STÁT A JEHO ROLE V EKONOMICE TRH A MIKROEKONOMICKÁ ÚLOHA VLÁDY  Existují dvě instituce, jejichž prostřednictvím jsou přijímána rozhodnutí o rozmístění zdrojů:  trh  Vláda (stát)  Většina ekonomik světa jsou ekonomiky smíšené (kombinace konkurenčního soukromého podnikání s určitou mírou státní intervence)  Ekonomické cíle vlády v mikroekonomické rovině spočívají zejména:  Ve vytváření prostředí příznivého pro působení tržního systému  V nápravě tržních selhání  V modifikace některých důsledků tržní regulace VYTVÁŘENÍ PROSTŘEDÍ PŘÍZNIVÉHO PRO PŮSOBENÍ TRŽNÍHO SYSTÉMU  V této oblasti můžeme rozlišit dvě významné aktivity:  Vytváření právního a institucionálního rámce pro efektivní působení tržního mechanismu  Jejich cílem je vytváření vhodného prostředí pro působení automatických regulačních procesů  Stát stanovuje „pravidla hry“, vymezuje vlastnická práva a tvoří právní rámec a zabezpečuje jeho vynutitelnost  Podporu konkurence  Konkurence je základem regulačního mechanismu v tržní ekonomice  Používá protimonopolní zákony a reguluje přirozené monopoly NÁPRAVA TRŽNÍCH SELHÁNÍ  Jedná se o případy, kdy trh selhává při optimální alokaci vzácných zdrojů.  Společnou podstatou této skupiny problémů je deformace tržní ceny.  nedokonalá konkurence  asymetrické informace  veřejné statky  externality  nekomplexní trhy NEDOKONALÁ KONKURENCE  Příčiny vzniku:  Úspory z rozsahu  Bariéry konkurence  Tajné dohody mezi soutěžiteli  Základní formy NDK:  Monopol (přirozený, administrativní, koluzivní)  Oligopol  Monopolistická konkurence  Přirozený monopol  Nástroje řešení přirozeného monopolu  Veřejné (státní) vlastnictví monopolu  Veřejná (státní) regulace monopolu  Protimonopolní zákony  Výběrová řízení pro přirozené monopoly  Nezasahování ASYMETRICKÉ INFORMACE  Jsou běžnou součástí tržního prostředí  Některý z tržních subjektů nemá dokonalé informace  Dostupné informace buď chybí nebo jsou zkreslené  Na trhu dochází k tzv. „informační převaze“  Možné zásahy státu:  Legislativní (např. nařízení označovat výr. cenou, složením, možnost odstoupení od nevýhodné smlouvy, atd.)  Informování v krizových situacích (veřejnoprávní média)  Tržní řešení:  Signalizační chování  Lepší prověřování informací hůře informovanou stranou ASYMETRICKÉ INFORMACE  Na základě asymetričnosti informací vznikají dva jevy:  Morální hazard informovaný subjekt maximalizuje svůj užitek snižováním užitku ostatních (neinformovaných)  Nepříznivý výběr vede k vytěsňování kvalitnějšího zboží z trhu zbožím méně kvalitním problém Černého Petra VEŘEJNÉ (KOLEKTIVNÍ) STATKY  Z anglického public goods (někdy také kolektivní statky)  Čisté kolektivní statky  Smíšené kolektivní statky  Čisté kolektivní statky  Jsou poměrně vzácné  Vláda rozhoduje o jejich alokaci a o tom, zda a kolik jich bude poskytnuto  Musí splňovat dvě vlastnosti  Jejich spotřeba má nedělitelný charakter  Nevylučitelnost ze spotřeby (pokud neexistuje možnost někoho vyloučit, neexistuje ochota spotřebitelů za spotřebu platit)  Není možné stanovit cenu  ČKS s kolektivní spotřebou (neexistence volby o spotřebě – obrana)  ČKS s fakultativní spotřebou (spotřebitel si může volit zda VS bude spotřebovávat či nikoliv) VEŘEJNÉ (KOLEKTIVNÍ) STATKY  Smíšené kolektivní statky  Nesplňují jednu z charakteristik (nevylučitelnost, nedělitelnost  Existují 2 druhy  Statky poskytované za poplatek (nerivalitní spotřeba)  Statky v podobě „společných zdrojů“ (rivalitnost a nevylučitelnost) – musí existovat autorita, která svými intervencemi zařídí, aby nedošlo k vyčerpání zdrojů)  Shrnutí Spotřeba Vylučitelná Nevylučitelná rivalitní Čisté soukromé statky Společné zdroje nerivalitní Smíšené kolektivní statky Čisté kolektivní statky VEŘEJNÉ (KOLEKTIVNÍ) STATKY  Způsob poskytování kolektivních statků:  Produkce realizovaná veřejným sektorem  Produkce realizovaná ve spolupráce veřejného a soukromého sektoru  Produkce realizovaná soukromým sektorem  Způsob financování kolektivních statků  Čisté kolektivní statky budou hrazeny z veřejných rozpočtů (daní)  Smíšené kolektivní statky a tzv. společné zdroje pak kombinací zdrojů z veřejných rozpočtů a příjmů z uživatelských poplatků spotřebitelů  S veřejnými statky se pojí problém černého pasažéra EXTERNALITY  Jsou chápány jako vazba mezi funkcemi užitku rozdílných ekonomických subjektů, která vzniká mimo trh  Ekonomická teorie je definuje jako vedlejší efekty ekonomické aktivity (výroby, spotřeby), které neprocházejí trhem (jsou externími efekty)  Pozitivní  vzniká pozitivní přínos (užitek), za který spotřebitel neplatí  situace, kdy činnost jednoho subjektu přináší prospěch jinému subjektu a ten náklady s ním spojené nemusí hradit  Negativní  negativní vliv, resp. ztrátu, z kterou spotřebitel nezíská žádnou kompenzaci  situace, kdy činnost jednoho subjektu přináší náklady jinému subjektu, které mu nejsou hrazeny a přitom z nich současně nezískává žádnou výhodu STÁTNÍ INTERVENCE PŘI ŘEŠENÍ EXTERNALIT  Stát má 2 možnosti řešení externalit nebo jejich kombinaci:  Administrativní řešení ze strany veřejného sektoru  Tržní způsoby řešení na straně soukromého sektoru  Administrativní řešení externalit  Piguova daň/dotace (nejvyužívanější)  Právní nástroje zakazující/podporující produkci externalit  Regulační nástroje  Vlastní produkce  Tržní způsoby řešení externalit  Založeny na tom, že stát vytvoří podmínky pro individuální řešení mezi soukromými subjekty na trhu, tzn. na základě soukromého vyjednávání (Coaseho teorém)  Pravidla odpovědnosti a povinnost odpovědného za škodu  Veřejný systém evidence vlastnických práv  Přidělení práva hospodaření  Internalizace externalit MODIFIKACE DŮSLEDKŮ TRŽNÍ REGULACE  Tržní mechanismus není schopen zajistit existenci všech druhů dílčích trhů, které jsou nezbytné k pokrytí veškeré poptávky  Vybrané trhy nejsou schopny fungovat na bázi efektivnosti a dosahování optimální úrovně výstupu a ceny (vlivem rizika)  Např. životní pojištění nebo trh práce, který nedokáže absorbovat nabídku práce ze strany důchodců  Řešení: přerozdělování důchodu, např. vytvoření sociálního systému (systém daní a transferových plateb) Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