KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Vyučující:
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Název
prezentace
Název projektu
Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě
Registrační číslo projektu
CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz

Komunikace
ve skupině a pomocí prostředníka
.
Skupinové komunikační modely
Zásady diskuse
Role v týmu a výběr členů týmu, týmové vyjednávání
Telefonování jako komunikační dovednost
Komunikace prostřednictvím elektronických médií (sociální sítě)
Pravidla komunikace v hromadných sdělovacích prostředcích
Struktura přednášky

KOMUNIKACE
VE SKUPINĚ
A POMOCÍ PROSTŘEDNÍKA
.
Cílem přednášky je:
•Analyzovat mýty o komunikaci v týmové práci a spolupráci.
•Posoudit zrání skupiny s ohledem na její vývoj.
•Upravovat skupinovou a týmovou dynamiku.
•Definovat výstup ze skupinové diskuse.
•Kombinovat styly týmového vyjednávání.
•Pracovat se skupinovými komunikačními modely.
•

Skupinové komunikační modely - centralizované
Centralizované komunikační modely jsou ypsilon a kolo.
Centralizace je zde zřejmá, protože jeden člen je zprostředkovatelem.
Komunikuje více než ostatní, což je projev soustředění informací a příkazů do jednoho místa.
Centralizovaná spojení jsou z hlediska výsledků efektivnější, což je dáno menší komplexitou jejich
úloh.

Skupinové komunikační modely - necentralizované
Necentralizované komunikační modely jsou řetěz a kruh jako pavučina.

Komunikovat lze vzájemně, protože není potřebný zprostředkovatel.
Nedochází tak ke zkreslování předávaných informací.
Pro komplexní úlohy je účinnější jeví kruh, ve kterém může komunikovat každý s každým.

Zásady diskuse
Skupinovou diskusi vymezují znaky a podmínky, které její účastnící dodržují:
1) Musí společně vzájemně hovořit.
1)
2) Vzájemně si naslouchat.
3) Reagovat na to, co říkají ostatní.
4) Uvést více než jen vlastní názor na diskutované téma.
5) Mít v úmyslu rozvíjet své poznání, porozumění a myšlení o diskutovaném tématu.

Etická pravidla diskuse
1) Řád - vždy mluví pouze jeden, který nepřerušuje ani neumlčuje druhé.
1)
2) Přístupnost - ochota vyslechnout důvody, důkazy a argumentaci ostatních a dovolit, aby argumenty
druhých mohly ovlivnit osobní názory.
3) Pravdivost - účastníci předkládají informace, o kterých jsou přesvědčeni, že jsou pravdivé a
kterým věří.
4) Svoboda projevu - všichni mohou svobodně vyjádřit vlastní názor a přitom nejsou omezováni názory
druhých, nikdo se jim nevysmívá a neuvádí je do rozpaků.

Etická pravidla diskuse
5) Rovnost příležitostí - všichni mají srovnatelnou příležitost, aby mohli promluvit, a druzí jim
věnují pozornost, nikdo neovládá zcela pole diskuse.

6) Úcta a respekt - účastníci respektují právo ostatních mít opačný názor, věnují jim pozornost a
zamýšlejí se nad tím, co říkají druzí, reagují šetrně a chovají se k nim s úctou jako k rovnocenným
partnerům.
7) Nepředpojatost - účastníci jsou otevřeni názorům druhých, nesoudí a neodsuzují je předem.
8) Emocionalita - pocity mají právo, aby byly zmíněny a diskutovány.

Role v týmu
První role je funkční, která má formální vymezení.
Funkční role je zřejmá a viditelná ve struktuře organizace (vedoucí, výkonový pracovník).
Druhá role je týmová, která je méně zřejmá.
Týmová role pojednává o způsobu, jak se jedinec zapojuje do spolupráce s druhými.

Výběr členů týmu
Nejkomplexnější klasifikaci týmových rolí pro výběr členů do týmu vytvořil Belbin.
Formuloval a popsal devět týmových rolí, které se vzájemně svým profilem liší.
Belbinovy týmové role lze orientovat na:
1) Úkoly - formovač, realizátor a dotahovač
2) Lidi - koordinátor, stmelovač a vyhledavač zdrojů.
3) Myšlení - inovátor, specialista a analytik.

