KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Vyučující:
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Název
prezentace
Název projektu
Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě
Registrační číslo projektu
CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz

Prezentace jako
komunikační dovednost
.
Potřeba kvalitní prezentace
Vytváření prezentace a hodnotící kritéria
Prezentační technika a vizualizace prezentace
Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty)
Typy neverbálních prostředků komunikace a paralingvistické prostředky
Prostředky dramatizace mluveného projevu
Struktura přednášky

PREZENTACE JAKO KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOST
.
Cílem přednášky je:
•Vybrat si nejvhodnější typ prezentace.
•Sestavit osnovu mluveného projevu.
•Vytvořit dojem v úvodu a závěru vlastní prezentace.
•Využívat prostorovou vzdálenost (intimní, osobní, veřejnou, společenskou) ve verbální a neverbální
komunikaci.
•Naslouchat signálům svého těla a ovládat je při neverbální komunikaci.
•Uplatňovat paralingvistické prostředky v mluveném projevu.
•
•

Potřeba kvalitní prezentace
Přednes psaného textu vyžaduje předběžné načasování a umožňuje kvalitnější stylizaci projevu.
Přednes zpaměti představuje pro řečníka výhodou, že si samostatně plánuje stylizaci, fráze, věty a
časové dimenze.
Celkově je kvalita prezentace ovlivněna expertní úrovní prezentátora.
Přesvědčit může publikum racionálně, využívá-li logické argumenty.
Přesvědčit může publikum emocionálně, apeluje-li na posluchačovy potřeby, touhy, zájmy a přání.

Efekty prezentace pro posluchače
Vyššího efektu prezentátor dosáhne, dovede-li stupňovat napětí a srovná-li výhody a nevýhody
možných způsobů řešení prezentovaného projektu.
Posluchači oceňují prezentace orientované na jejich potřeby, dobrou viditelnost a slyšitelnost.
Vnímají srozumitelné a jasné návrhy, návody a dialog s každým partnerem.
Posluchači odmítají chybějící užitečnost, nesrozumitelný hlas, informační laviny v podobě složitých
informací a monolog o zájmech prezentátora. Čas na uspořádání verbální komunikace poskytuje
mluvčímu mlčení.

Vytváření prezentace
Prezentace je dialektickou jednotou dvou prvků, mezi které patří forma a obsah.
Mezi složky prezentace patří:
1) mluvčí (kdo)
2) informace a obsah (co)
3) struktura a nástroje (jak)
Cíl a výsledek prezentace ovlivňuje typ prezentace a analýza publika podle 5 P (pozice, počet,
pohlaví, poznatky a preference).

Strukturace prezentace
Struktura prezentace je spojena s tvorbou osnovy, díky které je projev přehledný.
Modely strukturování:
1) informativní
2) návrhový
3) příkladový
4) časový
5) reportovací
K hlavní části obsahu prezentace patří jádro sdělení, závěr, užitek a výstup.
Místo pro prezentaci vybírejme podle velikosti skupiny, typu akce a technického zázemí.
Posluchač nejlépe vnímá koncová sdělení.

Informativní a přesvědčovací prezentace
Informativní prezentace se využívá, když je posluchač pouze informován. Zde nepotřebujeme
prezentovat. Informace lze poslat mailem nebo poštou, ušetříme čas. Ve skutečnosti však
informativní prezentace je málokdy jen informační. Když se prezentátor představuje, zanechává stopu
v podobě svého názoru a hodnotové orientace.
Přesvědčovací prezentace poskytuje informace, zaujetí stanoviska (oficiální stanovisko pro
veřejnost), dodávání argumentů a vyjádření pocitové stopy. Nastupuje dialog. Prezentátor
přesvědčuje posluchače svou osobností, kompetentností, reakcemi na otázky a připravenými podklady.

Prodejní a panelová prezentace
Prodejní prezentace vyjadřuje synergický efekt, kdy mluvčí prodal své téma a posluchač uznal, že
téma potřebuje a téma koupil. Oba jsou spokojeni. Intenzita procesu je daná dialogem mezi mluvčím a
posluchači. Potřebné jsou argumenty, přesvědčování, definice užitečnosti tématu pro posluchače,
návrh možnosti řešení, otázky a odpovědi. Zároveň je třeba posluchače pobavit. Mít jiskru a umět
reagovat na nečekané. Vést posluchače k zá-věru metodou win-win řešení. Příkladem jsou motivační
prodejní konference při zavádění nových produktů (kick-off-meeting) na začátku nového prodejního
roku.
Panelová prezentace probíhá v rámci kongresu na určitá témata na vystavených pane-lech, aby si
účastníci udělali představu, zda je prezentované téma zajímá. V předem oznámeném čase autor provází
zájemce kolem panelů a je jim k dispozici v rámci diskuse. Panel má jako volně přístupné médium
vzbudit pozornost a stručně informovat o prezentované tématice.

Hodnotící kritéria prezentace
Připravená prezentace hodnocena podle Laswellova pravidla.
Vědět, čeho chceme dosáhnout s orientací na výsledky (kdo, co, komu, jak).
Improvizovaná prezentace hodnocena podle Pullitzerova pravidla.
Říci nebo napsat to krátce (tak, aby to posluchači četli), barvitě (tak, aby je to zaujalo), jasně
(tak, aby tomu rozuměli) a přesně (tak, aby se tím mohli řídit).

