INFORMACE V HPA PROBLEMATIKA OČEKÁVÁNÍ Teorie hospodářské politiky Prezentace č. 8 Obsah prezentace 2 1. Informace v HP 2. Systém národních účtů 3. Makroekonomická analýza 4. Makroekonomická prognóza 5. Zdroje dat 6. Adaptivní x racionální očekávání 7. Přístup monetaristů, nových klasiků a nových keynesiánců 8. Účinnost očekávané HP 9. Účinnost neočekávané HP Proces hospodářsko-politického rozhodování 3 • Proces hospodářsko-politického rozhodování je procesem práce s informacemi. • Každé rozhodování s sebou nese riziko omylu, riziko selhání. • Hlavní možnost, jak tato rizika snížit, spočívá ve snaze o získání maximálního množství kvalitních informací. • Jakékoliv rozhodování je tedy svou podstatou procesem zpracování informací  Informace pro rozhodování – tok informací od objektu (o stavu objektu, o jeho změnách, o jeho okolí) k subjektu, který je vyhodnocuje a na jejich základě se rozhoduje.  Informace jako prostředek výkonu rozhodnutí ovlivňování – tok informací od subjektu k objektu – má za Informace v hospodářské politice 4 • Informace pro rozhodování – tok informací od objektu (o stavu objektu, o jeho změnách, o jeho okolí) k subjektu, který je vyhodnocuje a na jejich základě se rozhoduje. • Informace jako prostředek výkonu rozhodnutí → ovlivňování – tok informací od subjektu k objektu – má za následek změnu chování podřízeného objektu. • Informace pro hospodářskou politiku – Systém národních účtů, makroekonomická analýza a makroekonomická prognóza. Systém národních účtů (SNÚ) 5 • Nejnovější manuál k SNÚ je z roku 2008 jako výsledek panelu OSN • SNÚ je konzistentní, vzájemně propojený systém agregátních ukazatelů. • Zachycuje hlavní ekonomické toky ve vztahu k výrobě, spotřebě, akumulaci a vnějšímu světu • Hlavní svodné účty SNÚ:  účet výroby,  účet spotřeby,  účet akumulace,  účet vnějšího světa. Systém národních účtů (SNÚ) 6 Systém národních účtů – účet výroby 7 • HDP  Náhrady zaměstnancům  Zisk  Amortizace  Nepřímé daně  Dotace (odečítají se) • Výdaje na HDP  Výdaje na soukromou spotřebu  Výdaje na veřejnou spotřebu  Přírůstek zásob  Hrubá tvorba fixního kapitálu  Vývoz zboží a služeb  Dovoz zboží a služeb (odečítají se) Systém národních účtů – účet spotřeby 8 • Národní disponibilní důchod a jeho užití • Užití disponibilního důchodu  Výdaje na soukromou spotřebu  Výdaje na veřejnou spotřebu  Úspory • Disponibilní důchod  Náhrady zaměstnancům  Zisk  Čisté důchody ze zahraničí  Nepřímé daně  Dotace (odečítají se) Systém národních účtů – význam SNÚ 9 • analýza dosavadního vývoje ekonomiky, • prognóza budoucího vývoje ekonomiky, • modelování, • mezinárodní komparace. Makroekonomická analýza 10 • Makroekonomická analýza vychází z empirického statistického materiálu. • Analyzuje vývoj a stav NH jako celku:  analýza výroby,  analýza spotřeby,  analýza vnějších vztahů,  analýza rovnováhy,  analýza efektivnosti a ekonomické úrovně,  analýza ekonomického růstu,  analýza trhu práce. Zdroje dat 11 • Data, která makroekonomická analýza zpracovává a vyhodnocuje pocházejí převážně ze statistiky. Kromě statistických dat používá makroekonomická analýza i další data - např. z bankovního sektoru, burzovní statistiky apod., pokud je má k dispozici. • Důležité je statistické sledování tvorby a užití HDP podle jednotlivých sektorů:  primární - prvovýroba,  sekundární - zpracovatelská odvětví,  terciární - služby,  kvartérní - odvětví produkující inovace. Makroekonomická prognóza 12 • Makroekonomická prognóza přináší základní informace pro hospodářskopolitické rozhodování. Vždy navazuje na výsledky a strukturu makroekonomické analýzy. • Časový horizont makroekonomických prognóz:  krátkodobé (konjunkturní) prognózy (1 – 24 měsíců), tzv. konjunkturní prognóza; je zaměřena na poznání hospodářského cyklu,  střednědobé (2 – 5 let), postižení a předvídání střednědobých tendencí ekonomického růstu a změny struktury,  dlouhodobé (nad 5 let).postižení hlavních tendencí a faktorů vývoje, protože s délkou prognózovaného období spolehlivost klesá. Makroekonomická prognóza 13 • Pro předpovědi se používají metody:  extrapolační - protáhneme do budoucnosti většinou analyticky popsaný trend,  