KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI Vyučující: Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Komunikační strategie . Analýza versus automatičnost komunikace Intencionalita komunikace a komunikační plánování Typy komunikačních strategií a typologie komunikantů, problémové typy Komunikace mužů a žen – genderová komunikace Rozdíly v komunikaci mezi muži a ženami Asertivita a agresivita v komunikaci Struktura přednášky KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE . Cílem přednášky je: •Klasifikovat komunikační strategie. •Poznávat různé typy komunikantů. •Používat vlastní názor k obhájení osobního stanoviska. •Aplikovat komunikační plánování. •Volit komunikační postupy vedoucí k dosažení cíle. •Rozlišovat genderovou komunikaci mezi muži a ženami. • Analýza komunikace Cílem analýzy je popsat kritická místa v komunikaci a navrhnout vhodná opatření se zaměřením na srovnání žádoucího a optimálního stavu komunikace. Obsahová analýza rozděluje sdělení do čtyř kategorií: 1) Společensky emocionálně negativní 1) 2) Společensky emocionálně pozitivní 3) Pokusy o odpovědi 4) Otázky Automatičnost komunikace K automatičnosti komunikace dochází bez vědomé snahy komunikujícího. Podvědomě jsou ke komunikaci využívány: 1)tón hlasu 2)pohyby těla 3)spisovnost mluvy Samotná volba slov již takový stupeň automatičnosti nemá. Intencionalita komunikace Intencionalita je zaměřenost vědomí člověka na svět jako podmínka lidského myšlení. Intencionální je komunikace, protože probíhá za: 1) nějakým účelem 2) přesvědčením 3) záměrem 4) očekáváním 5) snahou 6) radostí lidí, že komunikuji Ke komunikaci jsme motivováni jak vnějšími, tak vnitřními faktory. Komunikační plánování Komunikační plánování je přehled jednotlivých kroků, které v rámci komunikace pro-vedeme. Smyslem komunikačního plánování je stanovit: 1) Co (jaká informace) 1) 2) Proč (z jakého důvodu) 3) Jak (kterými komunikačními kanály) 4) Kdy (jak často) 5) S kým (s jakou osobou) Komunikační záměry Komunikační záměry jsou cíle, které uskutečňuje mluvčí v průběhu komunikace. K realizaci cílů využívá vlastnosti komunikační situace, včetně přímého a nepřímého působení komunikačních aktů. Komunikačním aktem může být: oznámení otázka výzva a přání doporučení návrh a nabídka slib a souhlas dovolení ohrazení Komunikační postupy Komunikační postupy vedou k dosažení cílů pomocí: naslouchaní jednaní s respektem argumentování k věci věnování pozornosti druhému Výsledkem je buď: žádoucí výsledek ve smyslu dosažení komunikačního cíle nežádoucí výsledek, kdy komunikačního cíle nebylo dosaženo. Hlavní cíle komunikačních strategií Společné cíle pro typy komunikačních strategií: 1) Učit se získávat znalosti o druhých, o světě a o sobě sama. 1) 2) Spojovat vytvářením vztahů s druhými a vzájemně na sebe reagovat. 3) Pomáhat nasloucháním druhým a nabízet jim řešení. 4) Ovlivňovat posilováním a změnou postojů nebo chování druhých. 5) Hrát si těšením se z okamžitého prožitku. Typy komunikačních strategií Typy komunikace rozlišujeme podle jejich záměru: Komunikace se záměrem předat cílové skupině informace a znalosti (informovat, vzdělávat). Komunikace se záměrem změnit chování cílové skupiny (intervenovat, vychovávat, řídit), jak při jednáních s individuálním klientem, tak při komunikaci se skupinou či s veřejností. Komplexní komunikace jako komunikace o riziku zahrnuje předávání informací mezi zainteresovanými stranami o úrovni zdravotního rizika, o rozhodnutích, o doporučeních, o aktivitách a politice, která směřuje k cíli omezit (řídit) dané riziko. Typologie komunikantů Každý z uvedených typů komunikantů má své nedostatky, které ale mohou být pro komunikaci na druhé straně přínosem. 1) aktivní 2) produktivní 3) pozitivní 4) podezíravý 5) nevěřící 6) nezúčastněný 7) nespolupracující 8) upovídaný 9) poučovatel 10) kverulant (problémový typ) Genderová komunikace Genderová komunikace vychází ze souboru charakteristik mezi mužskými a ženskými vlastnostmi. Gender vyjadřuje myšlenku, že pokud jde o sociální chování, lidé se jako muži a ženy nerodí, ale musí se do značné míry naučit jako muži a ženy jednat. Existuje řada vzorců chování, které jsou ve společnosti považovány za mužské a ženské. Jaké chování je biologicky podmíněno a co je výsledkem kulturního vývoje společnosti, je předmětem studií v oblasti sociobiologie, gender studies a feminismu. Výsledky komunikace chlapců a dívek Chlapci mají být fyzicky silnější, racionálnější, agresivnější a toužit po sexu. Od dívek se očekává, že budou méně fyzicky silné, budou více oplývat emocemi a netoužit příliš po sexu. Chlapci a dívky se dětském věku identifikují s obrazy, které vidí v televizi, kině a čtou v literatuře. Komunikace mužů Muži komunikují jinak než ženy. Na rozdíl od žen používají více přímou komunikaci, která směřuje k předávání informací. Používají krátké, logicky uspořádané a jasně strukturované věty s malým množstvím metafor. Smysl řeči podle mužů spočívá v předávání a získávání dostatečného množství informací, které povedou k vyřešení problému. Komunikace žen Ženy používají komunikaci k utváření a formování vztahů. Více než muži používají nepřímou komunikaci, která jim umožňuje kritizovat, ale přitom okamžitě nevyvolat hádku. Často nehovoří o problémech proto, aby problém vyřešily, ale aby o problémech hovořily. Uleví si tak a mohou začít se zpracováním dané události. Ženy hovoří, protože se potřebují svěřovat. V ženském mozku je řeč zakotvena jako nejdůležitější prostředek vyjadřování. Asertivita v komunikaci Termín „asertivita“ je převzatý z angličtiny, ale pochází z latinského asserere - tvrdit, domáhat se něčeho. Asertivita je důležitou komunikační dovedností. Asertivita znamená schopnost prosazovat vlastní názor, stanovisko nebo zájem. Vyšší stupně asertivity v sobě zahrnují empatii (vcítění se), schopnost přiznat chybu a omluvit se za ni. Agresivita v komunikaci Termín „agresivita“ je převzatý z angličtiny, ale pochází z latinského aggredi - útočit. Agresivita je vlastnost, která je vlastní živým organismům. Když nastanou dráždivé podněty, dojde k agresi. Agresivita je ovlivněna hladinou hormonů nebo zkušenostmi. Buď je geneticky zakotvená, nebo je odpovědí na vnější podněty. V komunikaci jsou to hrubá slova, vulgarismy a křik, panovačný projev, ironizování, sarkasmus a ubližování. Shrnutí přednášky •Komunikační strategie analyzují a řeší žádoucí a optimální stav komunikace se zřetelem k její intencionalitě. •Volbu komunikačních strategií ovlivňují cíle a typy komunikantů, včetně problémových. •Asertivně prosadit své názory dokážou muži a ženy bez ohledu na rozdíly v komunikaci. •Dochází ke změnám ve vnímání mužské a ženské role podle gender.