Veřejná správa

Týden 6

1.1          SPRÁVNÍ DOZOR

Kontrola
a dozor vně veřejné správy

Významnou činností správních úřadů jako orgánů veřejné správy je správní dozor. Oproti kontrole veřejné správy (dozoru nad správou), která, směřuje od subjektů stojících mimo veřejnou správu vůči orgánům veřejné správy (viz. následující kapitola Instituce ovlivňující a kontrolující veřejnou správu), je správní dozor směřován opačně, tj. od správních úřadů vůči fyzickým a právnickým osobám, které jsou adresáty veřejné správy (vůči dozorovaným subjektům).

 

Dozorová činnost správních úřadů zahrnuje aspekty:

·           preventivní, směřující k předcházení porušování právních předpisů,

·           represivní, využívající státně mocenských nástrojů (zákazy, sankce aj.).

 

Zejména oprávnění dozorových orgánů k používání represivních nástrojů vyžaduje, aby správní dozor

Ø  měl zákonný podklad,

Ø  byl omezen pouze na splnění sledovaného účelu

Ø  používal jen nezbytně nutných prostředků z těch, které zákon umožňuje použít.

 

Při výkonu dozoru jsou dozorové orgány povinny prokázat své oprávnění k této činnosti nejčastěji služebním průkazem nebo písemným pověřením, ale též uniformou či odznakem. Osoby podléhající dozoru musí naopak poskytovat příslušnou součinnost (i pod peněžitou sankci) spočívající ve strpění vstupu dozorového orgánu do objektu, na pozemky nebo v předkládání potřebných dokladů či ve sdělování informací.

 

Správním dozorem je např.:

o   hygienický dozor                                             ○ inspekce životního prostředí

o   stavební dozor                                     ○ požární dozor

o   veterinární dozor                                 ○ inspekce ve školství

o   dozor nad bezpečnosti práce                ○ dozor v oblasti památkové péče

o   dozor při ochraně přírody a krajiny        obchodní inspekce

o   živnostenská kontrola                           ○ celní dozor

 

Správní dozor zpravidla provádí orgány veřejné správy jako jednu z více svých činností (např. stavební dozor prováděný stavebními úřady) nebo jako svou hlavní činnost (inspekce bezpečnosti práce)

 

Nutno však doplnit, že dozorovou činnosti jsou ze zákona pověřeny v některých případech i právnické osoby (např. plynárenské podniky) nebo fyzické osoby (např. tzv. veřejné stráže, tj. myslivecké, vodní nebo rybářské stráže) a to v rámci tzv. delegace správního dozoru.

 

Při zjištění nedostatků používají dozorové orgány nejčastěji těchto nápravných či sankčních prostředků:

·           požadavek odstranění věci (např. požární dozor),

·           omezení nebo ukončení určité činnosti (např. dozor v oblasti památkové péče),

·           uzavření provozovny (např. hygienický dozor),

·           odnětí oprávnění (např. živnostenská kontrola),

·           ukládání pokut za správní delikty v rámci správního trestání (např. Česká obchodní inspekce).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PŘÍKLADY SPRÁVNÍHO DOZORU:

 

o   hygienický dozor                                             ○ inspekce životního prostředí

o   stavební dozor                                     ○ požární dozor

o   veterinární dozor                                             ○ inspekce ve školství

o   dozor nad bezpečnosti práce                ○ dozor v oblasti památkové péče

o   dozor při ochraně přírody a krajiny         obchodní inspekce

o   živnostenská kontrola                          ○ celní dozor

 

TYPICKÉ SANKČNÍ OPATŘENÍ DOZOROVÝCH ORGÁNŮ :

·           požadavek odstranění věci (např. požární dozor),

·           omezení nebo ukončení určité činnosti (např. dozor v oblasti památkové péče),

·           uzavření provozovny (např. hygienický dozor),

·           odnětí oprávnění (např. živnostenská kontrola),

·           ukládání pokut za správní delikty v rámci správního trestání (např. Česká obchodní inspekce).

 

PŘEDPOKLADY :

 zákonný podklad,

■ omezeni pouze na splnění sledovaného účelu

■ aplikace pouze nezbytně nutných zákonných prostřed-ků

 

 

VÝZNAM

           preventivní                                                                        represívní

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Shrnutí kapitoly

Před detailním rozborem činnosti státní správy a samosprávy bylo nezbytné vymezit jakým způsobem je garantována bezprostřední kontrola veřejné správy, tedy kontrola, která směřuje dovnitř veřejné správy a návazně vymezit i rozbor dozorové činnosti veřejnoprávních orgánů vně, tedy mimo
veřejnou správu.