Veřejná informatika 1 Informační systém obecně • Informační systém lze definovat jako souhrn lidí (peopleware), zařízení (hardware), programů (software) a organizačních opatření (orgware), který působí společně s cílem splnit vytyčené cíle. • Informační systém je souhrnem prostředků, které prostřednictvím zpracování dat poskytují informace jejich uživatelům. • Podle právní definice je informační systém funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost. 2 Informační systémy veřejné správy • Informační systémy veřejné správy v České republice jsou podle zákona souborem informačních systémů, které slouží pro výkon veřejné správy. • Jsou jimi i informační systémy zajišťující činnost podle zvláštních zákonů. 3 Informační systémy veřejné správy • Hlavními cíli optimalizace a budování informačních systémů veřejné správy v České republice je přispět ke zvýšení efektivity a autority veřejné správy, posílení důvěry občanů ve veřejnou správu a zvýšení transparentnosti a rozvoje ekonomického prostředí. 4 Informační systémy veřejné správy • Podle významu pro výkon veřejné správy lze registry a informační systémy rozdělit do 5 kategorií: o základní registry (= prvotní úřední evidence zvláště důležitých skutečností využívané i jinými systémy), o ostatní registry (= úřední evidence, které mají význam primárně pro jednu oblast správní činnosti), o resortní informační systémy, informační systémy jednotlivých orgánů veřejné správy (= systémy, které slouží vždy jednomu orgánu státní správy a podporují jednu nebo více činností), o jednoúčelové evidence určené k přímé podpoře jedné, zpravidla úzce vymezené činnosti, o ostatní informační systémy vedené pro potřeby jednotlivých subjektů a státních orgánů. 5 Informační systémy veřejné správy • Jednou ze základních podmínek toho, aby informační systém veřejné správy jako celek fungoval, je vytvoření technických, organizačních a právních aspektů ke sdílení dat ve veřejné správě. • Podmínkou elektronické komunikace občanů s veřejnou správou je využívání elektronického podpisu a autentizace. 6 Provozovatel informačního systému • Provozovatelem informačního systému veřejné správy je subjekt, který provádí alespoň některé informační činnosti související s informačním systémem. • Provozováním informačního systému veřejné správy může správce pověřit jiné subjekty, pokud to jiný zákon nevylučuje. 7 Správce informačního systému • Správce informačního systému veřejné správy je subjekt, který podle zákona určuje účel a prostředky zpracování informací a za informační systém odpovídá. • Správci informačních systémů veřejné správy jsou: • ministerstva, • jiné správní úřady, • orgány územní samosprávy, • další státní orgány. 8 Informační politika státu • V analogii s elektronickou poštou (e-mail) se dnes hovoří o elektronické veřejné správě (e-Government), která má odstranit zbytečnou byrokracii a přiblíží stát i obce občanům. 9 Informační politika státu • Informační politiku státu lze posuzovat ve vztahu z hlediska: o občana, o řízení státní správy a územní samosprávy, o podpory rozvoje podnikání. 10 Cíle státní informační politiky • Mezi hlavní cíle státní informační politiky patří: o vybudování a rozvíjení informační společnosti, o vytváření předpokladů pro zlepšení kvality života jednotlivých občanů, o zefektivnění státní správy a samosprávy, o zkvalitnění podpory rozvoje podnikání. 11 Principy aplikované na informace ve veřejné správě • Charakteristikou moderní administrativy veřejné ekonomiky a správy jsou principy: o otevřenosti, o politické spravedlnosti, o publicity, o diskrétnosti správy. 12 Základní registry veřejné správy • Registr obyvatel - ROB • Registr práv a povinností - RPP • Registr osob - ROS • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí - RUIAN 13 Registr obyvatel - ROB • Obsahuje základní údaje o občanech a cizincích s povolením k pobytu, mezi tyto údaje patří: jméno a příjmení, datum a místo narození a úmrtí a státní občanství. • Registr obsahuje také údaje, které jsou podpůrné pro další informační systémy a projekty realizované v oblasti eGovernmentu: o čísla elektronických občanských průkazů, o údaj o tom, zda má daná fyzická osoba datovou schránku, o doručovací adresu. 