Přecházíme k obsahu 5. tématu o klíčových kompetencích a základních dovednostech, které je členěno na 5.1, 5.2 a 5.3. 5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Přecházíme k doporučením EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Přecházíme k evropskému kvalifikačnímu rámci pro celoživotní učení. Přecházíme k stanoviskům sociálních partnerů na evropský kvalifikační rámec pro celoživotní učení. Stanoviska sociálních partnerů Přecházíme k stanoviskům sociálních partnerů na evropský kvalifikační rámec pro celoživotní učení. Přecházíme k identifikaci klíčových kompetencí a základních dovedností. 5.2 Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností Přecházíme k názorům Evropské komise na klíčové kompetence a základní dovednosti. Přecházíme ke skupinám a modelům klíčových kompetencí. Přecházíme k popisu předmětových klíčových kompetencí. Předmětové klíčové kompetence • KOMUNIKACI V MATEŘSKÉM JAZYCE Tyto kompetence představují schopnost vyjádřit a interpretovat myšlenky, pocity a informace v ústní i psané podobě a zapojit se do komunikace v různých sociálních kontextech – v práci, doma i při volnočasových aktivitách. • • KOMUNIKACI V CIZÍM JAZYCE Tyto kompetence zahrnují stejné oblasti (produktivní i receptivní dovednosti v psané i mluvené podobě) jako komunikace v mateřském jazyce. Úroveň osvojení cizího jazyka ovšem nemusí být shodná s jazykem mateřským a pro různé cizí jazyky se liší. • • MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI A KE KOMPETENCÍM V OBLASTI PŘÍRODNÍCH VĚD A TECHNOLOGIÍ Matematická gramotnost představuje schopnost písemně i z hlavy sčítat, odečítat, násobit a dělit a užívat tyto operace k řešení problémů v každodenním životě. Důraz je kladen spíše na proces řešení problémů než na samotný výsledek, na prováděnou činnost spíše než na žákovy znalosti. V přírodních vědách se jedná o znalosti a metodologie, které lze použít k vysvětlení jevů v okolním světě. Technologie představuje aplikaci znalostí jako prostředek, kterým člověk ovlivňuje prostředí, v němž žije. • • INFORMAČNÍM A KOMUNIKAČNÍM TECHNOLOGIÍM Jedná se o schopnost používat multimediální technologie a využívat je k vyhledávání, ukládání, vytváření, prezentování, třídění a k výměně informací. Přecházíme k popisu nad-předmětových klíčových kompetencí. Nad-předmětové klíčové kompetence Přecházíme k prioritám při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností. Přecházíme k významu aktivního občanství a lidského kapitálu v rovině klíčových kompetencí. Nyní si odpovíme na otázku: „Proč by měly být klíčové kompetence multifunkční?“ Klíčová slova: použitelnost klíčových kompetencí v sociálních situacích, východisko pro celoživotní učení.