11. přednáška Marketing neziskových organizací Ing. Karin Gajdová, Ph.D. •Ekonomika neziskových organizací > Struktura přednášky •Marketing v neziskových organizacích •Specifika •Marketingový plán – postup •Marketing služeb •Pojmy marketingu •Pozitiva a negativa marketingu neziskových organizací • • Marketing v neziskových organizacích •marketing NO je součástí procesu řízení, zaměřuje se na identifikaci, předvídání a uspokojování, požadavků zákazníka s cílem uspokojit potřeby klientů. •marketing prakticky znamená umění nabídnout poptávané výrobky nebo služby ve správný čas a na správném místě, za odpovídající cenu, s účinnou reklamou a podporou prodeje těm správným klientům. •podstatou marketingu je soulad potřeb vnějšího světa s účelem, cíli a zdroji instituce, nebo také může být marketing vnímán jako podnik viděný z hlediska zákazníka. •Společným prvkem definic marketingu je uspokojení potřeb zákazníků. • Specifika marketingu neziskových organizací •Nefunguje zde klasický tržní mechanismus, kde je tvorba ceny důsledkem střetu nabídky, poptávky a konkurence. •A z toho vyplývají tato specifika: •cena na trhu není tvořena nabídkou a poptávkou •konkurenční prostředí v daných podmínkách nepůsobí nebo neexistuje •zisk není měřítkem efektivnosti hospodaření organizace > Marketingový plán - postup •Provázání marketingového a strategického plánu •Marketingový průzkum (zjištění potřeb a přání klientů) •Marketingové cíle (akční - poskytují měřitelné výsledky; cíle v oblasti prezentace – nejsou měřitelné) •Prezentace organizace •Marketingový mix •Obsah marketingového plánu (shrnutí, analýza cíle, postupy atd.) •Komunikační kampaň (vytvoření profilu) •Zhodnocení > Marketing služeb •Pro marketing v neziskovém sektoru je charakteristické jeho zaměření převážně na marketing služeb, který se vyznačuje vysokým kontaktem se zákazníkem. •Marketing služeb, který je typický i pro neziskový sektor a je specifický tím, že hlavním předmětem obchodu není výrobek, ale služba. Cílem sociálního marketingu není prodat, ale ovlivnit sociální chování lidí. > Pojmy marketingu •Marketingové plánování •Marketingová strategie •Marketingový mix •Public relations > Pozitiva marketingu NO •Organizace se dostávají do situace rostoucí soutěživosti o získání klientů a příjmů. Lze pozorovat narůstající znaky konkurenčního prostředí. •Rostoucí nároky klientů vyžadují aplikaci alespoň některých marketingových nástrojů. •Výsledky marketingového průzkumu jsou zásadním vstupem pro proces strategického managementu. •Nedostatek dotačních zdrojů vyžaduje rozvoj podnikatelské činnosti, jako doplňkového zdroje příjmů. > Negativa marketingu NO •Problematika absence konkurenčního prostředí (x dočasný stav) •Marketing neziskových organizací je spojen s neadekvátními náklady (x záleží na marketingovém strategickém plánu) •Marketingový výzkum např. pro nemocnici je pseudovědecký, neboť spotřebitelé nemají preferenci (x již v současné době je spotřebitel ochoten cestovat větší vzdálenost do kvalifikovanějšího zdravotnického zařízení) •Sociální služby nemají tržní charakter (x dočasný stav) •Rozhodnutí spotřebitelů se nerealizuje podle ekonomicky standardních zákonů (x marketing je nutno přizpůsobit potřebám a prostředí neziskového sektoru) >