PROCES TVORBY HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Teorie hospodářské politiky Prezentace č. 6 Obsah prezentace 2 1. Vymezení pojmu 2. Metody ovlivňování realizace hospodářské politiky 3. Konsensus a možnosti jeho dosahování 4. Proces vyjednávání 5. Kompromis 6. Náklady dosažení konsensu (kompromisu) Proces tvorby hospodářské politiky 3 • Za tvorbu hospodářské politiky v podmínkách parlamentní demokracie odpovídá parlament a vláda, ale skutečnými tvůrci jsou politické strany. • Vliv mají také různé zájmové svazy a skupiny, lobby a neziskové organizace. • Nejčastěji užívané metody ovlivňování realizace hospodářské politiky:  neformální, neinstitucionalizované ovlivňování (osobní kontakty),  formální, institucionalizované ovlivňování (představitelé zájmové organizace jsou členy určité politické strany), Konsensus 4 • Základním předpokladem pro přijetí jakéhokoliv rozhodnutí pro tvorbu hospodářské politiky je shoda (konsensus) aktérů HP. • Konsensus je možno použít, jestliže:  je dostatek času na rozhodování,  pro úspěšný výsledek je nutná podpora všech zúčastněných stran. • Při dosahování konsensu je třeba:  správně identifikovat rozhodnutí, které je potřeba přijmout, nebo problém, který je potřeba vyřešit  jasně identifikovat svůj postoj k řešení problému • dobře vysvětlit svůj názor tak, aby ostatní účastníci mohli pochopit Konsensus 5 • Při dosahování konsensu je třeba:  dobře vysvětlit svůj názor tak, aby ostatní účastníci mohli pochopit pohnutky, které k tomuto názoru vedou  pozorně naslouchat názorům a pocitům ostatních  být připraven upravit svůj postoj na základě informací a porozumění argumentům  vyhnout se výsledku vítěz-poražený, odlišnost postojů má svou cenu  změnit navrhované řešení tak, aby jej mohli ostatní podpořit, nepokoušet se měnit mysl  uvědomit si, že dosažení konsensu je obtížné  není možné, aby byl proces hledání konsensu narušován jedinou stranou, která je proti a zároveň není schopná navrhnout alternativu, která může být ostatními akceptovaná Proces vyjednávání 6 • Pro vyjednávání vždy platí, že jeho průběh a výsledky ovlivňují tři základní parametry – moc, informace a čas. • Výchozí pozice v procesu vyjednávání. Na počátku jednání mají vyjednávací strany určité postavení, moc a váhu • V průběhu jednání se tato pozice mění – může se měnit samotná moc a to i pod vlivem informací a času, které mají vyjednávací strany k dispozici. • Informace se týkají vlastních zájmů a cílů, jejich změn, jejich důležitosti a důsledků, které by mohlo mít jejich prosazení nebo obětování. Proces vyjednávání 7 • Čas (časový termín), ve kterém by se mělo shody dosáhnout, je: dán objektivně zvenčí, nebo ho mohou vyjednávací strany svým jednáním ovlivnit. • Každá ze stran uplatňuje během vyjednávání svou strategii a taktiku a jednání končí v okamžiku, kdy se podaří sladit zájmy jednajících stran. • Zkoumání procesu vyjednávání, jeho vyhodnocování a hledání zákonitostí a metod je aktuálním předmětem výzkumu řady společenských věd – teorie her pro potřeby psychologie, sociologie, business science (joint venture nebo vyjednávání s odbory, teorie řízení a teorie veřejné volby pro potřeby politické ekonomie a politologie) Kompromis 8 • Není-li možno dosáhnout konsensu, pak v procesu vyjednávání je jedinou metodou společné tvorby záměrů hospodářské politiky uzavření kompromisu (druhé nejlepší řešení). • Kompromis neznamená optimální způsob řešení sporů, neboť ve skutečnosti představuje ústupek nebo nenaplnění očekávání žádné z vyjednávajících stran. Vytvoření konsensu (kompromisu) 9 • Vytvoření konsensu (kompromisu) v hospodářské politice závisí na těchto skutečnostech:  ve společnosti musí existovat minimální míra pospolitosti  ideologicky podmíněná rigidita hodnotových představ a zájmů činí tvorbu konsensu (kompromisu) nemožnou,  mechanismus vyjednávání a dohody může fungovat jen tehdy, pokud daná společnost je přístupná k diskusi a ke kompromisům,  ve společnosti existují vedoucí osobnosti, které navrženou koncepci hospodářské politiky formulují a prezentují,  institucionalizace procesů informací, komunikací, diskuse, vyjednávání, hlasování a koordinace vytvoření konsensu resp. kompromisu výrazně napomáhají. Náklady konsensu (kompromisu) 10 • S nákladovou analýzou souhlasu přišli v rámci rozvoje teorie veřejné volby představitelé tzv. chicagské školy • Náklady na dosažení konsensu (kompromisu) můžeme rozdělit na:  Externí  Interní (náklad souhlasu) • Externí náklady  Vznikají těm, kteří nejsou schopni samotné jednání ovlivnit  Tyto náklady ponesou všichni, aniž by se účastnili hlasování  S rostoucím počtem hlasujících klesají • Interní náklady  Jsou to náklady spojené s realizací rozhodnutí ale také s vyjednáváním  S rostoucím počtem hlasujících rostou Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ 11