NEDOKONALÁ KONKURENCE ZNAKY NEDOKONALÉ KONKURENCE •firma může ovlivnit tržní cenu, je cenovým tvůrcem (pricemaker) •Nedokonalé informace (asymetrie) •Diferencovaný produkt •Existují bariéry vstupu do odvětví • •Skutečnost, že firma může ovlivnit cenu se odráží na vývoji celkových příjmů (výnosů), vývoji průměrného příjmu (ceny) a mezního příjmu VÝVOJ PŘÍJMŮ V NEDOKONALÉ KONKURENCI VÝVOJ PŘÍJMŮ V NEDOKONALÉ KONKURENCI •Pro celkové příjmy platí TR = P ∙ Q •Firma čelí klesající poptávkové křivce, která zároveň vyjadřuje vývoj průměrných příjmů (AR) neboť, pokud chce firma prodat dodatečnou jednotku produkce musí snížit její cenu, tedy cenu celé produkce •Mezní příjem (MR) je pak dán dodatečným příjmem z prodeje dodatečné jednotky, který je zmenšený o ztrátu způsobenou prodejem všech ostatních jednotek za sníženou cenu (to je také důvod, proč křivka MR klesá 2x rychleji než AR) a proč je MR ˂ P • • VZTAH PŘÍJMŮ A CENOVÉ ELASTICITY •V první fázi je cenová elasticita poptávky v absolutní hodnotě větší než 1 (D je elastická), a proto je pokles ceny vyrovnán zvýšením prodejů (TR rostou) •Ve druhé fázi je cenová elasticita D v absolutní hodnotě menší než 1 (D je neelastická) již zvýšení prodejů nestačí kompenzovat pokles ceny a TR klesají •TR jsou ve svém maximu v bodě, kdy MR = 0 MONOPOL ¢ ¢ ¢„Monopolisté udržují trvalý nedostatek zboží na trhu…. a prodávají své zboží o mnoho dráže než je jeho přirozená cena.“ ¢ ¢Adam Smith MONOPOL •Podmínky existence monopolu ØJediná vyrábějící a prodávající firma v odvětví (nabídka firmy je zároveň nabídkou odvětví) ØExistence bariér, které znemožňují jiným firmám vstup do odvětví (administrativní, právní, přírodní, ekonomické povahy) ØVýroba a prodej produktu, který nemá dostupný substitut ØAsymetrie informací Ø ZISK MONOPOLU •Zisk monopolu je dán rozdílem TR a TC •Vychází ze zlatého pravidla maximalizace zisku ¢MR = MC •Nákladové podmínky firmy jsou dány jejím vnitřním fungováním (tvar písmene U) •Monopol může maximalizovat zisk buď stanovením ceny (spotřebitel musí tuto cenu akceptovat) nebo stanovením objemu produkce, to vše s ohledem na tvar poptávkové křivky •V monopolním odvětví je zisk dlouhodobým jevem, nicméně nemusí být zaručen vždy (tržní poptávka se může z různých důvodů změnit) ¢ 1.Obrázek TC ZISK MONOPOLU ZISK MONOPOLU 1.Obrázek TC MONOPOL S NORMÁLNÍM (NULOVÝM) ZISKEM NEBO ZTRÁTOU 1.Obrázek TC NABÍDKOVÁ KŘIVKA MONOPOLU •Jelikož neexistuje vztah mezi množstvím a cenou (monopol si tyto stanovuje sám, dle svého uvážení) NENÍ MOŽNÉ SESTROJIT NABÍDKOVOU KŘIVKU MONOPOLU!!! EFEKTIVNOST MONOPOLU •Monopol je výrobně (vyrábí s vyššími průměrnými náklady) i alokačně (vyrábí a prodává méně množství za vyšší cenu) neefektivní ØPřebírá část přebytku spotřebitele (vznik nákladů MV) ØVznikají náklady mrtvé váhy ¢ REGULACE MONOPOLU •Antitrustové zákony – zakazují určité chování firmy na trhu a omezují různými způsoby sílu monopolu. •Daňová politika •Možnost převést monopol do státního vlastnictví •Cenová regulace •V ČR např. ÚOHS neboli Antimonopolní úřad ¢ PŘIROZENÝ MONOPOL •Situace, kdy výroba určitého produktu jedinou firmou je méně nákladná, než kdyby výrobu zajišťovalo více firem •Důvodem jsou vysoké vstupní (fixní) náklady, je zde tedy významná úloha úspor z rozsahu •Vyskytuje se v odvětvích, která jsou označována jako síťová •Cílem jeho regulace je donutit takovou firmu, aby se chovala tak, jako kdyby působila v konkurenčním prostředí (regulace podle mezních či průměrných nákladů) OLIGOPOL ¢ ¢ ¢„Nikdo nemůže po oligopolní firmě chtít, aby byla velká a umožňovala rozsáhlé investice a pokročilou organizaci a technologii, a zároveň aby byla malá a soutěživá a tlačila tak na ceny a alokační efektivnost“ ¢ ¢J. K Galbraith OLIGIPOL •Mezi prvními se této