Chování zaměstnanců v pracovní skupině a řešení pracovních konfliktů Mgr. Dagmar Scherrerová OPF SU Karviná Chování zaměstnanců v pracovní skupině Chování zaměstnance v pracovní skupině je ovlivněno sociálními hodnotami, sociálními normami, pracovními pozicemi a rolemi. Sociální hodnoty •Jsou představovány předměty a jevy materiální a nemateriální povahy, ke kterým zaměstnanci zaujímají hodnotící vztah •materiální, duchovní, politické, morální, estetické, v „užším slova smyslu“ •hodnotový systém podle obsahu práce, odměňování za práci, technicko-organizačních podmínek práce, fyzického prostředí, hygienických podmínek Sociální normy •Jsou nepsaná a respektovaná pravidla jako základní rys podnikové kultury •Upravují konkrétní způsob chování (vzájemný styk členů, pracovní výkon, míru respektování norem a předpisů, vztahy členů skupiny navenek) •Z hlediska osvojení sociálních norem (znalost norem, základ jejich hodnocení, druh hodnocení) Pracovní pozice �Postavení, které zaměstnanec zaujímá v sociální struktuře vztahů pracovní skupiny �Složka pracovní pozice: *kooperační - spolupráce a plnění úkolů *mocenská - rozhodování o sk. záležitostech *komunikační - dostávat a přijímat informace *odměn - dostávat odměny a disponovat s nimi Pracovní role Očekávaný standard jednání zaměstnance v pracovní situaci směřující ke splnění úkolu Etapy a faktory realizace pracovní role: *osvojení role *realizace role - způsobilost a motivace zaměstnance, zkušenosti, simultánní role *modifikace role *konflikt rolí * Konflikty v pracovní skupině •Střet protichůdných sil, tendencí nebo motivů dvou nebo více subjektů •významný je počet a hloubka konfliktů •závažné a časté konflikty způsobují emoční únavu a vedou ke zdravotním problémům •konflikt sám o sobě není patologický jev Intrapersonální konflikty (osobní - individuální) • •konflikt mezi dvěma „ano“ •konflikt mezi dvěma „ne“ •konflikt mezi „ano“ a „ne“ •konflikt pozit. apetence a negat. indukce •konflikt negat. apetence a pozit. indukce Interpersonální konflikty (meziosobní, střet skupin) �Příčiny konfliktů v pracovní skupině: *strukturální příčiny *příčiny v chování a pracovním jednání *konfliktogenní osoby * #Konflikty s věcnou pracovní podstatou je nutné uchovat ve věcné rovině a hledat jejich řešení. Řešení konfliktů •Význam pro řešení konfliktu má osobnost řídícího pracovníka. • •náhlé a připravené konflikty •zjevné a skryté konflikty •funkční a dysfunkční konflikty •krátkodobé-střednědobé-dlouhodobé konflikty Obecná pravidla řešení konfliktu •brát konflikty jako průvodní jev života •bez emocí, konflikt řešit věcně •nepodceňovat ani nepřeceňovat konflikt •nezaujatě posoudit argumenty druhé strany •nepožadovat hlavu nepřítele •nepersonifikovat věcné příčiny konfliktů Řešení konfliktu vedoucím pracovníkem •umět rozeznat náznaky blížícího konfliktu •umět konfliktu předcházet •při vzniku konfliktu neodkládat jeho řešení •pravidlo nezaujatého postoje •posuzovat objektivně •poznat stav věci a zvážit širší souvislosti •uvědomit si vlastní pozici