Mikroekonomie

3. výukový blok - Tržní prostředí a chování firmy

Náplň přednáškového bloku

  • Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů:
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů.
    • Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. 
    • Nabídka dokonale konkurenční firmy a odvětví v krátkém období. 
    • Rovnováha firmy. 
    • Rozhodování firmy o výši výstupu v dlouhém období. 
    • Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. 
    • Tržní rovnováha v dlouhém období. 
    • Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.

  • Chování firmy v podmínkách monopolu: 
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách monopolu. 
    • Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. 
    • Monopolní zisk. 
    • Křivka nabídky v podmínkách monopolu. 
    • Typy cenových diskriminací. 
    • Efektivnost monopolu.

  • Chování firmy v podmínkách monopolně konkurenčním trhu: 
    • Teoretická východiska chování firmy na monopolně konkurenčním trhu. 
    • Zisku a rozhodování monopolistické firmy v krátkém a dlouhém období. 
    • Modely monopolistické konkurence. 
    • Chamberlainův model. 
    • Prostorový model. 
    • Efektivnost monopolistické konkurence.

  • Chování firmy v podmínkách oligopolu: 
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách oligopolu. 
    • Modely oligopolu. 
    • Oligopol s cenovým vůdcem. 
    • Courtnotův model. 
    • Stackelbergův model. 
    • Model oligopolu se zalomenou poptávkovou křivkou. 
    • Teorie her a modely oligopolu.
Přednáška č. 1 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Obecná východiska určení výstupu, při němž firma maximalizuje zisk, předpoklady modelu dokonalé konkurence, rozhodování firmy o výstupu v krátkém období, dokonale konkurenční firma v krátkém období.
Přednáška č. 2 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Nabídka dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období, rovnováha dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období, rozhodování firmy o výstupu v dlouhém období, nabídka dokonale konkurenčního odvětví v dlouhém období, křivka LIS, elasticita nabídky v dlouhém období, nastolení tržní rovnováhy v dlouhém období, efektivnost mechanismu dokonalé konkurence, úvod do nedokonalé konkurence.
Přednáška č. 3 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Hlavní příčiny vedoucí ke vzniku monopolu, charakteristické rysy monopolu, volba optimálního výstupu, stanovení ceny monopolem, tvorba cen přirážkou, monopolní zisk, křivka nabídky monopolu, cenová diskriminace - prvního, druhé a třetího stupně.
Přednáška č. 4 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Další formy cenové diskriminace, alokační efektivnost, regulace monopolu, charakteristické rysy oligopolu, základní východiska modelů oligopolu.
Přednášky z akademického roku 2012/2013
Informace si můžete také doplnit ze záznamů přednášek z akademického roku 2012/2013.
Následující