problematice věnoval francouzský ekonom A. Cournot (2.po. 19. stol), který popsal problematiku duopolu •Cournotův model dále rozpracoval francouzský matematik J. Bertrand •Znaky oligopolní struktury ØMalý počet producentů, kteří si vzájemně konkurují ØFirmy jsou cenovými tvůrci (price makers) ØVysoká vzájemná závislost firem na jejich chování a ekonomických výsledcích ØProdukt může být víceméně stejný (homogenní oligopol) nebo může být vnímán diferencovaně (diferencovaný oligopol) Ø 1.Z malého počtu firem v odvětví vyplývá, že jednotlivé firmy mají poměrně velký podíl na celkové nabídce odvětví. Malý počet firem v odvětví nemusí nutně znamenat, že firmy jsou velké 2.Rozhodne-li se firma v podmínkách oligopolu změnit cenu nebo rozsah produkce, působí to na rivaly v odvětví, protože to ovlivní jejich prodeje a zisky. 3.Homogenní oligopol – v prací není velký rozdíl mezi produkty (cement, baterie apod.) ale i zde jsou produkty některých firem preferovány před jinými Diferencovaný oligopol – odvětví, kde výrobky uspokojují do značné míry stejné potřeby, ale jsou vnímání jako diferencované. Roli zde hraje image značky, spolehlivost, energetická náročnost (auta, počítače, letadla) OLIGOPOL A ZALOMENÁ POPTÁVKOVÁ KŘIVKA •Vzájemná závislost firem v oligopolní struktuře vede k tomu, že nelze určit poptávkovou křivku bez znalosti chování konkurenčních firem v odvětví • • • • ¢ • •Jde o to, že pokud firma A sníží cenu, budou ji ostatní firmy následovat, aby nepřišly o svůj tržní podíl. Pokud firma A cenu zvýší, ostatní ji firmy nebudou následovat a firma A ztratí část tržní poptávky. ¢ 1.Obrázek TC TYPY OLIGOPOLU - TVORBA CENY •Jak může oligopol tvořit cenu? ØSmluvní oligopol (kartel) üfirmy uzavřou dohodu o cenách případně rozsahu produkce üKartel se navenek chová jako monopol üJde o maximalizaci zisku celého odvětví üZpravidla je zakázán ØOligopol s dominantní firmou (cenové vůdcovství) üJedna z firem je cenovým vůdcem a menší konkurenti (konkurenční lem) ji s cenou následují ØParalelní tvorba cen üFirmy stanovují cenu na podobné úrovni, aniž by o tom jednaly ØBarometrická tvorba cen üPokud v odvětví působí firma, která se svou cenovou politikou byla úspěšná, budou ji ostatní firmy napodobovat TYPY OLIGOPOLU ¢Smluvní oligopol - kartel ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Oligopol s dominantní firmou • • • • • Výsledek obrázku pro oligopol se zalomenou poptávkovou křivkou OLIGOPOL A ROZHODOVÁNÍ O CENĚ •S problematikou rozhodování o cenách v oligopolní struktuře je úzce spojena problematika Teorie her (jejími autory jsou John von Neumann a Oskar Morgenstern – 40. léta. 20. století) a Nashovy rovnováhy, která spočívá ve strategii, která má pro hráče vždy nejlepší výsledek bez ohledu na jakoukoliv akci protihráčů •Podrobněji se této problematice budeme věnovat v navazujícím studiu ¢ MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE •Znaky monopolistické konkurence ØVelký počet firem v odvětví ØDiferenciace produktu ØPoměrně snadný vstup do odvětví (neexistence bariér) ØFirma je cenovým tvůrcem •Každá firma vyrábí natolik diferencovaný produkt, že si stanovuje vlastní cenu – chová se jako monopol. MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE •Firma má monopol nad svou produkcí – sama si stanoví ceny •Poptávková křivka po produkci firmy je vysoce elastická, protože další firmy nabízejí substituty. •V krátkém období firma může realizovat monopolní zisk – sklon poptávkové křivky. •V dlouhém období je ale tento monopolní zisk stlačen na nulu v důsledku pohybu mezi odvětvími (Monopolní zisk přiláká konkurenci a poptávka po produkci firmy klesne. Nové firmy přicházejí do odvětví do doby, kdy není monopolní zisk nulový) • MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