HOSPODÁŘSKÁ POLITIKAA STÁT Teorie hospodářské politiky Prezentace č. 4 Obsah prezentace 2 1. Anglosaský a kontinentální přístup k HP 2. Systémotvorná HP 3. Regulativní HP 4. Pojetí ekonomické efektivnosti 5. Pojetí sociální spravedlnosti 6. Pojetí stability společnosti 7. Racionalita hospodářské politiky Dvojí pojetí hospodářské politiky 3 1. vědní disciplína • analyzuje situace, do kterých se praktická hospodářská politika může dostat, • předkládá názor na řešení dané situace včetně nástrojů, odpovídajících nabízeným řešením. 2. praktická činnost • sleduje určité hospodářské a sociální cíle uskutečňované vládou. Definice hospodářské politiky 4 • Mnoho definic hospodářské politiky, každá definice obsahuje:  nositele (subjekty) HP,  cíle HP,  nástroje HP. • Hospodářská politika pojednává o tom, jak se vytyčují cíle hospodářské politiky, jaké nástroje jsou k dispozici pro jejich dosažení, jak jsou tyto nástroje za různých okolností využívány a jakou roli mají v průběhu její tvorby a realizace její nositelé. • Hospodářskou politiku chápeme jako přístup státu k ekonomice své země. HP souvisí také s dělbou moci 5 • V demokratické společnosti je moc rozdělena na  oc zákonodárnou,  moc výkonnou,  moc soudní • Trojí nezávislost ekonomických subjektů:  nezávislost na státu a státní moci,  nezávislost na společenských skupinách,  nezávislost na sobě navzájem. Vazby hospodářské politiky 6 A - ekonomická teorie (univerzity a ústavy) B - hospodářská politika (státní exekutiva) C - charakterizuje ekonomiku Vazby hospodářské politiky 7 • A-C pozitivní ekonomie (založená na analýze hospodářství), stává se teoretickou reflexí ekonomiky, • A-B-C normativní ekonomie (jejím cílem je formulovat HP), • A-B odborný dialog • B-C konkrétní HP • Dva základní směry utváření teorie HP:  Anglosaský – HP je krátkodobá, konjunkturní politika  Kontinentální – HP je konstitutivní, systémotvorná činnost státu Anglosaský x kontinentální směr 8 • Shodné znaky obou směrů:  respektování trhu za současného konstatování jeho nedokonalostí,  intervence státu do ekonomiky jsou možné pouze tehdy, jestliže doplňují nebo zdokonalují tržní mechanismus. • Rozdílné znaky obou směrů:  kontinentální směr vidí předmět státní intervence především v systémotvorné činnosti státu, aniž by byla zcela vyloučena jeho regulativní činnost,  anglosaský směr předpokládá, že systém fungování ekonomiky je dán a proto se soustřeďuje na regulativní činnost. Anglosaský x kontinentální směr 9 • Pro naše ekonomické myšlení je bližší kontinentální přístup k tvorbě HP jak z geopolitického, tak i z historického hlediska (W. Eucken - Německo) • Kontinentální směr rozeznává dva principy HP:  Konstruující (systémotvorný), který vytváří hospodářský řád (systém),  Regulativní, napomáhající udržovat systém schopný fungování. Systémotvorná HP 10 • Konstruující (systémotvorná) HP by měla být tržně konformní, aby nezavdávala příčinu k prosazování úzkých zájmů. • Demokratické společnosti řeší tento problém dělbou moci:  moc zákonodárnou,  moc výkonnou,  moc soudní • Společnost musí zabezpečit:  ochranu soukromého vlastnictví,  ochranu smluv,  volný přístup na trhy. Regulativní HP 11 • Regulování je důsledkem nedokonalých trhů • Důvody regulace:  výdaje na přirozené veřejné potřeby (obrana, právo,…)  výdaje na veřejné statky (školství, zdravotnictví)  rozdělování a přerozdělování důchodů. • Každý regulační zásah zavádí ekonomiku směrem, kam by se sama nepohybovala. • Negativa regulace:  vysoké (nepotřebné) výdaje,  omezují rozsah svobody volby, destimulují ekonomickou aktivitu a inovační potenciál,  konzervují stávající strukturu ekonomiky (chrání výstup, ale brání vstupu do odvětví) Regulativní HP 12 • Regulace v tržním prostředí – pouze krátkodobý, resp. střednědobý charakter. • K odstranění regulací používá vláda tyto nástroje  Deregulace,  demonopolizace,  privatizace. HP a stát 13 • Hospodářská aktivita vlády je soustředěna na:  alokaci (podpora efektivnosti),  sociální spravedlnost (přerozdělení),  stabilitu (makroekonomická HP). Pojetí ekonomické efektivnosti 14 • Zlepšení je