EVSBPPPO Profesní poradenství Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné zima 2021 Rozsah 2/1/0. 4 kr. Ukončení: z. Vyučující Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející) Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící) Garance Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy - Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová Předpoklady FAKULTA (OPF) &TYP_STUDIA ( B ) & FORMA ( P ) K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech. Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 Mateřské obory/plány • Hotelnictví (program OPF, B6503GAHOT) • Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN) • Sociální management (program OPF, B_HOSPOL) • Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL) Cíle předmětu Kurz seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně-technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců-mentorů v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu. Ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce. Rozvíjí klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills) studentů. Osnova 1. Úvod do profesního poradenství 2. Systém a organizace profesního poradenství 3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie 4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích 5. Klíčové kompetence a základní dovednosti 6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost 7. Diagnostika profesního poradenství 8. Poradce v profesním poradenství 9. Klient v profesním poradenství 10. Poradenská intervence v profesním poradenství 11. Supervize v profesním poradenství 12. Zkoumání osobního života a práce 13. Utváření osobního života a práce 1. Úvod do profesního poradenství Profesní poradenství jako specifický typ pracovního poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem. 2. Systém a organizace profesního poradenství Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, videocounselling, mentoring). 3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání. 4. Pracovní a výrobně technologický proces v organizacích Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně emancipační a sociálně solidarizační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích. 5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností. 6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu. 7. Metodologie profesního poradenství Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre). 8. Poradce v profesním poradenství Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství. 9. Klient v profesním poradenství Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta. 10. Poradenská intervence v profesním poradenství Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu. 11. Supervize v profesním poradenství Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství. 12. Zkoumání osobního života a práce Osobní management - formování osobní image, interakce s ostatními a strategie osobního růstu. Učení - celoživotní učení. Práce - vyhledávání a využívání informací o životě a práci, vztah práce, života a ekonomiky. 13. Utváření osobního života a práce Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a práce. Literatura povinná literatura • HARWOOD, Ch., J. CUMMING and J. C. HALL, 2003. Imagery use in elite youth sport participants: Reinforcing the applied significance of Achievement Goal Theory. • SCHERREROVÁ, D., 2007. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Karviná: SU OPF. ISBN 978- 80-7248-450-8. doporučená literatura • DÖLZ, S., 2004. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada. ISBN 80-247-1073-0. • HERMOCHOVÁ, S., 2006. Teambuilding. Praha: Grada. ISBN 80-247-1155- 9. • HORSKÁ, V., 2009. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2450-8. • JONES et al., 2002. The impact of motivational imagery on the emotional state and self-efficacy levels of novice climbers. • MONROE, J., 2007. Ideální kariéra a zaměstnání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1947-4. • PAULÍNOVÁ, L., 2009. Mentalita hojnosti. Dolní Libchavy: Akademie Libchavy. • PETŘÍKOVÁ, R. a kol., 2008. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ. ISBN 978-80-02-02099-8. • ROSINSKI, P., 2009. Koučování v interkulturním prostředí. Nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261195-9. Výukové metody Demonstrace dovedností Seminární výuka Metody hodnocení Zápočet Informace učitele Předpokladem absolvování je aktivní zapojení do průzkumné činnosti, minimálně 70 % aktivní účast na seminářích a v interaktivních skupinových situacích. Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 116