KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI Vyučující: Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Prezentace jako komunikační dovednost . Potřeba kvalitní prezentace Vytváření prezentace a hodnotící kritéria Prezentační technika a vizualizace prezentace Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty) Typy neverbálních prostředků komunikace a paralingvistické prostředky Prostředky dramatizace mluveného projevu Struktura přednášky PREZENTACE JAKO KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOST . Cílem přednášky je: •Vybrat si nejvhodnější typ prezentace. •Sestavit osnovu mluveného projevu. •Vytvořit dojem v úvodu a závěru vlastní prezentace. •Využívat prostorovou vzdálenost (intimní, osobní, veřejnou, společenskou) ve verbální a neverbální komunikaci. •Naslouchat signálům svého těla a ovládat je při neverbální komunikaci. •Uplatňovat paralingvistické prostředky v mluveném projevu. • • Potřeba kvalitní prezentace Přednes psaného textu vyžaduje předběžné načasování a umožňuje kvalitnější stylizaci projevu. Přednes zpaměti představuje pro řečníka výhodou, že si samostatně plánuje stylizaci, fráze, věty a časové dimenze. Celkově je kvalita prezentace ovlivněna expertní úrovní prezentátora. Přesvědčit může publikum racionálně, využívá-li logické argumenty. Přesvědčit může publikum emocionálně, apeluje-li na posluchačovy potřeby, touhy, zájmy a přání. Efekty prezentace pro posluchače Vyššího efektu prezentátor dosáhne, dovede-li stupňovat napětí a srovná-li výhody a nevýhody možných způsobů řešení prezentovaného projektu. Posluchači oceňují prezentace orientované na jejich potřeby, dobrou viditelnost a slyšitelnost. Vnímají srozumitelné a jasné návrhy, návody a dialog s každým partnerem. Posluchači odmítají chybějící užitečnost, nesrozumitelný hlas, informační laviny v podobě složitých informací a monolog o zájmech prezentátora. Čas na uspořádání verbální komunikace poskytuje mluvčímu mlčení. Vytváření prezentace Prezentace je dialektickou jednotou dvou prvků, mezi které patří forma a obsah. Mezi složky prezentace patří: 1) mluvčí (kdo) 2) informace a obsah (co) 3) struktura a nástroje (jak) Cíl a výsledek prezentace ovlivňuje typ prezentace a analýza publika podle 5 P (pozice, počet, pohlaví, poznatky a preference). Strukturace prezentace Struktura prezentace je spojena s tvorbou osnovy, díky které je projev přehledný. Modely strukturování: 1) informativní 2) návrhový 3) příkladový 4) časový 5) reportovací K hlavní části obsahu prezentace patří jádro sdělení, závěr, užitek a výstup. Místo pro prezentaci vybírejme podle velikosti skupiny, typu akce a technického zázemí. Posluchač nejlépe vnímá koncová sdělení. Informativní a přesvědčovací prezentace Informativní prezentace se využívá, když je posluchač pouze informován. Zde nepotřebujeme prezentovat. Informace lze poslat mailem nebo poštou, ušetříme čas. Ve skutečnosti však informativní prezentace je málokdy jen informační. Když se prezentátor představuje, zanechává stopu v podobě svého názoru a hodnotové orientace. Přesvědčovací prezentace poskytuje informace, zaujetí stanoviska (oficiální stanovisko pro veřejnost), dodávání argumentů a vyjádření pocitové stopy. Nastupuje dialog. Prezentátor přesvědčuje posluchače svou osobností, kompetentností, reakcemi na otázky a připravenými podklady. Prodejní a panelová prezentace Prodejní prezentace vyjadřuje synergický efekt, kdy mluvčí prodal své téma a posluchač uznal, že téma potřebuje a téma koupil. Oba jsou spokojeni. Intenzita procesu je daná dialogem mezi mluvčím a posluchači. Potřebné jsou argumenty, přesvědčování, definice užitečnosti tématu pro posluchače, návrh možnosti řešení, otázky a odpovědi. Zároveň je třeba posluchače pobavit. Mít jiskru a umět reagovat na nečekané. Vést posluchače k zá-věru metodou win-win řešení. Příkladem jsou motivační prodejní konference při zavádění nových produktů (kick-off-meeting) na začátku nového prodejního roku. Panelová prezentace probíhá v rámci kongresu na určitá témata na vystavených pane-lech, aby si účastníci udělali představu, zda je prezentované téma zajímá. V předem oznámeném čase autor provází zájemce kolem panelů a je jim k dispozici v rámci diskuse. Panel má jako volně přístupné médium vzbudit pozornost a stručně informovat o prezentované tématice. Hodnotící kritéria prezentace Připravená prezentace hodnocena podle Laswellova pravidla. Vědět, čeho chceme dosáhnout s orientací na výsledky (kdo, co, komu, jak). Improvizovaná prezentace hodnocena podle Pullitzerova pravidla. Říci nebo napsat to krátce (tak, aby to posluchači četli), barvitě (tak, aby je to zaujalo), jasně (tak, aby tomu rozuměli) a přesně (tak, aby se tím mohli řídit). Prezentační technika Nástěnné tabule - Flipcharty - Monitory - Projekce - Datová projekce - Diaprojektory - Video - Multivize Mezi zásady počítačové prezentace patří: 1)Volba kontrastních barev a vhodného pozadí. 