Týmové vyjednávání
Členové vyjednávacího týmu musí umět mluvit, myslet a pozorovat.
Důležitá je souhra členů vyjednávacího týmu.
Vyjednávací tým při vyjednávání vychází z:
1) analýzy předchozích kontaktů s partnerem
1)
2) zápisů z předchozího kola vyjednávání
3) analýzy silných stránek a slabých stránek

Telefonování jako komunikační dovednost
Telefonní kontakt je aktivita k prolomení bariéry v komunikaci s partnerem.
Kvalita telefonního kontaktu je ovlivněna úrovní mluvčího a organizací kontaktu.
Nástroji telefonování jsou hlas mluvčího, styl jeho projevu a strategie jednání.
Úspěch telefonického rozhovoru je ovlivněn z 13 % odbornými znalostmi mluvčího a z 87 % jeho
hlasem, včetně techniky jeho mluvy.

Využití hlasu při telefonování
Při telefonování je jediným komunikačním prostředkem hlas. Při osobním kontaktu svá slova
doplňujete gestem, jehož intenzitou vyjadřujete sílu vašeho „ano“.
Při telefonování ale žádné gesto používat nelze, i emoce je nutné vyjádřit hlasem.
Kdo si to neuvědomuje, pak mluví nezajímavě a stroze. Nebojte se do telefonu svůj projev
zintenzivnit.
Místo lehkého úsměvu, který při osobním rozhovoru stačil, nasaďte úsměv široký.
Teprve pak protistrana z vašeho hlasu vycítí radost. Co při reálném setkání působí afektovaně, zní
v telefonu zajímavě.

Zlepšení stylu projevu
Pro zlepšení stylu projevu v telefonování lze mluvčímu doporučit mluvit v kratších větách s
pauzami, vyjadřovat se spisovně, být konkrétní, používat srozumitelná a pozitivní slova,
zdvořilostní fráze a aktivní slova.
Rutinní telefonické rozhovory lze doporučit přesunovat na dobu, kdy není potřebné plné soustředění
mluvčího.
Krátké telefonáty do 6 minut jsou efektivnější a koncentrovanější.

Komunikace prostřednictvím sociálních sítí
1)Z „přátel“ odstranit lidi, jejichž příspěvky ničím neobohacují.
1)Vymazat sdíleče dezinformačních webů a sdíleče, které místo věcné argumentace oponentům nadávají.
2)
2)V diskusích reagovat pouze na věci, které jsou zajímavé a osobnostně se vás dotýkají.
3)
3)Nenechat se vtáhnout do sporů o nepodstatná témata, protože debaty na sociálních sítích zatím nic
nevyřešily.
4)
4)Zveřejňovat a sdílet obsah, který je přínosný.
5)
5)Sociální sítě mít pouze v osobním počítači, nikoliv v mobilu.

E-mailová korespondence
1) Umožnit přenášet digitalizované objekty (písmo, obraz, zvuk, video).
2) Členit zprávu na odstavce a upozornit předem na velké přílohy.
3) Formulovat jasně předmět sdělení a nekomunikovat o důvěrnostech.
4) Výhodou je rychlý přenos informací a nízká cena nepřímých nákladů.
5) Nepoužívat zkratky a slangové výrazy.

E-mailová korespondence
6) Historie e-mailu je důležitá.
7) Po delší odmlce se má mluvčí znovu krátce připomenout.
8) Nevýhodou je přehlcení v běžné komunikaci.
9) Neodesílat e-maily v afektu.
10) Důležitá je věcná argumentace e-mailu.

Komunikace v hromadných sdělovacích prostředcích
Být slušný a připravený, mluvit stručně, jasně a citlivě.
Být zábavný a přátelský, umět zaujmout veselostí, udržovat průběžný vizuální kontakt.
Být srozumitelný a přesvědčivý, zaujmout pevný sebevědomý postoj.
Střídmé oblečení, které neomezuje a padnoucí estetická obuv.

Shrnutí přednášky
•Stanete se oblíbeným mezi lidmi, když budou mít pocit, že co říkají, vás skutečně zajímá.
•Kromě pozorného naslouchání lidé ocení detaily (ztišíte rádio, nerozptylujete pozornost, neskáčete
do řeči, nereagujete na zvonění telefonu).
•Nečestní vyhrávají diskuse tím, že uvádějí nepravdivá fakta.
•Neusnadňujte jim život tím, že všechno nekriticky přijmete. Ptejte se na zdroje informací,
neověřená a nereálná fakta uznávejte pouze podmíněně.
•Budete-li známí tím, že si argumenty oponentů ověřujete, málokdo se vám pokusí lhát.