Chování zaměstnanců v pracovní skupině Charakteristika pracovní skupiny •Definovatelné členství •Skupinové podvědomí •Představa sdíleného účelu •Vzájemná závislost •Vzájemná součinnost •Schopnost vyvíjet činnost jednotně > Styly vedení §Výběr řídícího stylu je ovlivněn silou osobnosti manažera, silou podřízených a silou situace. §V sociální psychologii a teorii managementu se uvádí tři základní styly vedení lidí Kurta Lewina: § 1.Autokratický styl §Označován jako autoritativní, diktátorský, panovačný či patriarchální §Autokraticky vedené skupiny mohou vykazovat vyšší výkon než skupiny vedené demokraticky §Podmínky za nichž je efektivnější autokratický způsobu vedení: ðKdyž pracovníci nejsou na nic jiného zvyklí, ðKdyž nejsou schopni participativně spolupůsobit, ðKdyž nemají potřebu nebo nejsou motivováni participativně působit, ðKdyž musí být učiněna rychlá rozhodnutí, ðKdyž je jisté, že akceptují rozhodnutí na základě formální autority, ðKdyž je možné provedení pokynu, aniž by museli rozumět obsahu a důsledkům tohoto pokynu. > 2.Demokratický styl §Označován jako kolegiální, informativní, styl partnerství, spolupráce, konzultativní §Hlavním znakem je zesílený zpětnovazební vztah komunikací mezi nadřízeným a podřízeným §Orientován na spolupráci vedoucího s kolektivem, na uplatnění vlastních názorů a iniciativy §Znaky vedoucího pracovníka dem. stylu: ðInformuje své spolupracovníky o závažných otázkách, ðVysvětluje členům pracovní skupiny své cíle, ðTolerantní vůči kritice a dosahuje otevřeného a volného hovoru se spolupracovníky, ðDovoluje členům pracovní skupiny, aby s ním pracovali způsobem, který oni považují za nejlepší, 3.Liberální vedení §Vedoucí pracovník se snaží neřešit problémy, problémy nevyvolávat a ani je neidentifikovat § > 4.Participativní styl vedení §Podporují pracovní výkon jen za jistých vymezených podmínek: ðKdyž zůstává dost času na rozhodnutí, ðKdyž je ohrožena formální nebo odborná autorita vedoucího tak, že je nejisté, zda pracovníci budou akceptovat pokyn, ðKdyž se pracovníci mohou motivačně rozvíjet pomocí atraktivních pobídek, ðKdyž je pravděpodobné, že pracovníci mohou přispět skutečně pravým přínosem ke zlepšení výkonu. > Pozice a role v podniku 1.Pozice §Souhrn práv a povinností, které skupina určila § jednotlivci §Konkrétní společenské postavení(bez ohledu, § zda jde o inženýra, dělníka učně, či ředitele). § 2.Role §Určitý standard jednání, který ostatní členové § skupiny očekávají od jednotlivce §Obsahuje tři značně diferencované momenty: ðOčekávání skupin podle jejich typů, ðPředstavy nositele role o jeho vlastní úloze, ðSkutečný výkon role. § > §Největší význam pro řízení podniků má studium pozicí a rolí vedoucích podniků. §Zařazeni ve formální organizaci do pozic § lineárních (ředitel, vedoucí provozu, mistr) § spojených s komplexním řízením nebo do § funkčních pozic (náměstkové ředitele, vedoucí § oborových útvarů), spojených specializovaným § řízením. § § § Pozice a role v pracovních skupinách > a)ředitel §pozice a role určená soustavou řízení, která se v dané společnosti používá, §rozeznáváme čtyři druhy vztahů mezi podřízenými a nadřízenými: ðpřevládá individuální jednání vedoucího s podřízenými a nedostatkem bývá nedostatečná koordinace. ðvyužívání neformálních kontaktů vedoucího s podřízenými (kluby, obědy) k tomu, aby byli informováni o úmyslech vedoucího a nevýhodou je zkreslený charakter informací ðvyužívání různých porad a nevýhodou zde bývá velká časová ztráta ðrozeznáváme tři možné varianty vztahů mezi podřízenými a nadřízenými – rozhoduje většina a vedoucí má právo veta; je uplatněn princip jednomyslnosti rozhodnutí, který vede k vzájemným ústupkům; rozhoduje většina a vedoucí nemá právo veta > b)specialista §pozice a role je určena jejich situací mezi špičkovým vedením a organizací §Specialisty rozeznáváme trojího druhu: 1.technici – konstruktéři, projektanti, technologové atd. 2.ekonomové – plánovači, účetní, statistikové atd. 3.personalisté – psychologové, právníci, sociologové 4. c)mistr §úlohou je zajistit průběh práce bezprostředních výrobců – dělníků §pozice a role je závislá na technologickém a organizačním stupni výroby a proto podléhá neustálým změnám §Sociální orientace je velmi různorodá podle konkrétních podmínek: 1.Identifikace s vedením - kritický k dělníkům, nepřehlíží chyby 2.Identifikace s dělníky - přijímá názory dělníků na organizaci práce 3.Dvojitá identifikace - čestnost k vedení i k dělníkům 4.Identifikace s ostatními mistry - společná situace a profesionální solidarita mistrů > Styl řízení §typy vztahů, které vznikají mezi lidmi řídícími a řízenými §Rozlišovány tři základní styly řízení: 1.autokratický – založený na zdůrazňování podřízenosti skupiny vedoucímu, 2.demokratický – účast členů skupiny na rozhodování, 3.volného průběhu – základem je relativní samostatnost členů skupiny, kterou řídí vedoucí jen částečně. > Skupinové vztahy §Tři hlediska pro určení pozice jedinců ve skupině: •1. hledisko sociální přitažlivosti a)Populární osoby b)Oblíbené osoby c)Akceptované osoby d)Trpěné osoby e)Mimostojící osoby > §2. Hledisko míry osobní moci a)Vůdcové b)Pomocníci c)Souputníci d)Osoby pasivní e)Osoby v periferní roli § §3. Hledisko skupinové akceptace jedincova prosazení ve skupině a)Osoby přehlížené b)Osoby odmítané c)Osoby osamocené d)Osoby izolované § >