! Pozor, poptávka po produkci jedné firmy je vodorovná, ale tržní poptávková křivka (poptávka po produkci celého odvětví) je klesající !!! •Horizontální křivka „d“ je zároveň i křivkou průměrného a mezního příjmu (jsou totožné) •Cena a poptávková křivka, které čelí jednotlivé firmy v DK se může v závislosti na vývoji trhu statku měnit DK – ROZHODNUTÍ FIRMY O ROZSAHU PRODUKCE •Cílem firmy je maximalizace zisku •Jediný způsob, jak ovlivnit celkové příjmy je objem produkce firmy při dané ceně •Objem produkce závisí na vztahu mezi mezními náklady (MC) a mezními příjmy (MR) •Platí „zlaté pravidlo maximalizace zisku“ MR = MC ØPokud je MR > MC firma nerealizuje zisk, který by mohla, protože vyrábí málo, je zde prostor pro zvýšení výroby ØPokud je MR < MC vyrábí víc než je optimum a realizuje ztrátu (za VF zaplatí víc než jí přinese poslední prodaná jednotka produkce) •Křivka nabídky firmy je dána rostoucí částí MC, zespodu ohraničená minimem průměrných variabilních nákladů (AVC) •DK firma je výrobně i alokačně efektivní DK – ROZHODNUTÍ FIRMY O ROZSAHU PRODUKCE DK FIRMA S EKONOMICKÝM ZISKEM •Uvažujeme ekonomický zisk •Ke grafickému určení budeme potřebovat křivku průměrných nákladů ¢ DK FIRMA S EKONOMICKOU ZTRÁTOU •Pokud je cena (průměrný příjem) nižší než průměrné náklady, DK firma dosahuje ekonomické ztráty ¢ DK BOD UZAVŘENÍ FIRMY •Pokud firma v krátkém období dosahuje ztráty musí se rozhodnout, zda bude ve výrobě pokračovat a tuto ztrátu minimalizovat nebo svou činnost ukončí •K tomuto rozhodnutí jí slouží kritéria ceny a průměrných variabilních nákladů (AVC) •P = AVC - bod uzavření firmy – v tomto bodě firma ukončí výrobu, protože není schopna pokrýt ani část fixních nákladů a pokračováním ve výrobě by se ztráta zvyšovala neboť nedochází ani k pokrytí nákladů variabilních •pokud firma dosahuje ztráty, ale P > AVC, firma bude pokračovat ve výrobě a očekávat zlepšení • ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