14 Registr práv a povinností - RPP • Obsahuje referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci, oprávnění k přístupu k jednotlivým údajům, informace o změnách provedených v těchto údajích. • Slouží jako garance bezpečné správy dat občanů a subjektů vedených v jednotlivých registrech. 15 Registr osob - ROS • Obsahuje údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách, orgánech veřejné moci i o nekomerčních subjektech, jako jsou občanská sdružení a církve. • Zdroj dat: o obchodní rejstřík, o živnostenský rejstřík, o další agendové informační systémy. 16 Registr územní identifikace, adres a nemovitostí - RUIAN • Spravuje údaje o základních územních a správních prvcích. • Údaje o základních územních prvcích tvoří: o území státu, katastr, parcela, nemovitost o kraje, obce, části obcí, region soudržnosti, okres o ulice, číslo popisné, číslo orientační o základní sídelní jednotka, o katastrální území, o stavební objekt, o adresní místo, o pozemek v podobě parcely. 17 Katedra ekonomie kek@opf.slu.cz kek.rs.opf.slu.cz 18 Informační a komunikační nástroje veřejné správy • Portál veřejné správy • Czech POINT • Datové schránky 19 Portál veřejné správy • Portál veřejné správy je elektronická brána do veřejné správy. • Vznikl na základě zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, ve znění pozdějších předpisů. • Hlavním smyslem portálu je usnadnit občanům a firmám orientaci (informační část) a komunikaci (transakční část) s úřady veřejné správy. 20 Portál veřejné správy • Portál veřejné správy významným způsobem přispívá k potřebě kvalitních služeb při poskytování důvěryhodných a garantovaných informací širokému spektru občanů ČR, včetně poskytování relevantních informací cizincům, a zjednodušení komunikace s úřady. 21 Portál veřejné správy • Portál veřejné správy je předurčen, v souladu s programovým cílem vlády, pro místo, které „integruje a zpřístupňuje všechny zveřejňované a veřejně přístupné informace veřejné správy“, včetně možné komunikace s úřady. 22 Portál veřejné správy Svým zaměřením je určen pro: • širokou veřejnost, • státní správu a samosprávu, • státní i soukromé organizace včetně podnikatelů, • živnostníků a cizinců. 23 Czech POINT • Czech POINT znamená Český Podací Ověřovací a Informační Národní Terminál. • Jedná se o kontaktní místo veřejné správy, poskytující občanům zejména ověřené údaje vedené v centrálních registrech, jako jsou rejstřík trestů, obchodní rejstřík nebo registr živnostenského podnikání. 24 Czech POINTy nabízejí například: • výpis z katastru nemovitostí, • výpis z obchodního rejstříku, • výpis z živnostenského rejstříku, • výpis nebo opis z rejstříku trestů, • výpis z insolvenčního rejstříku, • výpis z bodového hodnocení řidiče, • výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů (SKD), • podání podle živnostenského zákona (§ 72), • podání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH, • konverzi dokumentů z listinné do elektronické formy, • podání žádosti o zřízení datové schránky. 25 Czech POINTy jsou dostupné: • na obecních a městských úřadech, • na pobočkách České pošty, • na pobočkách Hospodářské komory ČR, • na českých zastupitelstvích v zahraniční, • u vybraných notářů, • nebo na www.czechpoint.cz. 26 Datové schránky • Datové schránky jsou elektronickým úložištěm, na které se doručují dokumenty orgánů veřejné moci a stejně tak i vůči nim. • Tento způsob komunikace nahrazuje klasické doručování v listinné podobě. 27 Pro koho datové schránky jsou? • Povinně musí tento systém využívat právnické osoby a orgány veřejné moci, a to od 1.11.2009. • Fyzické osoby si mohou datovou schránku zřídit dobrovolně. Pokud tak učiní, orgány veřejné moci jsou povinny ji využívat i vůči nim. • Datové schránky nejsou povinné pro FO ani podnikající fyzické osoby. Výjimkou z této skupiny jsou však advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci, notáři a exekutoři. 28 Datové schránky • Fyzické osoby, pokud mají zájem o datovou schránku, musí o její zřízení zažádat. To lze učinit na Czech POINTu. • Žadatelé se zaručeným elektronickým podpisem mají možnost podat žádost prostřednictvím internetu na podatelně Ministerstva vnitra ČR. 29 Datové schránky 30 Elektronický podpis • plně nahrazuje klasický vlastnoruční podpis • je nezbytnou podmínkou při elektronickém podávání nejrůznějších žádostí (např. při podávání žádostí o evropské dotace) • nevýhoda: obnovování každý rok, vysoké poplatky 31