2) 2) Dostatečně velké obrázky se zřetelnými barvami. 3) Dostatečně velký stručný text s bezpatkovým písmem. 4) Vhodná volba fontu a délky prezentace. 5) Využívání grafů, schémat, tabulek. 6) Animace v přiměřeném měřítku. Vizualizace prezentace Příprava vizualizace: 1) Cestou k obrazovému ztvárnění hlavních myšlenek prezentace je vizuální plán. 1) 2) Vizualizace obsahů věcné podstaty má na rozdíl od abstraktní názornou podobu. 3) Obrazové ztvárnění postupuje od grafického nápadu až k „superfólii“. 4) Realizace grafických představ je konkrétní vytváření vizuálních prostředků. Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty) Prostředky verbální komunikace jsou prostředky zvukového a písemného dorozumívání pomocí slov a znakovými symboly příslušného jazyka. Prostředky verbální komunikace jsou otázky a vyjadřovací styly. Otázky - otevřené, uzavřené, alternativní, sugestivní, kontrolní, protiotázky Vyjadřovací styly - prostě sdělovací, odborný (administrativní, publicistický, umělecký) Slohové útvary - poezie, próza, drama Komunikát - psaný, mluvený Prostředky verbální komunikace (média) Média jsou materiálně technické prostředky, jimiž se realizuje masová sociální komunikace. Psaná média jsou tiskoviny (noviny, časopisy, knihy). Elektronická media jsou (rozhlas, televize, film, videoprogramy). Mají schopnost informovat, přesvědčovat, ovlivňovat a manipulovat velké populace lidí. Význam v roli zprostředkovatele osvěty a učení. Mají ovšem negativní dopady prezentací projevů vulgárního chování, násilí a agresivity. Typy neverbálních prostředků komunikace Zdrojem neverbální komunikace s ostatními je mimika obličeje jako výraz a zrcadlo emocí. První z atributů řeči těla jsou pohledy oči, držení těla/posturika. Gesta/gestika - Pohyby celým nebo částmi těla/kinezika - Doteky/haptika - Teritorium - Vzdálenost/proxemika (intimní, osobní, skupinoví/sociální, veřejná) Časové souvislosti jsou strukturou časových vstupů do komunikace s druhými. Neurovegetativní reakce jsou způsoby, kterými jedinec reaguje na působící podněty. Paralingvistické prostředky Paralingvistické prostředky jsou souhrnem hlasových prostředků typických pro každého jedince. První z nich (barva hlasu) je vrozená a nemůžeme ji ovlivnit. Ostatní paralingvistické prostředky: 1) hlasitost/intenzita 2) intonace 3) artikulace 4) objem řeči 5) intruze 6) stabilita 7) tempo řeči 8) plynulost projevu 9) frázování 10) redundance Prostředky dramatizace mluveného projevu Jazykové dramatizační prostředky jsou aplikovány v dramatizaci mluveného projevu myšlenkovým postupem. Zatraktivnit mluvený projev lze s pomocí: 1) Dramatizace v textu. 2) Dramatizační otázkou. 3) Přímou řečí. 4) Větnou stavbou s krátkými větami za sebou. 5) Slovosledem s neobvyklým postavením slov. 6) Amplifikací s několikanásobným pojmenováním stejného jevu. 7) Dramatizací ve zvukové stránce řeči pomocí změn v intenzitě a výšce hlasu, důrazem a přízvukem, včetně použití pauz. Neverbální dramatizační prostředky Neverbální dramatizační prostředky mají (nejde-li o balet či pantomimu) doprovodnou funkci k verbálním prostředkům. Jedná se o gestikulaci, mimiku a zrakový kontakt. Řečnické triky: Motto, slogan Slib, práce s chybou Na závěr přidat „bonbón“ Citová upoutávka Práce s pauzami a otázky Čísla a statistiky, odkazy Shrnutí přednášky •Důležité je pamatovat si, že dobří řečníci se nerodí, ale vytvářejí. •Veřejný projev kultivují jejich komunikační dovednosti, jak jasně a věcně vysvětlit téma, utřídit sdělení, aby bylo jasné a přesvědčivé. •Řečníci potřebují rozvíjet logické, emocionální a etické výzvy k podpoře vlastních argumentů, komunikovat důvěryhodně a zdokonalovat naslouchání. •Neverbální sdělení může ve vztahu k verbální zprávě vystupovat jako opakování a zesílení verbální zprávy, odpor a reakce na verbální zprávu neverbálními signály, důkaz, doplnění nebo regulace verbální zprávy. •V neverbálním chování je nejvyšší důraz kladen na neverbální projevy v oblasti obličeje a hlavy. Na druhém místě jsou pohyby paží a rukou a pak teprve pohyby a pozice těla a nohou.