Prezentační technika
Nástěnné tabule - Flipcharty - Monitory - Projekce - Datová projekce - Diaprojektory - Video  -
Multivize

Mezi zásady počítačové prezentace patří:
1)Volba kontrastních barev a vhodného pozadí.
2)
2) Dostatečně velké obrázky se zřetelnými barvami.

3) Dostatečně velký stručný text s bezpatkovým písmem.

4) Vhodná volba fontu a délky prezentace.
5) Využívání grafů, schémat, tabulek.
6) Animace v přiměřeném měřítku.

Vizualizace prezentace
Příprava vizualizace:
1) Cestou k obrazovému ztvárnění hlavních myšlenek prezentace je vizuální plán.
1)
2) Vizualizace obsahů věcné podstaty má na rozdíl od abstraktní názornou podobu.

3) Obrazové ztvárnění postupuje od grafického nápadu až k „superfólii“.

4) Realizace grafických představ je konkrétní vytváření vizuálních prostředků.

Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty)
Prostředky verbální komunikace jsou prostředky zvukového a písemného dorozumívání pomocí slov a
znakovými symboly příslušného jazyka.
Prostředky verbální komunikace jsou otázky a vyjadřovací styly.
Otázky - otevřené, uzavřené, alternativní, sugestivní, kontrolní, protiotázky
Vyjadřovací styly - prostě sdělovací, odborný (administrativní, publicistický, umělecký)
Slohové útvary - poezie, próza, drama
Komunikát - psaný, mluvený

Prostředky verbální komunikace (média)
Média jsou materiálně technické prostředky, jimiž se realizuje masová sociální komunikace.
Psaná média jsou tiskoviny (noviny, časopisy, knihy).
Elektronická media jsou (rozhlas, televize, film, videoprogramy). Mají schopnost informovat,
přesvědčovat, ovlivňovat a manipulovat velké populace lidí. Význam v roli zprostředkovatele osvěty
a učení. Mají ovšem negativní dopady prezentací projevů vulgárního chování, násilí a agresivity.

Typy neverbálních prostředků komunikace
Zdrojem neverbální komunikace s ostatními je mimika obličeje jako výraz a zrcadlo emocí.
První z atributů řeči těla jsou pohledy oči, držení těla/posturika.
Gesta/gestika - Pohyby celým nebo částmi těla/kinezika - Doteky/haptika - Teritorium -
Vzdálenost/proxemika (intimní, osobní, skupinoví/sociální, veřejná)
Časové souvislosti jsou strukturou časových vstupů do komunikace s druhými.
Neurovegetativní reakce jsou způsoby, kterými jedinec reaguje na působící podněty.

Paralingvistické prostředky
Paralingvistické prostředky jsou souhrnem hlasových prostředků typických
pro každého jedince. První z nich (barva hlasu) je vrozená a nemůžeme ji ovlivnit.
Ostatní paralingvistické prostředky:
1) hlasitost/intenzita
2) intonace
3) artikulace
4) objem řeči
5) intruze
6) stabilita
7) tempo řeči
8) plynulost projevu
9) frázování
10) redundance

Prostředky dramatizace mluveného projevu
Jazykové dramatizační prostředky jsou aplikovány v dramatizaci mluveného projevu myšlenkovým
postupem.
Zatraktivnit mluvený projev lze s pomocí:
1) Dramatizace v textu.
2) Dramatizační otázkou.
3) Přímou řečí.
4) Větnou stavbou s krátkými větami za sebou.
5) Slovosledem s neobvyklým postavením slov.
6) Amplifikací s několikanásobným pojmenováním stejného jevu.
7) Dramatizací ve zvukové stránce řeči pomocí změn v intenzitě a výšce hlasu, důrazem a přízvukem,
včetně použití pauz.

Neverbální dramatizační prostředky
Neverbální dramatizační prostředky mají (nejde-li o balet či pantomimu) doprovodnou funkci k
verbálním prostředkům.
Jedná se o gestikulaci, mimiku a zrakový kontakt.
Řečnické triky:
Motto, slogan Slib, práce s chybou Na závěr přidat „bonbón“
Citová upoutávka Práce s pauzami a otázky Čísla a statistiky, odkazy

Shrnutí přednášky
•Důležité je pamatovat si, že dobří řečníci se nerodí, ale vytvářejí.
•Veřejný projev kultivují jejich komunikační dovednosti, jak jasně a věcně vysvětlit téma, utřídit
sdělení, aby bylo jasné a přesvědčivé.
•Řečníci potřebují rozvíjet logické, emocionální a etické výzvy k podpoře vlastních argumentů,
komunikovat důvěryhodně a zdokonalovat naslouchání.
•Neverbální sdělení může ve vztahu k verbální zprávě vystupovat jako opakování a zesílení verbální
zprávy, odpor a reakce na verbální zprávu neverbálními signály, důkaz, doplnění nebo regulace
verbální zprávy.
•V neverbálním chování je nejvyšší důraz kladen na neverbální projevy v oblasti obličeje a hlavy.
Na druhém místě jsou pohyby paží a rukou a pak teprve pohyby a pozice těla a nohou.