VEŘEJNÉ SLUŽBY ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA Obecné informace, podmínky absolvování apod. KOMBINOVANÉ STUDIUM Ing. Karin Gajdová, Ph.D. • üIng. Karin Gajdová, Ph.D. ü ü üKancelář: A234 üEmail: gajdova@opf.slu.cz üTelefon: +420 596 398 346 ü üKonzultační hodiny üČtvrtek 8:15 - 9:45 Čtvrtek 13:00 - 13:30 Jinak dle předchozí dohody. üV případě potřeby delší konzultace doporučuji domluvit si schůzku prostřednictvím emailu – vše záleží na společné domluvě • Předmět Veřejné služby • •Výuka v ZIMA2021: • •PŘEDNÁŠKY – Ing. Karin Gajdová, Ph.D. (přednášky a zkouškový test) • •Přednášky pro studenty kombinované formy studia • –1. blok (1. přednáška): 23. 9. 2021 úvodní přednáška, podmínky studia – –2. blok (2. přednáška): 21. 10. 2021 jednotlivé okruhy – viz přednášky na is.slu.cz – –3. blok (3. přednáška): 25. 11. 2021 předtermín zkouškového testu nebo probírání okruhů ke zkoušce • Předmět Veřejné služby •Popis předmětu • •Veřejné služby • •Mateřský obor: Veřejná ekonomika a správa, navazující magisterská forma studia •Zkratka: EVSNKVSL • •Kredit: 5 kreditů •Zakončení: Zkouška • Předmět Veřejné služby •Cíl předmětu • •Cílem předmětu je objasnit teorii služeb, podstatu veřejných služeb a jejich postavení v ekonomice státu. Seznámit studenty se sociálně ekonomickými aspekty veřejných služeb a poukázat na jejich význam v reprodukčním procesu, s důrazem na rozvoj lidského potenciálu. Vysvětlit význam veřejných služeb, jejich odvětvovou a organizační strukturu s akcentem na poskytování veřejných služeb a poukázat na přístup Evropské unie k veřejným službám. Předmět Veřejné služby •Struktura předmětu • •1. Teoretické vymezení služeb 2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice 3. Specifika sféry služeb 4. Marketing služeb 5. Kvalita služeb 6. Nástroje manažerství kvality služeb 7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb 8. Ekonomická podstata veřejných služeb 9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje 10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu 11. Vzdělávání ve veřejné správě 12. Veřejné služby a EU. 13. Evropská komise a služby v obecném zájmu Předmět Veřejné služby •Struktura předmětu – podrobněji (1/3) • 1.Teoretické vymezení služeb Obecné aspekty služeb, vymezení pojmu služba - vymezení služeb prostřednictvím konstitutivních znaků, statistické vymezení služeb, vymezení služeb v národohospodářském pojímání, vymezení služeb jako negativní definice zboží. Služby jako nemateriální statky. • 2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice Faktory ovlivňující rozvoj služeb - chování spotřebitelů, demografické změny, nabídka spotřebních a investičních statků, sociální změny, ekonomické a právní změny. Vývoj trhu služeb. Postavení a funkce služeb v ekonomice. • 3. Specifika sféry služeb Specifické znaky vlastní služby - nemateriálnost, neskladovatelnost, neoddělitelnost, variabilita, komplexnost, neopakovatelnost, kolektivnost, nenahraditelnost. Specifické znaky procesů poskytování a spotřeby služeb. Specifické znaky trhu služeb. • 4. Marketing služeb Úvod do marketingu služeb, postavení a cíle organizace. Místo marketingové analýzy v systému marketingových aktivit. Zvláštnosti výzkumu a segmentace trhu v oblasti služeb. Marketingový mix a marketingové řízení v službách. • Předmět Veřejné služby •Struktura předmětu – podrobněji (2/3) • •5. Kvalita služeb Pojem kvality služeb, dimenze kvality služeb. Teoretické aspekty měření kvality služeb. Problémy v oblasti měření kvality služeb. Měření požadavků na kvalitu služeb. Měření kvality služeb orientováno na poptávku a na nabídku. • 6. Nástroje manažerství kvality služeb Zásady manažerství kvality. Techniky plánování kvality služeb. Techniky řízení kvality služeb. Techniky zkoumání kvality služeb. Techniky zabezpečování kvality služeb. • 7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb Náklady a přínosy implementace systému manažerství kvality v organizacích služeb. Hospodárnost a náklady manažerství kvality. Zisk z manažerství kvality v