ekonomicko-matematické modelování - umožňuje zahrnout větší množství příčinných souvislostí, ale pořád jde jenom o model,  reflexní a intuitivní - bývají vysoce subjektivní, používají se v oblastech, kde se jiné metody uplatňují jen obtížně,  expertní - nejrůznějším způsobem zpracovávají předpovědi expertů v daném oboru a tím se je snaží objektivizovat,  metoda scénářů - klade důraz na vzájemné časové souslednosti a souvislosti budoucích jevů, k jejich předpovědi využívá i předchozích metod. Konjunkturní analýza 14 • Konjunkturní analýza a na ní navazující prognóza byla metodologicky propracována v 70. a 80. letech. • Většina států vychází z tzv. indikátorů cyklu. Průběh cyklu je totožný s vývojem HDP. Analýzou ukazatelů se zjistilo, že některé ukazatele vývoj HDP předbíhají, jiné se vůči němu zpožďují:  předbíhající se ukazatele - vývoj cen akcií, výkony nákladní dopravy, odpracovaná doba zaměstnanců, počet nových žádostí o hypotéku,…  opožďující se ukazatele - úroková míra, míra nezaměstnanosti,…  souběžné ukazatele - většina ukazatelů výroby. Možnosti získávání informací 15 • Další informace pro hospodářskou politiku – informace pro politické, hospodářskopolitické orgány a instituce o obyvatelstvu a o jeho preferencích – se získávají:  přímo (průzkumy mínění)  nepřímo (odhady). Informační politika státu 16 • Jedná se o tok informací od politických a hospodářsko-politických orgánů a institucí k obyvatelstvu a ekonomickým subjektům:  ovlivnění hospodářsko-politickými nástroji,  ovlivnění informacemi. • Ovlivňování hospodářsko-politickými nástroji:  ovlivňování preferencí krátkodobě přes morální výzvy či příkladem autorit („Ekonomické je jen to, co je ekologické!“);  ovlivňování nástroji makroekonomické regulace (zvýšení diskontní sazby);  ovlivňování pomocí motivačních nástrojů (daně a subvence např. finanční podpora zaměstnavatelů osob se ZPS; daň na tabák a alkohol);  přímé zásahy státu (nucená správa banky). Informační politika státu 17 • Jedná se o tok informací od politických a hospodářsko-politických orgánů a institucí k obyvatelstvu a ekonomickým subjektům:  ovlivnění hospodářsko-politickými nástroji,  ovlivnění informacemi. • Ovlivňování informacemi:  Informace nejrůznějšího druhu a v nejrůznější formě. Pro jejich množství a kvalitu je důležitý existující společenský systém.  Hlavní zdroj informací – síť medií: rozhlas, tisk, televize.  Informatizace společnosti – Internet. Hospodářská politika a očekávání 18 • Tvůrci hospodářské politiky a existence očekávání v ekonomice. • Očekávání a ekonomická realita:  monetární expanze (↓ i) → ↑Y ↓ u ↑ P, znehodnocení devizového kurzu  monetární expanze a realita (↓ i) → ↓ P, Y a zaměstnanost se nezvýší, zhodnocení devizového kurzu Typy očekávání 19 • Adaptivní očekávání  Ekonomické subjekty vytvářejí svá očekávání pouze na základě minulé zkušenosti. • Racionální očekávání  Ekonomické subjekty neformulují svá očekávání jen na základě minulých zkušeností (adaptivně), ale zahrnují do svých očekávání také všechny dostupné informace týkající se současného a budoucího vývoje. HP a přístupy jednotlivých škol 20 • Monetaristé:  Adaptivní očekávání,  Pružné mzdy i ceny. • Nová klasická makroekonomie:  Racionální očekávání,  Pružné mzdy i ceny. • Nová keynesiánská ekonomie:  Racionální očekávání,  NEpružné mzdy a ceny. Účinnost hospodářské politiky a očekávání 21 • Očekávaná HP – přístup monetaristů P Y P2 P1 Y1 Y2 AD1 AD2 AS1 AS2 Účinnost hospodářské politiky a očekávání 22 • Očekávaná HP - přístup nových klasiků P Y P2 P1 Y1 AD1 AD2 AS1 AS2 Účinnost hospodářské politiky a očekávání 23 • Očekávaná HP – přístup nových keynesiánců P Y P2 P1 Y1 Y2 AD1 AD2 AS1 AS2 Účinnost hospodářské politiky a očekávání 24 • Neočekávaná HP – přístup nových klasiků P Y P2 P1 Y1 Y2 AD1 AD2 AS1 AS2 P3 Y3 AS3 Účinnost hospodářské politiky a očekávání - shrnutí 25 Přístup Očekávání Ceny a mzdy HP očekávaná HP neočekávaná Monetaristé Adaptivní Pružné Účinná Účinná Noví klasikové Racionální Pružné Neúčinná Účinná a problematická Noví keynesiánci Racionální Nepružné Účinná Účinná a problematická Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ 26