změna, která je určitým způsobem žádoucí. • Nadřazenost je vztah dvou situací, ze kterých je jedna více žádoucí. Je-li situace A více žádoucí než situace B, je A nadřazeno B a přechod od B k A je zlepšením. • Efektivní je taková situace, která již nemůže být zlepšena. • Jednotlivec – efektivnost je dána indiferenční křivkou. • Společnost rozdělená do dvou skupin - efektivnost je dána indiferenční křivkou – shoda nebo majorita jedné skupiny. • Společnost mnoha subjektů – efektivnost je změna, z níž má užitek nejméně jeden subjekt a ostatní nejsou poškozeni. (Paretovo optimum) Pojetí ekonomické efektivnosti 15 • Marshallovské zlepšení: ∑ přínosů - ∑ ztrát > 0 • Jestliže dospějeme k situaci, kdy už žádné Marshallovské zlepšení není možné, pak o této situaci mluvíme jako o marshallovsky efektivní. • Obecně se předpokládá, že negativní dopady marshallovských zlepšení nedopadají pouze na jednu skupinu obyvatelstva. • Teorie druhého nejlepšího - vychází z Paretova optima: V případě, že jedna nebo více paretovských podmínek nemůže být uspokojena ze závažných institucionálních důvodů (překážek), pak efektivní je to rozdělení, kde druhá nejlepší pozice je zajištěna uspokojením zůstatkových podmínek. Božský byrokrat 16 • Autorem této teorie je Milton Friedman • Ať je ekonomika organizována sebelépe, je stále neefektivní. • Božský byrokrat:  zná všechny výrobní preference,  zná všechny preference členů společnosti,  má neomezenou moc určovat lidem, co mají dělat,  jeho jediným cílem je maximalizace blahobytu v marshallovském smyslu. • Efektivní ekonomické podmínky jsou potom takové, které nelze zlepšit ani božským byrokratem. Pojetí sociální spravedlnosti 17 • Liberální pojetí „skutečných“ práv člověka – negativní vymezení práv: každý má právo vyžadovat, aby:  nikdo neohrožoval jeho život,  nebránil mu ve svobodném jednání,  neomezoval disponování vlastnictvím. • Ostatní práva vymezená pozitivně (právo na práci, právo na vzdělání….) nejsou chápána jako práva, ale jako prosba. • Pozitivní práva se proto v současnosti realizují na základě přijetí odpovídajících zákonů a společenských smluv (vnitrogenerační a mezigenerační dohody). • K dosažení sociální spravedlnosti slouží jako nástroj sociální politika Pojetí sociální politiky 18 Sociální politika intervencionistická pasivní aktivní A B systémotvorná C D A - intervencionistická politika řeší nakupené problémy neadekvátní hospodářské politiky následným přerozdělením, B – preventivní řešení sociálních dopadů hospodářskopolitickými opatřeními, C – neexistuje, D – výstavba sociálního systému, sociálního řádu. Pojetí stability společnosti 19 • Stabilita společnosti závisí na řešení problémů, které se projevují:  v oblasti politiky,  v oblasti ekonomické,  v oblasti sociální Racionalita hospodářské politiky 20 • Racionalita – změny vedoucí ke zvýšení efektivnosti nebo hospodárnosti ekonomického procesu. • Mikroekonomická racionalita:  Maximalizace zisku u výrobce,  Maximalizace užitku u spotřebitele. • V makroekonomii se tato jednoznačnost ztrácí – cíle HP nejsou jednoznačné.  Tinbergenovo pravidlo  Mundellův princip  Meadeho princip odpovědnosti Racionalita hospodářské politiky 21 • Ekonomická teorie v otázkách formulování cílů a nástrojů nezaujímá jednoznačný postoj o jejich racionalitě – proto si pomáhá:  „mikroekonomizováním“ makroekonomických kategorií,  využíváním matematických modelů,  hledáním řešení v oblasti politické racionality (politický pragmatismus) Politický pragmatismus 22 • Využívá se tehdy pokud:  Cíle nelze jednoznačně určit,  cílový stav je dosažitelný pouze s určitou pravděpodobností,  existují bariéry při dosahování cílového stavu (časová náročnost, vysoké náklady). • Pragmatický přístup se opírá o poznání, že všechna rozhodnutí se realizují v podmínkách nejistoty a mohou se vlastně projevit jako nesprávná → politika malých kroků. • Kritika: účelová krátkodobost, jedná se o „stresovou variantu“ řešení problému. Pragmatickou politiku ovlivňují osobnosti (jejich příslušnost k různým politickým školám). Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ 23