organizacích služeb. Modelové propočty nákladově - výnosové analýzy. Perspektivy manažerství kvality v organizacích služeb. • 8. Ekonomická podstata veřejných služeb Charakteristika procesu tvorby služeb, jeho specifika, ekonomické aspekty, kategorie veřejných služeb. Podstata veřejného sektoru, obsah a rozsah veřejného sektoru, veřejný sektor a výkon funkcí státu, funkce veřejného sektoru při formování služeb, vybraná odvětví veřejného sektoru z aspektu poskytování veřejných služeb. Předmět Veřejné služby •Struktura předmětu – podrobněji (3/3) • •10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu Podstata lidského potenciálu, kvalifikační, hodnotově orientační, socializační a tvořivý potenciál, odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, kultura, sociální péče, tělesná kultura). • •11. Vzdělávání ve veřejné správě Komplexní pojetí systému vzdělávání ve veřejné správě, vzdělávání pracovníků ve státní a veřejné službě, vzdělávání volených členů zastupitelstev, profesionální vzdělávání o veřejné správě, obecné vzdělávání o veřejné správě, koncepce vzdělávání členů obecních a krajských zastupitelstev v ČR. • •12. Veřejné služby a EU •Vymezení služeb v obecném zájmu, ekonomické a neekonomické služby. Evropské pojetí služeb v obecném zájmu, jejich organizace, financování a vyhodnocování. Služby v obecném zájmu a globalizace. • •13. Evropská komise a služby v obecném zájmu •Sdílení zodpovědnosti za služby v obecném zájmu mezi EU a členskými státy. Hlavní zásady přístupu Komise ke službám v obecném zájmu. Nové směry jednotné politiky v oblasti služeb v obecném zájmu. Předmět Veřejné služby •Literatura a další zdroje ke studiu • •Povinná literatura • Bílá kniha o službách v obecném zájmu. • Zelená kniha o službách v obecném zájmu. •DENHARDT, J. V., DENHARDT, R. B. The New Public Service: Serving, Not Steering. New York, 2011. ISBN 978-0-765-63117-6. • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Služby. Bratislava: Epos, 2002. ISBN 80-8057-452-9. • •Doporučená literatura • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Manažérstvo kvality služieb. Banská Bystrica: EF UMB, 2004. ISBN 80-8055-888-4. • BENČO, J., KAMOĎA, J., MEČIAR, I. Verejné služby. Prievidza: Alfa, 2004. ISBN 80-967609-9-8. • MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. Verejné služby. Banská Bystrica: EF UMB, 2002. ISBN 80-8055-754-3. •DAVIES, H. T. O., NUTLEY, S. M., SMITH, P. C. What Works?: Evidence-based Policy and Practice in Public Services. Bristol, 2000. ISBN 1-86134-191-1. • •Fr. Ochrana – Veřejné služby, jejich poskytování, zadávání a hodnocení •J. Slavík – Marketing a strategické řízení ve veřejných službách • •Nutné k úspěšnému zvládnutí zkoušky: převážně PŘEDNÁŠKY!!!!! – k dispozici na is.slu.cz (ve složce studijní materiály u daného předmětu) • Předmět Veřejné služby •Požadavky pro úspěšné absolvování kurzu • •Krátká esej •Zkouškový test Předmět Veřejné služby •Esej • •Napsat krátkou esej v rozsahu 1 - 2 strany A4 zabývající se příkladem veřejných služeb v praxi •Poslat na email gajdova@opf.slu.cz – do 11.11.2021 • • •Poznámky: –Nehledejte v tom nic složitého ;-) –Jde pouze o Vaše zamyšlení napsané na 1 – 2 strany – oblast veřejných služeb v praxi –Není stanoven formát – ale stačí dodržet základní zásady psaní ve wordu – písmo velikost cca 12, normální okraje, napsat název práce atd. –Není hodnoceno bodově Předmět Veřejné služby •Zkouškový test • •Termín zkouškového testu – domluva se studenty na předtermínu – + další termíny budou v lednu 2022 pro individuální případy • •Forma zkouškového testu: –Kombinovaná: •8 otázek a,b,c •2 otázky otevřené •Možné ústní dozkoušení Předmět Veřejné služby •Hodnocení zkouškového testu • •Maximálně lze získat 100 b. •Minimálně pro úspěšné absolvování kurzu je potřeba získat 60 b – pro známku E • • A 100 – 91 • B 90 – 83 • C 82 – 75 • D 74 – 66 • E 65 – 60 • F 59 - 0 • •Je možné ústní dozkoušení – viz informace na přednášce Předmět Veřejné služby •Závěr • •Dotazy? •Předtermín zkouškového testu? Předmět Veřejné služby