Veřejná volba doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. Teorie veřejné volby „Veřejná volba analyzuje motivy a činy politiků, vlády a vládních úředníků jako lidí s osobními zájmy, které se mohou či nemusí shodovat se zájmem veřejnosti, jíž mají sloužit. Je to analýza chování lidí v reálném světě.“ Arthur Seladon „Strany nevyhrávají volby, aby formulovaly své politické programy, nýbrž formulují své politické programy, aby vyhrály volby.“ Anthony Downs 2 Teorie veřejné volby Vychází z metodologického individualismu: pouze jednotlivci volí a jednají, kolektivní entity nevolí ani nejednají.  Národ se nerozhoduje a nejedná – jedině občané se rozhodují a jednají.  Stát se nerozhoduje a nejedná – jedině politikové se rozhodují a jednají. Teorie veřejné volby zjednodušeně voliče považuje za zákazníka a politika za výrobce či obchodníka. Každý z nich sleduje svůj vlastní zájem. 3 Předmět zkoumání o chování voličů, o politika stran, o teorie státu, o fungování institucí, o byrokracie, o zájmové skupiny, o volební pravidla, o apod. 4 Voliči Voliči vystupují na politickém trhu jako poptávající strana, která hledá v politických programech jednotlivých politických stran, nakolik je ten či onen politický program v souladu s preferencemi voliče a zda vyjadřuje jeho individuální zájem. Racionální ignorance - občané vědí, že jejich hlas ovlivní výsledky voleb nepatrně. Nepovažují svůj hlas za rozhodující. Proto jejich motivace strávit čas a věnovat úsilí na získání informací potřebných pro „správnou“ politickou volbu je nepatrná. Tento jev, který teoretikové veřejné volby nazývají efektem racionální ignorance, hraje významnou roli v analýze chování voličů a politiků. 5 Voliči Volič – ignorant si uvědomuje, že existuje možnost objektivizovat veřejnou volbu z hlediska vlastního zájmu za předpokladu, že by získal potřebné informace. Protože získání potřebných informací je velmi nákladné a konečný volební výsledek je velmi nejistý, volič zaujímá zdánlivě paradoxně „aktivní postoj“ tím, že ignoruje získání potřebných informací pro svou rozhodovací účast ve volbách. Základní výchozí otázkou voliče tedy je, zda volit či nevolit. Racionálně se chovající volič využije svého volebního práva tehdy, bude-li mít jeho hlas vysokou rozhodovací hodnotu. Politikové Politické strany vystupují na politickém trhu jako strana nabídky, která chce svým racionálním chováním maximalizovat svůj užitek. Politické programy, stranická ideologie a hodnotové orientace politických stran představují nabídkový koš, který je předkládán občanovi-voličovi v procesu veřejné volby. Při úvaze o skladbě nabídkového koše veřejných statků se politické strany chovají tak, aby maximalizovaly počet svých hlasů. 7 Obsah politiky a jeho roviny 1. Institucionální (instituce: především ty formální, příp. neformální) 2. Normativní (obsahová stránka: řešení konkrétních problémů společnosti) 3. Procesní (procesy: řešení konfliktu zájmů) 8 Politická moc Je reálná schopnost určité skupiny či jednotlivců realizovat svou vůli prostřednictvím politiky a příslušných právních norem. Jedná se také o společenský vztah mezi lidmi, organizacemi (institucemi) a státy. Politická moc ve světě: Je dána schopností mezinárodního společenství zaujmout jednotné anebo většinové stanovisko k řešenému problému (ekonomickému, vojenskému, globálnímu, atp.) 9 Politická moc a její uplatnění donucení: a) fyzické (vojenské, infrastrukturní) b) ekonomické či neekonomické aplikace autority řídícího subjektu: a) formální b) neformální 10 Politologie a její metody metody právních věd historická metoda psychologická metoda matematické a statistické metody komparativní metody 11 Politologie a její funkce poznávací metodologická výkonná prognostická 12 Politický cyklus Jelikož volební cyklus je krátkodobý, praktickým důsledkem může být to, že po volbách vítězná politická strana, resp. koalice zpravidla přijímá nepopulární opatření. Jak se blíží termín dalších voleb, snaží se získat další voliče a udržet si své pozice. Zaměřuje se na volební vítězství. Proto rozhodovatelé hlasují a přijímají populární ekonomická opatření, většinou však krátkodobá. 13 Politický cyklus II. Vláda chce být znovu zvolena (to platí pro komunální i národní úroveň) Voliči mají obecně krátkou paměť. 14 Politický cyklus III. 15 Vládní selhání Neadekvátně prováděná hospodářská politika. Důvody vládního selhání: a) existence byrokracie; b) (ne)vztah politiků k ekonomické teorii; c) nevyužití politického kapitálu. 16 Prvky politického systému státní orgány a instituce politické strany zájmové skupiny jednotlivci politické normy a vazby 17 Modely politického systému klasická parlamentní demokracie kabinetní demokracie kancléřská demokracie direktoriální demokracie prezidentský model 18 Diktatura Totalitní diktatura: jedna politická skupina (zdroj státní a politické moci) Rysy diktatury: - totalitní ideologie; - příkazová ekonomika; - monopol v informační (i)mobilitě; - tajná policie; - akcent zbrojního průmyslu. 19 Anarchie Anarchie je obecný stav společnosti bez zákona nebo nejvyšší formy vlády. Rysy anarchie: - anti-institucionalismus; - anti-elitismus; - anti-ideologie; - federalismus. 20 Byrokracie Byrokraté jsou úředníci, kteří ve výkonných orgánech ve veřejné správě rozhodují, resp. realizují rozhodnutí volených orgánů v praxi. Tradiční analýza chování byrokracie vycházela z předpokladu, že byrokraté sledují přání svých politických vůdců. 21 Rent-seeking (dobývání renty) Jedná se o využívání politického procesu k obohacení se na úkor jiných. Tento pojem poprvé systematicky vysvětlil Gordon Tullock. Živnou půdou pro renty a jejich dobývání jsou subvence, licence ke vstupu na trh, k dovozům, k vývozům či k jiným činnostem, cenové stropy apod. 22 Zájmové skupiny mezioborové skupiny: sociologie, politologie a ekonomie evropské pojetí: dosažení kompromisu korporatismus: zájmové skupiny tvoří mezičlánek mezi občany a vládou 23 Zájmové skupiny II. majoritní pojetí: vláda je kontrolována širokou veřejností a volby jsou „občanskou povinností;“ konsensuální model: model politické sítě, existuje výměna informací. 24 Zájmové skupiny III. Charakteristiky zájmových skupin: - nesestavují kandidátky; - nevládnou; - sledují jen svůj zájem; - jsou homogenní; - nenesou politickou odpovědnost. 25 Zájmové skupiny IV. Klasifikace: a) organizované vs. neorganizované; b) ekonomické vs. Ideologické; c) materiální vs. nemateriální zájem. 26 Lobbying Členové zájmových skupin tlačí na zákonodárce tak, aby zájmová skupina realizovala své cíle. Formy: přímý (osobní) a nepřímý (veřejné mínění). Obrana proti lobbyismu: nutnost registrace, veřejná prezentace cílů, přehledné hospodaření, média. 27 Děkuji za pozornost 